sjura Skrevet 17. september 2001 Skrevet 17. september 2001 Hei. I slutten av august dette år, hadde jeg brukt opp sykemeldigen min,nå er jeg i 50 % fast jobb, og jobber endel ekstra. Jeg er gravid i uke 11(dvs,termin i medio april) Hvor lenge må jeg jobbe for å ha krav på nye sykepenger hvis jeg trenger det? Er det 6 måneder? Kan jeg ha krav på svangerskapspenger hvis jeg ikke kan omplasseres i arbeidet, og jeg ikke har jobbet lenge nok til å få sykepenger? Takk for svar! 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 18. september 2001 Skrevet 18. september 2001 Det er riktig at du må ha vert i jobb i 6 mndr (26 uker) for å få ny rett på sykepenger. Svangerskapspenger er aktuelt hvis du har en arbeidsplass som medfører fare for deg eller barnet du bærer og det ikke er mulig med omplassering. Se mer her: http://trygdehjelpen.no/fodsel/svangerskap.html Ytelsen gis IKKE som kompensasjon for manglende sykepengerettigheter. Blir du syk før det er gått 6 mndr får du rehabiliteringspenger. Pass på at du ikke er uten lønn/sykepenger/fødselspenger så mye som 4 mndr, for da får du ikke rett til fødselspenger. Fødselspenger skal regnes ut på bakgrunn av din normale lønn. Din normale inntekt er lik lønn i din vanlige stilling. Dette gjelder selv om retten til sykepengene er opphørt, så lenge du ikke har endret arbeidskontrakten din. Det er noen ganger vanskelig å få TK til å innse denne konsekvensen av regelverket... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.