Gå til innhold

Er bipolar lidelse oppsigelsesgrunn?

Anbefalte innlegg

Gjest bipspørsmål
Skrevet

Hørte om en person som hadde fått sparken etter å ha fortalt arbeidsgiver at hun hadde bipolar lidelse.

Nå vet jeg ikke om denne historien er helt sann, eller om det er andre ting som lå bak.

Men om du er i en jobb som krever mye oppmerksomhet og konsentrasjon og du går inn i en dårlig fase av sykdommen...Kan sjefen da si en opp når h*n da ikke har fått vite om sykdommen før ansettelse?

Er sykdom lovlig grunn til oppsigelse? Nå tenker jeg ikke på yrker hvor en på forhånd vet man ikke har lov ti å utøve pga helsemessige forhold.

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Jeg tror mange som sier att de er oppsagt pga noe, egentlig er oppsagt pga noe helt annet.

Det er vanlig menneskelig fornektelse.

Feks kjenner jeg personlig en familie som fikk fratatt barna pga en funskjonshemning. Og jeg ble som alle andre opprørt og forsvarte dem med hud og hår. Barnevernet hadde taushetsplikt, og dermed ble det lett å skylde på dem. Etter å ha kjent vedkommende i flere år, fikk jeg meg etterhvert en vekker, hvor jeg så hvor uansvarlige de var, og hvor umodne og nykkette, regelrett ansvarsløse de var. Men offisielt ble de fratatt barna pga att de var funksjonshemmet.

Gjest bipspørsmål
Skrevet

Jeg tror mange som sier att de er oppsagt pga noe, egentlig er oppsagt pga noe helt annet.

Det er vanlig menneskelig fornektelse.

Feks kjenner jeg personlig en familie som fikk fratatt barna pga en funskjonshemning. Og jeg ble som alle andre opprørt og forsvarte dem med hud og hår. Barnevernet hadde taushetsplikt, og dermed ble det lett å skylde på dem. Etter å ha kjent vedkommende i flere år, fikk jeg meg etterhvert en vekker, hvor jeg så hvor uansvarlige de var, og hvor umodne og nykkette, regelrett ansvarsløse de var. Men offisielt ble de fratatt barna pga att de var funksjonshemmet.

Ja du har nok rett i det. men jeg lurer likevel på om en sjef kan finne på en grunn til å sparke en ansatt da h*n får høre om psykdommen.

hva er den ansattes rettigheter her? Kan man bli fjernet fra en stilling pga dette eller har sjefen en plikt til å tilrettelegge?

Skrevet

jøss det har jeg aldri hørt om før, at det er oppsigelsesgrunn...

men men da får vi bare uføretrygde oss alle vi bipolare og leve det glade liv i thailand!!!!

Gjest bipspørsmål
Skrevet

jøss det har jeg aldri hørt om før, at det er oppsigelsesgrunn...

men men da får vi bare uføretrygde oss alle vi bipolare og leve det glade liv i thailand!!!!

Henger meg på jeg ! Er lei av alle krav, og er så sliten av arbeidslivet ;))

Thailand, here I come!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke oppsigelsesgrunn. Unnatket er det du nevner at en bevisst har løyet ved ansettelse.

Gjest jeg bare lurer jeg
Skrevet

Nei, det er ikke oppsigelsesgrunn. Unnatket er det du nevner at en bevisst har løyet ved ansettelse.

Jeg har ofte vært på intervjuer der de på slutten spør om det er noe mer de bør vite om meg. Hvis man da svarer nei, har man da bevisst løyet om det?

Gjelder det i så fall bare bipolaritet, eller hvilke andre ting/sykdomer er man også "tvunget" til å fortelle om ved slike spørsmål?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ofte vært på intervjuer der de på slutten spør om det er noe mer de bør vite om meg. Hvis man da svarer nei, har man da bevisst løyet om det?

Gjelder det i så fall bare bipolaritet, eller hvilke andre ting/sykdomer er man også "tvunget" til å fortelle om ved slike spørsmål?

Nei, da har du holdt deg innenfor reglene.

Hvis det derimot kreves helseattest der det spesifikt spørres etter enkelte lidelser eller grupper av lidelser, kan du ikke holde tilbake opplysninger om dette uten å bryte reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...