Gå til innhold

lei stigma av emosjonell ustabile personer

Anbefalte innlegg

Gjest utdyp deg litt mer, slik at man kan forstå
Skrevet

Er realiteten stigmatiserende? Folk kommer med sine erfaringer og råd her inne.

Skrevet

Jeg synes det er forståelig at du reagerer, eupf har blitt en svært stigmatiserende diagnose dessverre.

Gjest Heltenig.
Skrevet

Er realiteten stigmatiserende? Folk kommer med sine erfaringer og råd her inne.

Denne leieboern oppførte seg jo ekstremt dårlig.

Det må da gå ann å kalle en drittsekk for en drittsekk uten å måtte trekke frem diagnose hele tiden. Særlig siden dette med EUPF er en svært stigmatiserende diagnose som det er knyttet mange svært negative forestillinger til burde en "profesjonell" psykiater være mer varsom i forhold til å komme med unyanserte utalelser som den nedenfor.

Særlig fordi det er på et offentlig forum. Jeg har forøvrig reagert ofte på hvordan NHD her slenger ut ulike diagnoser når mennesker skriver inn om plagsomme personer de treffer på. Men han om det.

Det er bare litt komisk når han ellers kommer med sin tirade om at han gir svarene sine på bakgrunn av annerkjent vitenskapelig basert praksis etc. Selv om han tydeligvis ser bort fra det når det passer han også.

For de som har denne diagnosen å slettes ikke regnes som en plage som omgivelsen er det trist at det alltid er disse karikerte versjonene av EUPF som trekkes frem. Det er litt sårende.

Det er også vondt å tenke på at når NAV leser diagnosen får de alle disse negative assosiasjonene.

Eller til og med en psykiater som antar masse om meg uten å i det hele tatt ha blitt kjent med meg.

Å få en ganske håpløs prognose ,og evt dårlig behandling fordi en antas å være en vanskelig pasient.

Å ikke kunne være åpen fordi det er en så stigmatiserende diagnose.

I tillegg så kan en jo faktisk begynne å tro at en har alle disse negavive egenskaper slik selv fordi en har EUPF.

En skal se realitetene og det er ikke tvil om at endel med mennesker med denne lidelsen kan være en pest og en plage for sine omgivelser. Men de kan ofte ha andre psykiske lidelser. Når en snakker om EUPF så er det så ofte sterotypier som kommer frem og det er uheldig.

Skrevet

Du har rett.

Ofte vil det være langt mer konstruktivt i å gå på jakt etter fornuftige løsninger i stedet for diagnoser.

Hvordan håndterer jeg dette mennesket fremfor hvilken diagnose har h*n.

Tipper at om en 5-10 års tid er diagnosen blitt så stigmatiserende og flettet inn i dagligtale at de må bytte navn og kosmetikk på den.

mvh

Gjest nyansererfint
Skrevet

Det må da gå ann å kalle en drittsekk for en drittsekk uten å måtte trekke frem diagnose hele tiden. Særlig siden dette med EUPF er en svært stigmatiserende diagnose som det er knyttet mange svært negative forestillinger til burde en "profesjonell" psykiater være mer varsom i forhold til å komme med unyanserte utalelser som den nedenfor.

Særlig fordi det er på et offentlig forum. Jeg har forøvrig reagert ofte på hvordan NHD her slenger ut ulike diagnoser når mennesker skriver inn om plagsomme personer de treffer på. Men han om det.

Det er bare litt komisk når han ellers kommer med sin tirade om at han gir svarene sine på bakgrunn av annerkjent vitenskapelig basert praksis etc. Selv om han tydeligvis ser bort fra det når det passer han også.

For de som har denne diagnosen å slettes ikke regnes som en plage som omgivelsen er det trist at det alltid er disse karikerte versjonene av EUPF som trekkes frem. Det er litt sårende.

Det er også vondt å tenke på at når NAV leser diagnosen får de alle disse negative assosiasjonene.

Eller til og med en psykiater som antar masse om meg uten å i det hele tatt ha blitt kjent med meg.

Å få en ganske håpløs prognose ,og evt dårlig behandling fordi en antas å være en vanskelig pasient.

I tillegg så kan en jo faktisk begynne å tro at en har alle disse negavive egenskaper slik selv fordi en har EUPF.

En skal se realitetene og det er ikke tvil om at endel med mennesker med denne lidelsen kan være en pest og en plage for sine omgivelser. Men de kan ofte ha andre psykiske lidelser. Når en snakker om EUPF så er det så ofte sterotypier som kommer frem og det er uheldig.

Meget godt svar!

Gjest nyansererfint
Skrevet

Du har rett.

Ofte vil det være langt mer konstruktivt i å gå på jakt etter fornuftige løsninger i stedet for diagnoser.

Tipper at om en 5-10 års tid er diagnosen blitt så stigmatiserende og flettet inn i dagligtale at de må bytte navn og kosmetikk på den.

mvh

''Tipper at om en 5-10 års tid er diagnosen blitt så stigmatiserende og flettet inn i dagligtale at de må bytte navn og kosmetikk på den.''

Det er meget mulig. La oss håpe at flere får diagnosen KPTSD i stedet. Greit å kalle en spade for en spade.

Gjest utslitt studine
Skrevet

greia er at jeg syns egentlig ikke hun er en drittsekk...

jeg syns hun er veldig krevende og vanskelig...men at det må være grunner til det.

jeg klarer jo ikke stå på at hun må flytte om 2 måneder når hun sitter med tårer i øynene når jeg endelig greide nå inn til henne da jeg sa at jeg forsto hvorfor hun veldig raskt tar ting i verste mening og derfor går "til krig" med folk verbalt..med tanke på hennes bakgrunn...

men når jeg får brev fra styret om klager på bråk så har jeg vel ikke annet valg i lengden...og når alle andre leieboere også får problemer med henne..og jeg trenger også deres leieinntekt...

:(

Gjest bipolara
Skrevet

Du har rett.

mvh

Jeg må si at jeg blir enda mere vanskelig og mistenksom når behandlere bruker diagnosen min når de skal fortelle meg hva de mener at jeg sliter med. Hadde de heller beskrevet problemene mine uten å skulle dytte meg inn i en bås, så hadde jeg nok vært mere positiv. Men det er noe med den båsen som jeg ikke takler å være i.

Skrevet

''Tipper at om en 5-10 års tid er diagnosen blitt så stigmatiserende og flettet inn i dagligtale at de må bytte navn og kosmetikk på den.''

Det er meget mulig. La oss håpe at flere får diagnosen KPTSD i stedet. Greit å kalle en spade for en spade.

Hva står K-en for?

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fremlengs og baklengs årsakssammenheng er ikke lett.

En meget stor andel av bilførere som kjører mot kjøreretningen, er riktig gamle personer. Derav kan en ikke påstå at storparten/alle eldre bilførere kjører mot kjøreretningen.

En meget stor del av personer som oppleves som meget vanskelige, uforutsigbare, bråsinte evt gråtende anklagende i mellommenneskelige relasjoner, har eupf/borderline. Av dette kan en ikke slutte at alle/de fleste med eupf har slike relasjonsproblemer.

Skrevet

Hva står K-en for?

mvh

Kompleks.

Gjest nyansererfint
Skrevet

Hva står K-en for?

mvh

Kompleks. Altså er man multitraumatisert.

Skrevet

greia er at jeg syns egentlig ikke hun er en drittsekk...

jeg syns hun er veldig krevende og vanskelig...men at det må være grunner til det.

jeg klarer jo ikke stå på at hun må flytte om 2 måneder når hun sitter med tårer i øynene når jeg endelig greide nå inn til henne da jeg sa at jeg forsto hvorfor hun veldig raskt tar ting i verste mening og derfor går "til krig" med folk verbalt..med tanke på hennes bakgrunn...

men når jeg får brev fra styret om klager på bråk så har jeg vel ikke annet valg i lengden...og når alle andre leieboere også får problemer med henne..og jeg trenger også deres leieinntekt...

:(

''jeg klarer jo ikke stå på at hun må flytte om 2 måneder når hun sitter med tårer i øynene når jeg endelig greide nå inn til henne da jeg sa at jeg forsto hvorfor hun veldig raskt tar ting i verste mening og derfor går "til krig" med folk verbalt..med tanke på hennes bakgrunn...

men når jeg får brev fra styret om klager på bråk så har jeg vel ikke annet valg i lengden...og når alle andre leieboere også får problemer med henne..og jeg trenger også deres leieinntekt...''

Det er det som er noen av poenget. Dette er ikke til å leve med enten hun blir blank i øynene eller ikke. Diagnose eller ikke. Kanskje kan så tydelige konsekvenser som at hun må flytte være en spore for henne til å endre kursen. Hun selv er den eneste som kan gjøre noe med dette.

mvh

Skrevet

Hva står K-en for?

mvh

Diagnosen PTSD tar utgangspunkt i et voksent, psykisk friskt menneske som plutselig utsettes for en livstruende hendelse. Personen har med seg en ballast med en normal oppvekst og en normal utvikling og modning av personligheten. Det er denne personligheten som nå skal takle følgene av dette livstruende traumet.

K-PTSD dreier seg om barn som utsettes for gjentatte traumer tidlig og ofte over lang tid. De har ingen solid psykisk grunnmur å bygge på, fordi hele den tiden hvor den naturlige modning og utvikling skulle skje var dominert av destruktive handlinger rettet mot dem. Skadene, symptomene og funksjonssvikten blir langt mer kompeks enn ved den "vanlige" PTSD.

Skrevet

Diagnosen PTSD tar utgangspunkt i et voksent, psykisk friskt menneske som plutselig utsettes for en livstruende hendelse. Personen har med seg en ballast med en normal oppvekst og en normal utvikling og modning av personligheten. Det er denne personligheten som nå skal takle følgene av dette livstruende traumet.

K-PTSD dreier seg om barn som utsettes for gjentatte traumer tidlig og ofte over lang tid. De har ingen solid psykisk grunnmur å bygge på, fordi hele den tiden hvor den naturlige modning og utvikling skulle skje var dominert av destruktive handlinger rettet mot dem. Skadene, symptomene og funksjonssvikten blir langt mer kompeks enn ved den "vanlige" PTSD.

Takk for en god forklaring.

Kan barn som f.eks. opplever langvarig og grov mobbing, men har et stabilt hjem være i faresonen? Eller personer som opplever mye sykdom, ulykke, død, men er omgitt av stabile voksne?

mvh

Skrevet

Takk for en god forklaring.

Kan barn som f.eks. opplever langvarig og grov mobbing, men har et stabilt hjem være i faresonen? Eller personer som opplever mye sykdom, ulykke, død, men er omgitt av stabile voksne?

mvh

Dette blir et vurderingsspørsmål om graden av traume. Jeg synes også det er et poeng at ting ikke utvannes, og at det finnes terminologi som beskriver følgene av de alvorligste traumer.

Mobbebegrepet er et slik begrep som etterhvert brukes om enhver adferd vedkommende misliker. Jeg hørte en arbeidstager omtale det som mobbing da sjefen påtalte at han sgs alltid kom for sent på jobb.

Gjest lei av fordummende fordommer
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med deg. Veldig bra innlegg!!

Gjest lei av fordummende fordommer
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med deg. Veldig bra innlegg!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...