Gå til innhold

Hva feiler det en person som ikke vil arbeide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke det at jeg føler jeg har behov som jeg må tilfredstille umiddelbart der og da, men heller at jeg får mindre tid når arbeidsdagen er over da jeg jo også må sove...

"men heller at jeg får mindre tid når arbeidsdagen er over da jeg jo også må sove..."

Vel, det er jo faktisk realiteten for de fleste av oss..

Skrevet

Det er ikke det at jeg føler jeg har behov som jeg må tilfredstille umiddelbart der og da, men heller at jeg får mindre tid når arbeidsdagen er over da jeg jo også må sove...

''men heller at jeg får mindre tid når arbeidsdagen er over da jeg jo også må sove...''

Jeg håper ikke dette er grunnen til at du går på trygd!

Skrevet

Vet jo at det er mange land som ikke har det velferdssystemet vi har i Norge, og at folk som vi her ville ansett som for syke til å arbeide blir tvunget ut i arbeid eller er avhengige av almisser for å overleve.

Men hva om det er slik, som du sier "ikke har lært å arbeide for pengene", da må det jo være skolesystemet som har feilet?

Jeg blir flau og provosert av det du skriver. Hvis du går på trygd fordi du ikke liker å jobbe, og har for mye annet "important" å foreta deg slik at du heller ikke har tid, så er det du driver med trygdesvindel.

Gjest fra bergen
Skrevet

Og derfor er det greit å snylte på andre?

Skrevet

Vet jo at det er mange land som ikke har det velferdssystemet vi har i Norge, og at folk som vi her ville ansett som for syke til å arbeide blir tvunget ut i arbeid eller er avhengige av almisser for å overleve.

Men hva om det er slik, som du sier "ikke har lært å arbeide for pengene", da må det jo være skolesystemet som har feilet?

"Men hva om det er slik, som du sier "ikke har lært å arbeide for pengene", da må det jo være skolesystemet som har feilet?"

Dette har vel ingenting med skolesystemet å gjøre?

Selvsagt har skolen en viss mulighet til å formidle gode holdninger til arbeid og "samfunnsnytte."

Men hovedoppgaven er å utdanne barn / unge så de blir kunnskapsmessig og faglig utrustet til å kunne jobbe og fungere i samfunnet.

Så de kan jo ikke pålegges ansvaret for at noen ikke gidder å bruke denne lærdommen for å gjøre nytte for "fellesskapet"

Her tror jeg det er andre faktorer som gjelder mere. F eks oppvekstmiljø, personlighet, og holdninger man får fra foreldre/hjemmet

Undersøkelser viser f.eks at barn av trygdede foreldre, har flere ganger så stor sjanse for å havne på trygd selv.

Skrevet

Jeg blir flau og provosert av det du skriver. Hvis du går på trygd fordi du ikke liker å jobbe, og har for mye annet "important" å foreta deg slik at du heller ikke har tid, så er det du driver med trygdesvindel.

Nå er det ikke det som er situasjonen min, men jeg skrev det for å få noen innspill over noe jeg tenker på, som har vært tatt opp på forumet her før, hvor grensen mellom det å være i stand til å arbeide eller ikke går.

Skrevet

"men heller at jeg får mindre tid når arbeidsdagen er over da jeg jo også må sove..."

Vel, det er jo faktisk realiteten for de fleste av oss..

Vet det, men dersom det er/hadde vært slik at folk (flest) her i Norge arbeider fordi de hadde lyst slik som det ofte blir framstilt så blir spørsmålstillingen annerledes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...