Gå til innhold

Ta barna fra foreldre som nekter behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hva mener du? Man fratar ikke foreldre som f.eks. ikke ønsker cellegiftbehandling omsorgen for sine barn såfremt barna er ivaretatt i hjemmet''

Ikke? Det er jo grov omsorgssvikt.

Det er det ikke nødvendigvis. Senest i dag var det en lege som snakket om hvordan både overbehandling og underbehandling av kreft var et problem. Å stoppe behandling i stedet for å forsøke stadig nye kurer, kan i enkelte situasjoner være en god løsning.

Ivaretakelsen av barn, kvaliteten på den daglige omsorg avhenger ikke primært av ønske om å motta behandling eller ikke.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hva det enn gjelder er det foreldrenes omsorgsevne som skal bedømmes, ikke deres forhold til en eller annen medisinsk behandling.

Noen foreldre vil helt klart kunne forbedre sin omsorgsevne ved å motta medisinsk behandling. Men barnevernets oppgave er å vurdere omsorgseven, ikke behandlingsevnen.

mvh

Jeg stiller store spørsmålstegn ved omsorgsevnen hos foreldre som vil nekte sitt barn cellegift.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Det er det ikke nødvendigvis. Senest i dag var det en lege som snakket om hvordan både overbehandling og underbehandling av kreft var et problem. Å stoppe behandling i stedet for å forsøke stadig nye kurer, kan i enkelte situasjoner være en god løsning.

Ivaretakelsen av barn, kvaliteten på den daglige omsorg avhenger ikke primært av ønske om å motta behandling eller ikke.

Hvis du får et klart svar fra legen om at det ikke er håp, så synes jeg det blir noe annet.

Skrevet

Jeg stiller store spørsmålstegn ved omsorgsevnen hos foreldre som vil nekte sitt barn cellegift.

Har du hoppet inn i tråden uten å lese hovedinnlegget?

Skrevet

''Hva mener du? Man fratar ikke foreldre som f.eks. ikke ønsker cellegiftbehandling omsorgen for sine barn såfremt barna er ivaretatt i hjemmet''

Ikke? Det er jo grov omsorgssvikt.

Det kan være ulike grunner til at man ikke ønsker å gjennomgå en cellegiftbehandling, dårlig prognose f.eks.

Der og da vil en cellegiftbehandling redusere omsorgsevnen mer enn om forelderen ikke mottar behandlingen.

Her er det barnets beste som står i sentrum. Barnet er ikke tjent med å bli fjernet fra fungerende foreldre fordi en av foreldrene på et senere tidspunkt kan dø av en sykdom.

mvh

Skrevet

Her er det ikke snakk om barn som nektes behandling. Det er snakk om foreldre som nekter å motta medisinsk behandling på egne vegner.

mvh

Skrevet

Hvis du får et klart svar fra legen om at det ikke er håp, så synes jeg det blir noe annet.

Legene har ikke alltid klare svar.

mvh

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Har du hoppet inn i tråden uten å lese hovedinnlegget?

Ja, dette ble jo bare surr ser jeg. Trodde det handlet om foreldre som nektet sine barn behandling:-)

*hopper ut av tråden*

Skrevet

Jeg vokste ikke opp med fullkomne foreldre, men jeg er veldig glad

at barnevern og naboer ikke blandet seg inn og ødela barndommen min.

Jeg hadde det likevel

trygt og godt med foreldre som holdt i sammen og aldri

kranglet.

Tenk dere om før dere blander dere for mye inn i hvordan andre har det. Selvsagt skal

vi bry oss når det er skikkelig galt, men alt er ikke alltid

slik som det ser ut på

utsiden. Det er lett å ødelegge mer enn en gjør godt.

Stort sett har barna det best hos sine foreldre, og det må også være lov

å få barn selv om en ikke er fullkommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...