Gå til innhold

Er dette samme type medisin?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilly875
Skrevet

Jeg har i over et år gått på quetiapin Oriform, mot bipolar. De har hjulpet meg veldig godt, og sær har du hjulpet fordi jeg får sove så godt av dem, så selv om jeg har manisk periode så får jeg sove, og siden jeg får sove så greier jeg å styre min mani mye bedre en før.

Det har vært en deilig tid der alt funker, og dette er første gang i mitt 40 årigge liv at jeg klarer å ha en viss kontroll når manien kommer. Men nå sist jeg var hos min psykiater så skrev han ut quetiapin Actvis og den funker ikke helt på samme måte.. Jeg trudde det var samme medisin,??? men jeg sover dårlig, og kjenner at manien holder på å ta over her.. ( Bekymret) Har time snart hos min psykiater, men ville høre her inne ...

Er det forksjell på de to typene?

Skrevet

Den psykiateren jeg hadde, da jeg fortsatt var i psykiatrisk behandling, skrev kun ut originalpreparatet. Selv om hovedstoffet er det samme, kan hjelpestoffene opptaes forskjellig fra andre. Så hvis du føler det slik, synes jeg du skal skaffe de du hadde først igjenn.

Gjest Lilly875
Skrevet

Den psykiateren jeg hadde, da jeg fortsatt var i psykiatrisk behandling, skrev kun ut originalpreparatet. Selv om hovedstoffet er det samme, kan hjelpestoffene opptaes forskjellig fra andre. Så hvis du føler det slik, synes jeg du skal skaffe de du hadde først igjenn.

Ja jeg skal be om de når jeg har time den 15 sept:) De funket så godt hos meg, så vil gjerne ha livet mitt tilbake. I et år har jeg hatt det stabilt, og følt at endelig kan jeg leve uten å få nedturer.. :) Jeg har vært lykkelig, men nå kjenner jeg at manien holder på å ta over, og jeg lurte da på kunne det være fordi de andre funket anderledes. Jeg har vært i systemet siden jeg var 20 år og nu er jeg 40.. Så at endelig noe funker er jo et mirakel for meg. Tenkte kanskje psykiateren her inne kunne fortelle meg om det var forskjell...

Skrevet

I utgangspunktet det sammen, men som nevnt kan hjelpestoffer virke inn for noen. Du har krav på det som har gitt deg effekt selv om det ikke er det billigste, så fremt det billigste ikke gir effekt som ønsket/bivirkninger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er såkalt generika eller kopimedisin. Myndighetene påstår at de er like fordi en sparer penger på å mene det.

Vi vet at ulike personer reagerer ulik på generika. Be legen skrive "Ikke generisk bytte" på resepten. Da får du akkurat det preparatet du skal ha, og uten å betale ekstra for det.

Skrevet

Dette er såkalt generika eller kopimedisin. Myndighetene påstår at de er like fordi en sparer penger på å mene det.

Vi vet at ulike personer reagerer ulik på generika. Be legen skrive "Ikke generisk bytte" på resepten. Da får du akkurat det preparatet du skal ha, og uten å betale ekstra for det.

Takker Nils Håvard for svar:) Skal snakke med min psykiater den 15 sept:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...