Gå til innhold

hvorfor fungerte extacy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et litt merkelig spørsmål. Men, det er helt seriøst ment. Jeg har jo gang på gang blitt fortalt at medisiner ikke fungerer på meg. men, jeg har tenkt litt -og lurt litt....

Jeg levde jo som alle vet med en alkoholiker og rusmissbruker i mange år. Og jeg kan ikke nekte for at jeg også prøvde litt av hvert den første tiden. Det er 5-6 år siden jeg prøvde noe som helst av dette, og heldigvis holdt deg seg på prøve-stadiet for min del. Jeg tør påstå at det meste av de stoffene jeg prøvde , ikke virket for min del. Det hadde heller motsatt effekt. (dvs.av kokain ble jeg f.eks. døsig og trøtt o.l....!) Men av en eller annen grunn så "funket" (i mangel på bedre ord") extacy. Jeg husker godt at jeg nærmest følte meg normal de gangene jeg prøvde extacy. Angsten forsvan. Spenningene mine forsvant. Til og med marerittene min forsvant. Og det er absolutt eneste gangene jeg har vært helt fri for mareitt!

Jeg lurer litt på nå: Hvorfor hadde extacy slik virkning på meg? Og dersom extacy nå faktisk virket, og fikk meg til å være mer normal, finnes det et tillsvarende lovlig legemiddel som kanskje kunne ha samme effekt? Kan legene ta feil, slik at det faktisk er et legemiddel som kunne ha virket på meg?

(Det er ingen fare for at jeg tar extacy eller noen andre ulovlige stoffer. Jeg har sett og opplevd den negative delen av det livet. Så det er ikke derfor jeg spør om dette!)

Gjest spør legen
Skrevet

Mener extacy opprinnelig var ment som medisin mot slike lidelser jeg, men så kom det i ulovlige former. Ulempen med extacy er at det er ulike folk som lager de - og da vet man ikke hva man får. Plutselig får man dødelige doser av noe f.eks. eller andre uventede og uønskede bivirkninger.

Skrevet

Jeg tror at de fant ut at det ikke fungerte rimelig raskt. Jeg husker ikke 100% hva de brukte mdma mot. De har jo brukt så mangt et narkotikum til merkelige formål i medisinsk historie. Amfetamin ble f.eks. gitt som slanke"medisin," på 60-tallet. LSD ble til og med prøvd innen psykiatri! Jeg vet ikke mye om dette dessverre - utover at både extacy og syre avgjort skader hjernen i en grad som er svært alvorlig på sikt. I det hele tatt er det mye regelrett jævlige ting man har gjort mot folk oppigjennom, og psykiatrien er en relativt ny vitenskap. En vitenskap så pass ny at man hadde visse medtoder til å evaluere behandlinger etter hvert. Takk og pris gis det ikke insulinsjokk tl urolige pasieneter mer. Takk og pris lobotomerer man ikke alle utagerende eller agiterte pasieneter. Takk og pris er det funnet effektiv måte å gi ect på uten å skade/påføre smerte. Dessverre har disse oppdagelsene også sine ofre for lobotomi, gammaldagse medisiner, insulinsjokk-"terapi", elektrosjokk.... Vi ser disse ofrene i våre dager nettopp fordi psykiatrien er så "ny."

Men hvorfor mdma/extacy fungerte for deg? Det kan jeg ikke si. Jeg tror neppe det ville vært noe for deg i lengden. Så noen ekle bilder i et legetidsskriftt en gang. På den ene siden en normal hjerne, på den andre en hjerne som var utsatt for en del extacy-bruk. Sistnevnte hjerne manglet et så stort antall celler at det så ut som noen få tråder her og der, sammenlignet med den uskadde hjernen hvor alt lå tett i tett. Jeg tror nok psykiaterne kuttet det ut pga bivirkninger. Dessverre har en del av de jeg kjenner vært rusmisbrukere, og blant de som har tatt e... alle har sagt at det var supert de første gangene, men deretter kom det en nedtur man skulle være hard for å takle uten inntak av andre narkotiske stoffer igjen. Såh... Jeg tror du har vært heldig rett og slett, tatt så pass få runder at du ikke har fått den store nedturen.

Alt det rare de har funnet på i psykiatrien slutter ikke å fascinere meg i sin grusomhet. Tre gode bøker å lese: Liv R. Lychenborg - Bur til en skadet fugl, Hannah Green: Jeg lovet deg aldri en rosenhage,"One flew over the cocoos nest (gjøkeredet,husker ikke forfatter i farta), Janet Frame - Ansikter i vannet. De tre jeg har nevnt forfatter på er bygget på virkelige skjebner. Særlig synes jeg boka til Janet Frame er meget god (otg svært sterk). Bur til en skadet fugl handler jo om det norske systemet på 50-60 tallet, også meget god og samtidg meget sterk. Jeg kan nok bruke mange av de samme ordene om klassikeren til Hannah Green. Gjøkeredet opplever jeg mer som en slags fiksjon, selv om den også har elementer fra psykiatrihistorien.

Gjest ikke tenk på det
Skrevet

Om du hadde kjøpt extacy fra tre ulike "leverandører" hadde opplevelsen sikkert vært ulik fra gang til gang. Men alle inneholder LSD som kan ødelegge psyken for alltid. I sommer var det en ung mann i bygda som tok livet sitt i sommer. Ryktene sa at han ble aldri seg selv igjen etter han prøvde et narkotisk stoff på utenlandstur. Å dette var et engangstilfelle.

Skrevet

En antar at MDMA (populært kaldt ecstacy) fungerer ved at det fører til at neurotransimitteren serotonin som er lagret opp i neuronene frigjøres ut i synapsene. Det er noen slags pumper som regulerer serotoninmengden i synapsene. Du har sikkert hørt om SSRI-medisiner (selektive serotonin reopptakshemmere) som virker ved å hindre at så mye serotonin pumpes tilbake til lagrene i neuronene fra synapsene. Dette fører til at det er mer serotonin tilgjengelig i synapsene som gjør skal føre til øket stemningsleie osv. Der hvor SSRI-medisiner kun hindrer serotonin som alt er i synapsene å bli pumpet opp gjør MDMA at lagrene av serotonin tømmes ut i synapsene i tillegg til å hindre reopptak, så en mye mer "voldsom" reaksjon, som i tillegg fører til at det frigjøres andre neurotransmittere; dopamin, noradrenalin og hormoner; oxytocin, prolaktin og kortison.

Problemet er at virkningen er kortvarig, noen timer, og da må en la det gå en tid for at systemene skal restitueres, ellers begynner det å skade celler, så en kan ikke bruke det kontinuerlig som et AD.

Det står ganske greit forklart her:

http://no.wikipedia.org/wiki/MDMA

bedre her:

http://www.mdma.net

Det er noen forskningsprosjekter der det forsøkes brukt i behandlingen av PTSD:

http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/205887

Skrevet

Jeg tror at de fant ut at det ikke fungerte rimelig raskt. Jeg husker ikke 100% hva de brukte mdma mot. De har jo brukt så mangt et narkotikum til merkelige formål i medisinsk historie. Amfetamin ble f.eks. gitt som slanke"medisin," på 60-tallet. LSD ble til og med prøvd innen psykiatri! Jeg vet ikke mye om dette dessverre - utover at både extacy og syre avgjort skader hjernen i en grad som er svært alvorlig på sikt. I det hele tatt er det mye regelrett jævlige ting man har gjort mot folk oppigjennom, og psykiatrien er en relativt ny vitenskap. En vitenskap så pass ny at man hadde visse medtoder til å evaluere behandlinger etter hvert. Takk og pris gis det ikke insulinsjokk tl urolige pasieneter mer. Takk og pris lobotomerer man ikke alle utagerende eller agiterte pasieneter. Takk og pris er det funnet effektiv måte å gi ect på uten å skade/påføre smerte. Dessverre har disse oppdagelsene også sine ofre for lobotomi, gammaldagse medisiner, insulinsjokk-"terapi", elektrosjokk.... Vi ser disse ofrene i våre dager nettopp fordi psykiatrien er så "ny."

Men hvorfor mdma/extacy fungerte for deg? Det kan jeg ikke si. Jeg tror neppe det ville vært noe for deg i lengden. Så noen ekle bilder i et legetidsskriftt en gang. På den ene siden en normal hjerne, på den andre en hjerne som var utsatt for en del extacy-bruk. Sistnevnte hjerne manglet et så stort antall celler at det så ut som noen få tråder her og der, sammenlignet med den uskadde hjernen hvor alt lå tett i tett. Jeg tror nok psykiaterne kuttet det ut pga bivirkninger. Dessverre har en del av de jeg kjenner vært rusmisbrukere, og blant de som har tatt e... alle har sagt at det var supert de første gangene, men deretter kom det en nedtur man skulle være hard for å takle uten inntak av andre narkotiske stoffer igjen. Såh... Jeg tror du har vært heldig rett og slett, tatt så pass få runder at du ikke har fått den store nedturen.

Alt det rare de har funnet på i psykiatrien slutter ikke å fascinere meg i sin grusomhet. Tre gode bøker å lese: Liv R. Lychenborg - Bur til en skadet fugl, Hannah Green: Jeg lovet deg aldri en rosenhage,"One flew over the cocoos nest (gjøkeredet,husker ikke forfatter i farta), Janet Frame - Ansikter i vannet. De tre jeg har nevnt forfatter på er bygget på virkelige skjebner. Særlig synes jeg boka til Janet Frame er meget god (otg svært sterk). Bur til en skadet fugl handler jo om det norske systemet på 50-60 tallet, også meget god og samtidg meget sterk. Jeg kan nok bruke mange av de samme ordene om klassikeren til Hannah Green. Gjøkeredet opplever jeg mer som en slags fiksjon, selv om den også har elementer fra psykiatrihistorien.

Kanskje dette er av interesse.

NOU 2003: 33

Granskning av påstander om uetisk medisinsk forskning på mennesker

En granskning av påstander om uetisk medisinsk forskning med LSD, elektroder og radioaktiv stråling på mennesker i Norge i perioden 1945 – 1975

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2003/nou-2003-33.html?id=149032

Skrevet

En antar at MDMA (populært kaldt ecstacy) fungerer ved at det fører til at neurotransimitteren serotonin som er lagret opp i neuronene frigjøres ut i synapsene. Det er noen slags pumper som regulerer serotoninmengden i synapsene. Du har sikkert hørt om SSRI-medisiner (selektive serotonin reopptakshemmere) som virker ved å hindre at så mye serotonin pumpes tilbake til lagrene i neuronene fra synapsene. Dette fører til at det er mer serotonin tilgjengelig i synapsene som gjør skal føre til øket stemningsleie osv. Der hvor SSRI-medisiner kun hindrer serotonin som alt er i synapsene å bli pumpet opp gjør MDMA at lagrene av serotonin tømmes ut i synapsene i tillegg til å hindre reopptak, så en mye mer "voldsom" reaksjon, som i tillegg fører til at det frigjøres andre neurotransmittere; dopamin, noradrenalin og hormoner; oxytocin, prolaktin og kortison.

Problemet er at virkningen er kortvarig, noen timer, og da må en la det gå en tid for at systemene skal restitueres, ellers begynner det å skade celler, så en kan ikke bruke det kontinuerlig som et AD.

Det står ganske greit forklart her:

http://no.wikipedia.org/wiki/MDMA

bedre her:

http://www.mdma.net

Det er noen forskningsprosjekter der det forsøkes brukt i behandlingen av PTSD:

http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/205887

Tusen takk for det innlegget. (Og spesielt den siste linken du la ut!) Jeg har jo nettopp PTSD. Den siden oppklarte flere spørsmål jeg har hatt. Og jeg fikk endelig en forklaring på hvorfor vanlige medisner ikke hjelper på meg. (Alle har bare fortalt det til meg -etter flere forsøk, som ikke har funket -uten å si hvorfor det ikke virker.) Så tusen takk!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...