Gå til innhold

Kombinasjon eupf og upf

Anbefalte innlegg

Gjest ikke umoden
Skrevet

Hvordan kan det arte seg ift personlighet? Jeg har først og fremst unnvikende pf, det er mitt hovedproblem. Som sekundærdiagnose har jeg eupf, men ble forklart at den kommer av hoveddiagnosen min, fordi svingningene kom når jeg ble utnyttet/sårbar pga andre (pga min engselighet og unnvikenhet). Er dette logisk? Jeg kan feks overhodet ikke kjenne meg igjen i hun i tråden nedenfor (leieboeren). Jeg kommer veldig godt overens med de fleste og er ikke ustabil eller krangler. Kanskje betyr det at jeg er i ferd med å bli frisk? Det som plager meg nevneverdig i dag er veksling mellom oppstemthet og depresjon (veldig svake svingninger har det blitt) og min sårbarhet og engstelighet overfor relasjoner. Er jeg i ferd med å bli frisk da? Føler jeg virkelig har blitt mer moden siste årene. Men må jobbe mer med relasjonsbiten.

Gjest det er meg det
Skrevet

Du har samme kombinasjon som meg... Så det går vel an.

I mitt tilfelle har jeg "fått" diagnosen engestelig, unnvikende pf, mens eupf har jeg diagnostisert meg selv med. I tillegg har jeg også "fått" diagnosen Dystymi.

Når det gjelder eupf som jeg er har diagnostisert meg selv med, er det på bakgrunn av at jeg lett kommer i konflikt med folk her dol. Jeg kan fort bli fornarmet og da svarer jeg stygt tilbake.

I RL er faktisk situasjonen en helt annen. Jeg kommer aldri i konflikt med folk der, bortsett fra min mor. Hun er jeg veldig paranoid i forhold til, fordi hun har vist seg så ustabil, kritisk, dømmende, kontrollerende, manipulerende, osv gjennom alle år. Og det er faktisk HUN som alltid starter. Jeg står igjen som et stort spørsmålstegn.

Gjest crazy girl2
Skrevet

Jeg er emosjonellt ustabil, men går likevel godt overens med alle mennesketyper. Det verste er nok svingningene gjennom en dag, impulsiviteten og de voldsomme følelsene en kan få i motgang....

Gjest Harikkenoegodtsvar.
Skrevet

Det virker helt klart som om du har blitt mye friskere.

I forhold til kombinasjone har jeg ikke tenkt så mye på det. Det skal gjerne være varige ,stabile trekk over tid. Hvordan kan en egentlig på en korrekt måte utifra diverse skjemaer finne frem til en bestemt personlighetsstruktur ?

Sårbarhet,nærtakenhet etc kan en jo finne igjen hos både mennesker med EUPF og unnvikende. Så en kombinasjon høres i og for seg logisk ut.

En får vel bare leve med at det er mange måter å være både "borderline" og "eupf" på. At NHD har en tendens til nesten hver gang noen kommer med beskrivelser av mindre sympatiske mennesker putter de i EUPF boksen hjelper ikke akkurat i forhold til nyansering etc. Men han er dessverre ikkke alene om det.

Skrevet

I forhold til kombinasjone har jeg ikke tenkt så mye på det. Det skal gjerne være varige ,stabile trekk over tid. Hvordan kan en egentlig på en korrekt måte utifra diverse skjemaer finne frem til en bestemt personlighetsstruktur ?

Sårbarhet,nærtakenhet etc kan en jo finne igjen hos både mennesker med EUPF og unnvikende. Så en kombinasjon høres i og for seg logisk ut.

En får vel bare leve med at det er mange måter å være både "borderline" og "eupf" på. At NHD har en tendens til nesten hver gang noen kommer med beskrivelser av mindre sympatiske mennesker putter de i EUPF boksen hjelper ikke akkurat i forhold til nyansering etc. Men han er dessverre ikkke alene om det.

nhd svarte meg i går de fleste drittsekker har den diagnosen....

Gjest utslitt studine
Skrevet

jeg tror det er veldig mange forskjellige måter å ha eupf på, for jeg har to andre venninner med den diagnosen og de er ikke slik som min leieboer.

Skrevet

I mitt tilfelle har jeg "fått" diagnosen engestelig, unnvikende pf, mens eupf har jeg diagnostisert meg selv med. I tillegg har jeg også "fått" diagnosen Dystymi.

Når det gjelder eupf som jeg er har diagnostisert meg selv med, er det på bakgrunn av at jeg lett kommer i konflikt med folk her dol. Jeg kan fort bli fornarmet og da svarer jeg stygt tilbake.

I RL er faktisk situasjonen en helt annen. Jeg kommer aldri i konflikt med folk der, bortsett fra min mor. Hun er jeg veldig paranoid i forhold til, fordi hun har vist seg så ustabil, kritisk, dømmende, kontrollerende, manipulerende, osv gjennom alle år. Og det er faktisk HUN som alltid starter. Jeg står igjen som et stort spørsmålstegn.

En skal ikke selvdiagnotisere. Du kan ha svingende humør og vise intense følelser uten at du nødvendigvis har eupf.

Gjest ikke umoden
Skrevet

jeg tror det er veldig mange forskjellige måter å ha eupf på, for jeg har to andre venninner med den diagnosen og de er ikke slik som min leieboer.

Ja, det tror jeg også...

Gjest ikke umoden
Skrevet

Jeg har aldri hørt, eller blitt møtt med at borderline er en drittsekkdiagnose i psykiatrien..det er har jeg kun fra NHD, synd at det skal være sånn at folk med eupf blir stigmatiserte..Men jeg vet jo med meg selv at jeg ikke er noen drittsekk, så der er jeg faktisk veldig trygg på meg selv..jeg kommer godt utav det med andre og krangler nesten aldri. Hvis jeg har noe på hjertet, så sier jeg fra på en ordentlig måte, og vi løser det der og da ved ofte å møtes på halvveien.

Jeg sliter med sårbarhet, spesielt i nære relasjoner og det må jeg jobbe mer med. Det går ikke på at jeg blir sint, men redd for å bli avvist. I løpet av en dag så kan jeg svinge, men jeg har ikke voldsomme svingninger..det er bare nyanseforskjeller..så jeg lurer på om jeg egentlig skulle hatt den eupf diagnosen..

Nå er det den unnvikende/engstelige delen av meg som jeg kjenner veldig på..jeg sliter med å knytte nære relasjoner, for jeg er sikker på at jeg blir droppa om noen ble kjent med meg..dessuten har jeg en fortid som misbrukt, og sliter veldig med å stole på noen igjen..

Men jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i høylytt krangling, aggressivitet og manipulasjon.

Gjest ikke umoden
Skrevet

Jeg er emosjonellt ustabil, men går likevel godt overens med alle mennesketyper. Det verste er nok svingningene gjennom en dag, impulsiviteten og de voldsomme følelsene en kan få i motgang....

Ja, det er følelser som er veldig vonde å kjenne på, jeg var nok mer ustabil da jeg var yngre, og det var forferdelig smertefullt. Har gått i terapi lenge, og det har vel virket for meg..så det er absolutt håp!

Gjest ikke umoden
Skrevet

Tror forholdet til mødre har mye å si i oppveksten..Jeg har også slitt med forholdet til min mor, som kan være uberegnelig, kritisk og humørsyk...

Men jeg ser ikke på det som et hinder for at jeg skulle bli frisk.

Skrevet

''Når det gjelder eupf som jeg er har diagnostisert meg selv med, er det på bakgrunn av at jeg lett kommer i konflikt med folk her dol. Jeg kan fort bli fornarmet og da svarer jeg stygt tilbake.

I RL er faktisk situasjonen en helt annen.''

Er ingen psykiater, men ikke la et nettsted definere deg eller diagnosene dine. Det er RL som gjelder :-)

Skrevet

''Når det gjelder eupf som jeg er har diagnostisert meg selv med, er det på bakgrunn av at jeg lett kommer i konflikt med folk her dol. Jeg kan fort bli fornarmet og da svarer jeg stygt tilbake.

I RL er faktisk situasjonen en helt annen.''

Er ingen psykiater, men ikke la et nettsted definere deg eller diagnosene dine. Det er RL som gjelder :-)

:-)

Skrevet

En skal ikke selvdiagnotisere. Du kan ha svingende humør og vise intense følelser uten at du nødvendigvis har eupf.

Håper du har rett! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...