Gå til innhold

Hvor egoistisk er en psykopat?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei, Har forsått det slik at psykopati er egoisme som er så sterk, at det lager store problemer for andre i samfunnet. Er det gjort noen underøskelser på hvor mye egoisme det er snakk om (hvor mye overfokusert en er på seg selv for å kunne kalles psykopat). Ideelt sett skal en jo bry seg like mye om andre som om seg selv (ikke tenke for lite for på seg selv, og ikke for mye). Er det gjort noen undersøkelser på hvor mye egoisme psykopati er snakk om slikt grovt sett. F.eks hvis en psykopat fikk i oppgave å dele en kake rettferdig, ville da psykopaten tatt ca 60 % selv, og gitt 40 % til de andre hvis han var trygg på at det ikke ble oppdaget, eller ville han lett tatt 90 % selv, og gitt 10 % til de andre om han kunne det uten å bli oppdagt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Faglig sett gir det lite mening å snakke om psykopati og egoisme. Egosime er ikke et typisk trekk for psykopati. Egoisme kan være like fremtredende ved en del andre personlighetstyper.

Gjest psykotisk
Skrevet

Faglig sett gir det lite mening å snakke om psykopati og egoisme. Egosime er ikke et typisk trekk for psykopati. Egoisme kan være like fremtredende ved en del andre personlighetstyper.

men hvor stor bit vil psykopater ta selv da????

Skrevet

men hvor stor bit vil psykopater ta selv da????

Psykopaten har kanskje en ny dame i kikkerten, og derfor gir han hele kaka til de andre :-)

Skrevet

Du sier at egoisme ikke har noe med psykopatibegrepet å gjøre?

Skrevet

Du sier at egoisme ikke har noe med psykopatibegrepet å gjøre?

Egoisme er ikke spesielt/typisk for psykopati.

Dette er det en ser etter:

•glib and superficial charm

•grandiose (exaggeratedly high) estimation of self

•need for stimulation

•pathological lying

•cunning and manipulativeness

•lack of remorse or guilt

•shallow affect (superficial emotional responsiveness)

•callousness and lack of empathy

•parasitic lifestyle

•poor behavioral controls

•sexual promiscuity

•early behavior problems

•lack of realistic long-term goals

•impulsivity

•irresponsibility

•failure to accept responsibility for own actions

•many short-term marital relationships

•juvenile delinquency

•revocation of conditional release

•criminal versatility

Skrevet

•need for stimulation

•pathological lying

•parasitic lifestyle

•sexual promiscuity

•early behavior problems

•impulsivity

•irresponsibility

•juvenile delinquency

•criminal versatility

''criminal versatility''

De får det jo nesten til å høres positivt ut! "Det er jo godt at de varierer litt!" *knegg*

;-)

(Jeg forstår at det går på impulsivitet og slikt, men ordbruken var morsom.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

•need for stimulation

•pathological lying

•parasitic lifestyle

•sexual promiscuity

•early behavior problems

•impulsivity

•irresponsibility

•juvenile delinquency

•criminal versatility

Er sterkt uening i at psykopati ikke er sterkt knyttet til egoisme, og siden dette er en offentlig side med mange lesere, vil jeg poste dette:

En psykopat er egoistisk. Psykopati har med ondskap å gjøre, eller igjen, egoisme. En psykopat føler ikke skikkelig anger. En psykopat tenker betydelig mer på seg selv enn andre. En psykopat synest lett synd på seg selv hvis han får motgang, men bryr seg lite om andre som får motgang. Han kan tvert imot mer eller mindre nyte å trykke andre ned.

Roser psykopaten deg opp, så er det ofte en baktanke med det, eller han vet at du besitter makt til å få han straffet for tidligere handlingere.

Har lest endel artikler om psykopati. Blant annet fagboken "Sjarmør og Tyran", skrevet av professor Alf A Dahl.

Har også vært på kurs hos Epitel (www.epitel.info) angående psykopati.

Jeg har en far som har psykopatiske trekk eller er psykopat, og har mye erfaring herfra.

De fleste artikler, omtaler psykopati som sterk selvfokusering.

I denne artikkelen, omtales blant annet psykopati som ondskap: http://www.klikk.no/helse/sykdom/article425041.ece

I denne artikkelen, står det at felles for alle psykopater, er at det er egoistiske: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1538545.html

Kan nevnet langt flere artikler. De følgelig delte meninger inne psykriatrien hva psykopati er, men de fleste omtaler psykopati som ondskap og / eller egoisme (selvsentrert)

Skrevet

Er sterkt uening i at psykopati ikke er sterkt knyttet til egoisme, og siden dette er en offentlig side med mange lesere, vil jeg poste dette:

En psykopat er egoistisk. Psykopati har med ondskap å gjøre, eller igjen, egoisme. En psykopat føler ikke skikkelig anger. En psykopat tenker betydelig mer på seg selv enn andre. En psykopat synest lett synd på seg selv hvis han får motgang, men bryr seg lite om andre som får motgang. Han kan tvert imot mer eller mindre nyte å trykke andre ned.

Roser psykopaten deg opp, så er det ofte en baktanke med det, eller han vet at du besitter makt til å få han straffet for tidligere handlingere.

Har lest endel artikler om psykopati. Blant annet fagboken "Sjarmør og Tyran", skrevet av professor Alf A Dahl.

Har også vært på kurs hos Epitel (www.epitel.info) angående psykopati.

Jeg har en far som har psykopatiske trekk eller er psykopat, og har mye erfaring herfra.

De fleste artikler, omtaler psykopati som sterk selvfokusering.

I denne artikkelen, omtales blant annet psykopati som ondskap: http://www.klikk.no/helse/sykdom/article425041.ece

I denne artikkelen, står det at felles for alle psykopater, er at det er egoistiske: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1538545.html

Kan nevnet langt flere artikler. De følgelig delte meninger inne psykriatrien hva psykopati er, men de fleste omtaler psykopati som ondskap og / eller egoisme (selvsentrert)

Hei!

Kan en med narsisistisk personlighetsforstyrrelse også være psykopat eller ha psykopatiske trekk?

Mener en gang å ha lest om noe sånt, men er usikker på om jeg forstod det riktig?

Skrevet

Hei!

Kan en med narsisistisk personlighetsforstyrrelse også være psykopat eller ha psykopatiske trekk?

Mener en gang å ha lest om noe sånt, men er usikker på om jeg forstod det riktig?

Veldig forenklet sagt mener noen at psykopati er unionen av narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Veldig forenklet sagt mener noen at psykopati er unionen av narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse.

Hei!

Tusen takk, tror det faktisk var akkurat det jeg leste en gang.

Hm det får jeg altså tenke på å forstå bedre da.

Skrevet

Hei!

Slik jeg har forstått det, kan en kalle narsisster for "psykopat light". De har en viss grad av medfølelse for andre, kan vise en viss grad av ekte anger etc, slik jeg huske å ha lest det...

Skrevet

Slik jeg har forstått det, kan en kalle narsisster for "psykopat light". De har en viss grad av medfølelse for andre, kan vise en viss grad av ekte anger etc, slik jeg huske å ha lest det...

Hei!

Takk det var ganske forståelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...