Gå til innhold

NHD- Hvor få svar om førerkortforskriften?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på det i dag
Skrevet

Siden du tydeligvis ikke har mulighet til å svare på alle spørsmål rundt førerkortforskriften, vet du hvor vi kan henvende oss for å få svar? Helst anonymt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skal prøve å svare de fleste etterhvert. Det ble imidlertid en stor mengde akkurat nå, og det er meget forståelig.

Det beste folk kan gjøre aller først, er å lese veilederen vedr sin egen sykdom og kapittelet om medisiner. Les også om saksbehandlingen og hvordan en har tenkt å gi dispensasjoner.

Etter å ha lest dette, vil mange ikke trenge å spørre, og de som spør vil kunne stille bedre spørsmål.

Jeg vet ikke andre enn fastleger, psykiatere og psykologer som kan spørres. Spørsmålene om medisiner er lettere å svare generelt på. Spørsmål om sykdommen vil gjerne kreve at en kjenner personen godt.

Et annet spørsmål en om forståelsen og utøvelsene av reglene blir lik i hele landet. Mye er opp tll skjønn, og jeg er redd det vil utvikle seg lokale (u?)kulturer.

Gjest knutemor
Skrevet

Jeg skal prøve å svare de fleste etterhvert. Det ble imidlertid en stor mengde akkurat nå, og det er meget forståelig.

Det beste folk kan gjøre aller først, er å lese veilederen vedr sin egen sykdom og kapittelet om medisiner. Les også om saksbehandlingen og hvordan en har tenkt å gi dispensasjoner.

Etter å ha lest dette, vil mange ikke trenge å spørre, og de som spør vil kunne stille bedre spørsmål.

Jeg vet ikke andre enn fastleger, psykiatere og psykologer som kan spørres. Spørsmålene om medisiner er lettere å svare generelt på. Spørsmål om sykdommen vil gjerne kreve at en kjenner personen godt.

Et annet spørsmål en om forståelsen og utøvelsene av reglene blir lik i hele landet. Mye er opp tll skjønn, og jeg er redd det vil utvikle seg lokale (u?)kulturer.

Er det folk med psykiske problemer(lidelse) som topper ulykkesstatistikken? Eller hvem gjør det?

Skrevet

Er det folk med psykiske problemer(lidelse) som topper ulykkesstatistikken? Eller hvem gjør det?

Kjøring i ruspåviket tilstand topper årsaksstatistikken.

Dessverre har ikke politikerne fult opp utviklingen med tilsvarende lovverk.

Politiet kan ta rutinemessige alkotester. Tilsvarende kan de ikke gjøre på narkotika. Da kreves det skjellig grunn til mistanke. Totalt bak mål. spør du meg!

Gjest Bipolar sjåfør
Skrevet

Kjøring i ruspåviket tilstand topper årsaksstatistikken.

Dessverre har ikke politikerne fult opp utviklingen med tilsvarende lovverk.

Politiet kan ta rutinemessige alkotester. Tilsvarende kan de ikke gjøre på narkotika. Da kreves det skjellig grunn til mistanke. Totalt bak mål. spør du meg!

Kan det være en mulighet for at hele dette tullballeriet med førerkortstyret trekkes tilbake?

Skrevet

Kan det være en mulighet for at hele dette tullballeriet med førerkortstyret trekkes tilbake?

Ja, jeg tror det er gode muligheter for at det utsettes, og at det blir en ny runde med en revidert veileder.

Gjest knutemor
Skrevet

Ja, jeg tror det er gode muligheter for at det utsettes, og at det blir en ny runde med en revidert veileder.

Har dette noen betydning for en som skal ta kjøretimer? Eller hva med oppkjøring?

Skrevet

Har dette noen betydning for en som skal ta kjøretimer? Eller hva med oppkjøring?

Ja, det har betydning i den forstand at en ikke får førerkort om ikke helsekravene er oppfylt. Dte er derfor smart å undersøke _før_ en begynner med kjøretimer. Ellers kan det lett bli penger ut av vinduet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...