Gå til innhold

Hypnoterapi/selvhypnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste her inne for en stund siden at dete kunne fungere og at man kunne lære seg å slappe av. Leste også at NHD hadde ært dette.

Jeg testet ut dette i dag for fjerde gangen på noen dager. Jeg var svært stresset i kroppen (7 av 10 på min stress skala:).

Jeg la meg på et rolig rom.

Satte på en innspilling som skal hjelpe deg å få deg i "hypnotisk tilstand" eller hva det kalles. Tar for seg pusting og guider de til avlapping.

Jeg må si jeg er svært overrsket over hvor godt dette fungerte!! Allerede etter fem minutter lå jeg å smilte for meg selv og kjente en merkelig "sitring" i kroppen. Tror det var velvære:)

Den lydfilen jeg hørte på varte i 20 minutter. Jeg var da nede på 1 på stress skalaen min :)

Jeg merket allerede første gangen at dette kunne fungere med lit tid, men ikke så godt som det virket i dag.

Dette ønsker jeg å lære mer om!

Det er vel mulig etterhvert å klare å "hypnotisere" seg selv uten slike innspillinger?

Noen som har erfaring med dette?

Skrevet

Ja, jeg tror absolutt det er fullt mulig. Den som lærer og gjør dette er deg selv. Bruk de teknikkene du alt har lært til å bruke f.eks. til å lage trygge steder du kan flykte mentalt til når du har det vondt.

Å gå til en hypnoterapeut er svært dyrt - så dyrt at jeg personlig ikke ville gjort det om jeg ikke var helt desperat. Noen sier jo at det har vært effektivt for å slutte og røyke, drikke for mye - mer sånne avhengighetsting.

Jeg tror det viktigste er å lære teknikker for hvordan man kan slappe av, og gjerne flykte fra nuet om man ikke bruker det uhensiktsmessig som dissosiasjon. Hypnose eller ikke, så er det mange avslapnings- og avspenningsteknikker man kan lære seg. Yoga er veldig bra - styr unna power yoga og slikt, i alle fall i starten. Psykologer og leger burde og være i stand til å lære bort noen avslappingsøvelser.

Og når jeg sier avslapningsøvelser, betyr ikke dette at jeg går i mot selvhypnose! Hvis du har lært, eller funnet en teknikk hvor du hypnotiserer deg selv og slapper av f.eks. før du skal sove - kjør på! Blir det slik at du MÅ flykte til det trygge stedet så snart du merker noe som minner en traumatisk opplevelse - søk hjelp eller snakkmed behandler.

Jeg tror faktsik såkalt selvhypnose er en meget nyttig teknikk å lære. Hørt om flere som sover veldig mye bedre etter dette. Jeg ville dog tatt det opp med legen eller evt. den psyk. man har som behandler og hørt om de kunne terapi for å lære slike teknikker, hvis ikke ta yoga-timer, deretter vurdere private og dyre behandlere ved manglende effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...