Gå til innhold

NHD-Noe alvorlig galt med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor døde i en alder av 60 år, hun har vært syk i flere år...

Men "problemet" er at jeg kjenner ingen sorg... Når hun ble syk for endel årsiden gråt jeg og følte fortvilelse, men føler altså ingenting nå... Er det noe alvorlig galt med meg...?

Skrevet

Nei, det er ikke noe alvorlig galt med deg! Vi reagerer veldig forskjellig når sånne vonde ting hender! Man kan godt føle seg tom, nummen, i sjokk, kanskje i villrede om hva man skal føle. Også er liksom normen at man skal være trist, grine og tilsynelatende føle veldig mye. Jeg tror kanskje du føler mer enn du tror, men det arter seg på en annen måte for deg - det er ikke sykt etter mine begreper. Kanskje du fikk unna mye sorg mens hun fortsatt levde, at du forberedte deg på at det ville bli nettopp tomt uten henne? Lenge siden hun gikk bort? Jeg har personlig opplevd at det tar tid før jeg fikk en veldig tydelig og synbar reaksjon etter et dødsfall, helt brått gikk en svært nær venninne bort. Først var jeg i sjokk tror jeg, alt gikk på en slags autopilot med å ordne reise til begravelse, finne sted å bo... Jeg brøt sammen først da jeg kom hjem igjen - en uke etter budskapet.

Men vi ER forskjellige, og jeg tror ikke du er det granne gal!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er intet galt med deg. Ved langvarig, alvorlig sykdom er sorgen ofte gjort unna før døden inntrer.

Gjest sørgesang
Skrevet

Det er ikke noe galt. Alle reagerer ulikt på sorg. Det kan få en til å føle seg veldig anderledes da en ikke reagerer etter det en tror er "malen" for sorg.

Jeg mistet farmor for over ti år siden. Da hun døde så følte jeg først og fremst lettelse. Hun var ikke lykkelig. Hun ville helst dø. Jeg var glad for at hun endelig fikk slippe.

jeg husker en gang en god venn av meg døde. Det var etter alvorlig sykdom, men likevel kom det som et sjokk for meg. Jeg ble fullstendig rasende og kastet ting i veggen. Den reaksjonen var veldig overraskende for meg. Jeg trodde ikke at jeg kom til å reagere slikt.

Så det er ingen mal for sorg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...