Gå til innhold

lettere å få tak i privatprakt psyk utenfor Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest på psykjakt
Skrevet

Jeg har fått avslag fra alle psykiatere med avtale i Oslo. For en tid siden så søkte jeg også hos nesten 30 psykologer uten å få napp.Svaret jeg får er at de ikke har kapasitet. Kan jeg stole på at det er det som er grunnen? Eller blir det for mye arbeid?

Er det lettere å få tak i en behandler utenfor storbyen?

Skrevet

Det er bare å henvende seg på nytt etter noen måneder. Svært mange ønsker ikke å føre ventelister; dette innebærer at du må ha flaks i forhold til når du henvender deg. Sannsynligvis vil det være lurt å henvende seg på denne tiden av året, samt f.eks. i mars. Det sies at mange mener at behandlinger ikke bør avsluttes rett før lange ferier, at man derfor setter opp noen timer tidlig på høsten. Hvis dette stemmer kan det hende du har flaks og får napp nå.

Skriv et brev hvor det tydelig fremkommer hvorfor du ønsker å gå i behandling og hvor du sier noe om motivasjon og vilje til å jobbe med deg selv. Brevet du skriver bør neppe være altfor overfladisk og velpolert, men derimot ærlig og direkte.

Gjest på psykjakt
Skrevet

Det er bare å henvende seg på nytt etter noen måneder. Svært mange ønsker ikke å føre ventelister; dette innebærer at du må ha flaks i forhold til når du henvender deg. Sannsynligvis vil det være lurt å henvende seg på denne tiden av året, samt f.eks. i mars. Det sies at mange mener at behandlinger ikke bør avsluttes rett før lange ferier, at man derfor setter opp noen timer tidlig på høsten. Hvis dette stemmer kan det hende du har flaks og får napp nå.

Skriv et brev hvor det tydelig fremkommer hvorfor du ønsker å gå i behandling og hvor du sier noe om motivasjon og vilje til å jobbe med deg selv. Brevet du skriver bør neppe være altfor overfladisk og velpolert, men derimot ærlig og direkte.

Uten at jeg helt kan vite hva de er ute etter så mener jeg at jeg har skrevet en ganske konstruktivt brev om hva jeg ønsker å jobbe med i behandling. Jeg er ellers ganske ressurssterk med god selvinnsikt.

Får litt følelse av å være på auditon nå, lurer på om jeg kommer videre i første runde;))

Det var en psykiater som aviste meg med at hun ikke hadde ledig kapasitet før jeg hadde fått fullført setningen min. Jeg må innrømme at det satte meg veldig ut. Jeg vil gjerne få lov til å si hva jeg heter og hva jeg ringer for, før de slenger på røret.

Skrevet

Uten at jeg helt kan vite hva de er ute etter så mener jeg at jeg har skrevet en ganske konstruktivt brev om hva jeg ønsker å jobbe med i behandling. Jeg er ellers ganske ressurssterk med god selvinnsikt.

Får litt følelse av å være på auditon nå, lurer på om jeg kommer videre i første runde;))

Det var en psykiater som aviste meg med at hun ikke hadde ledig kapasitet før jeg hadde fått fullført setningen min. Jeg må innrømme at det satte meg veldig ut. Jeg vil gjerne få lov til å si hva jeg heter og hva jeg ringer for, før de slenger på røret.

Skjønner det; men de mottar utrolig mange henvendelser og hvis de vet at de ikke har kapasitet, så kan de jo like gjerne si det.

Skrevet

Skjønner det; men de mottar utrolig mange henvendelser og hvis de vet at de ikke har kapasitet, så kan de jo like gjerne si det.

Lurer på hva som hadde skjedd om folk med astma, øyesykdommer eller andre somatiske lidelser hadde blitt utsatt for den samme stolleken.

mvh

Gjest psykjakt
Skrevet

Jeg har full forståelse for at de ikke har kapasitet og sikkert mye å gjøre. Men jeg synes det er ganske uhøflig å respektløst å avise meg før jeg har fått sagt det jeg ringer for. Kanskje jeg ringte ang noe annet?

Jeg hadde også tenkt til å spørre om vedkommende hadde noen venteliste eller trodde det kunne blitt aktuelt på et senere tidspunkt, men da var det ikke lenger lyd i andre enden.

Jeg hadde også fått nr av en annen terapeut som hadde gitt beskjed til denne psykiateren om at jeg kunne ringe henne ang dette.

Løsningen blir vel å søke meg inn på DPS'en. Ville helst hatt en privatpraktiserende. På en DPS vet jeg ikke noe om hvor mange timer jeg evt får.

Skrevet

Min erfaring uten at den er dekkende for noe som helst, og dette er sikkert fem år siden. Fikk ikke tilbud hos noen i Oslo, men i Østfold fant fikk jeg nesten time med en gang. Det var overraskende...

Skrevet

Lurer på hva som hadde skjedd om folk med astma, øyesykdommer eller andre somatiske lidelser hadde blitt utsatt for den samme stolleken.

mvh

Vel, det hører også med til historien at de pasientene som først får tilgang til de privatpraktiserende terapeutene ofte gis et svært generøst behandlingstilbud. Er ikke sikker på om det er mennesker med psykiske lidelser som er den pasientgruppen som gis det dårligste tilbudet i Oslo, kanskje tvert i mot.

Akutt behov for hjelp, samt flertallet av de med de alvorlige psykiske lidelser, behandles av dps.

Gjest på psykjakt
Skrevet

Vel, det hører også med til historien at de pasientene som først får tilgang til de privatpraktiserende terapeutene ofte gis et svært generøst behandlingstilbud. Er ikke sikker på om det er mennesker med psykiske lidelser som er den pasientgruppen som gis det dårligste tilbudet i Oslo, kanskje tvert i mot.

Akutt behov for hjelp, samt flertallet av de med de alvorlige psykiske lidelser, behandles av dps.

Men nå skal det visst bli en ordning med at fastlegene skal forholde seg til og samarbeide med et visst antall privatpraktiserende psykologer og psykiatere. Og de behandlerne er nødt til å ta inn pasienter som de i utgangspunktet ikke vil ha.

Jeg vet ikke helt om ordningen har kommet igang ennå. Hørte noe om det hadde startet i østfold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...