Gå til innhold

Fikk antidepressiva av fastlegen i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noritren. Har hentet den på apoteket, men har begynt å lese bivirkningene. Jeg får liten lyst til å begynne med dem på grunn av en del som står i pakningsvedlegget bl.a. at det ikke skal brukes ved hjerterytmeforstyrrelse og jeg har uregelmessige hjerteslag og at det kan øke paranoia som jeg også har en tendens til. Fastlegen sa jeg skulle gå til henne ukentlig. Hun virker bestemt og handlekraftig, men altså jeg vil ikke begynne med piller etter hva jeg har lest. Hva tenker dere om dette? Det er jo jeg som bestemmer til syvende og sist, med fare for å virke vanskelig.

Skrevet

Jeg ville prøvd medisinen og gjort meg mine egne erfaringer. Mesteparten

av bivirkningene som står på pakningsvedlegget er det nesten

ingen som får og

de mest vanlige går som regel fort over.

Skrevet

Hm..

Har du prøvd antidepressiva av typen SSRI før? Nyere typer som Zoloft, Cipralex, Seroxat mv?

Noritrin er et gammelt såkalt tricyklisk antidepressiv, som jeg har inntrykk av at ikke er førstevalg for langt de flese.

De mest vanlige bivirkningene på hjerte/kar (plpitasjoner, takykardi og ortostatisk blodtrykksfall) er ikke farlige men ubehagelige.

Vet legen din om bekymringene dine ang. hjerte/kar og evt psykiatriske bivirkninger du er redd for? Ofte kan det skremme vannet av en del å lese om bivirkninger på medisiner. Som regel skal man bry seg om det som står nevnt øverst på lista.

Med de bekymringene du har, synes jeg du skal ringe fastlegen din for å forhøre deg.

Håper ellers NHD kommer med et langt mer kvalifisert svar enn jeg ;)

Skrevet

Jeg tenker at du har fremstått som veldig deprimert over lang tid, og det er bra at legen din er handlekraftig. Selvfølgelig er der potensielle bivirkninger, men de kan i tilfelle være vel verdt det så lenge de gjør noe med en behandlingstrengende depresjon. Jeg ville prøvd uten å stusse på det.

Skrevet

Hm..

Har du prøvd antidepressiva av typen SSRI før? Nyere typer som Zoloft, Cipralex, Seroxat mv?

Noritrin er et gammelt såkalt tricyklisk antidepressiv, som jeg har inntrykk av at ikke er førstevalg for langt de flese.

De mest vanlige bivirkningene på hjerte/kar (plpitasjoner, takykardi og ortostatisk blodtrykksfall) er ikke farlige men ubehagelige.

Vet legen din om bekymringene dine ang. hjerte/kar og evt psykiatriske bivirkninger du er redd for? Ofte kan det skremme vannet av en del å lese om bivirkninger på medisiner. Som regel skal man bry seg om det som står nevnt øverst på lista.

Med de bekymringene du har, synes jeg du skal ringe fastlegen din for å forhøre deg.

Håper ellers NHD kommer med et langt mer kvalifisert svar enn jeg ;)

Har prøvd cipralex tidligere uten ønsket virkning. Denne skal virke aktiviserende siden jeg er passiv og tiltaksløs. Jeg søkte på medisinen og leste at en hadde dødd ved bruk av den ved siden av andre medisiner i tillegg!

Skrevet

Har prøvd cipralex tidligere uten ønsket virkning. Denne skal virke aktiviserende siden jeg er passiv og tiltaksløs. Jeg søkte på medisinen og leste at en hadde dødd ved bruk av den ved siden av andre medisiner i tillegg!

Hvor mange tror du det er som har brukt denne medisinen? At et menneske har dødd ville ikke ha stoppet meg fra å bruke den om jeg var deprimert. Depresjon i seg selv er jo mye mere dødelig.

Det farligste vi gjør er å kjøre bil, men dette gjør vi likevel. På medisinene jeg bruker står det også at man kan få hjertestans. Har enda ikke merket noe til dette, jeg tar sjansen og regner med at det går greit.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du fikk en ny bil, ville du da ikke brukt den om du leste at en person hadde vært i en dødsulykke med samme type bil?

Skrevet

Om du fikk en ny bil, ville du da ikke brukt den om du leste at en person hadde vært i en dødsulykke med samme type bil?

Hva synes du som psykiater om denne medisinen?

ikke mitt navn
Skrevet

Hva synes du som psykiater om denne medisinen?

Det har han i grunnen svart deg på.

Skrevet

Jeg ville prøvd medisinen og gjort meg mine egne erfaringer. Mesteparten

av bivirkningene som står på pakningsvedlegget er det nesten

ingen som får og

de mest vanlige går som regel fort over.

Å dø er nok ikke spesielt vanlig på denne og mangfoldige medisiner. Personer har dødd av Dispril også, av Lamictal. Jeg lever som bare det til tross for Lamictal. Det eneste rådet jeg kan gi deg utover ikke å være for redd er å høre med legen som skrev ut medisinen til deg.

Gjest bipoklara
Skrevet

Du får gjøre en regnekalkyle: hvor mye får du til syvende og siste igjen for å prøve ut medisinen? Hva ender du opp med om du ikke prøver? Du får veie det opp mot hverandre. Om du gir det et forsøke over tid og det ikke fungerer så har du ikke tapt noe for å forsøke.

Legen vet forhåpentligvis om dine helseplager ang hjertet. Hun ville ikke gitt det det om hun tenkte at det kunne påvirke dette. Hvis det er det som plager deg så synes jeg at du skal spørre en annen lege om akkurat dette hvis det kan berolige deg.Noen ganger så hjelper det å få en second opinion på ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...