Gå til innhold

Asperger syndrom og skyting

Gjest Skeptisk til denne kombinasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drapsmannen til Oda hadde Asperger syndrom og drev med skyting (luftgevær), han var også hektet på voldelige dataspill.

Hans forsvarer mener at diagnosen Asperger kan være årsak til drapet da disse blir spesielt oppslukt i ting samt at de ikke ser konsekvenser av egne handlinger. Rettsykiater Kirsten Rasmussen er uenig.

Nhd, du mener også at du ikke ser noe problem i kominasjonen aspergere og skyting.

Drapsmannen tenkte ut flere måter å drepe på og skyting var ikke det som ble valgt.

Men likevel, det jeg tenker er at når aspergere blir så oppslukt i ting, ville jeg vært svært skeptisk til å la dem drive med skyting, kampsport og selvfølgelig voldelige dataspill.

Jeg tror forsvareren har et poeng.

Nhd, har du en kommentar?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lyst-til-aa-drepe/artikkel.php?artid=10045051

Gjest han var jo mildt plaget
Skrevet

Han hadde milde Asberger trekk. Det var det eneste de kunne finne galt i psyken hans. Han er ikke noe posterboy for asperger akkuratt. Ganske utypisk.

Skrevet

Han hadde milde Asberger trekk. Det var det eneste de kunne finne galt i psyken hans. Han er ikke noe posterboy for asperger akkuratt. Ganske utypisk.

Enig. Han er nok bare an avviker som tilfeldigvis hadde en aspergerdiagnose. Leste nå at en professor mener han kan passe inn i profil som seriemorder.

Skummelt. Og her er nok AS diagnosen underordnet, altså ikke selve årsaken til det. Men det har å gjøre med personligheten forøvrig.

tror

Gjest han var jo mildt plaget
Skrevet

Enig. Han er nok bare an avviker som tilfeldigvis hadde en aspergerdiagnose. Leste nå at en professor mener han kan passe inn i profil som seriemorder.

Skummelt. Og her er nok AS diagnosen underordnet, altså ikke selve årsaken til det. Men det har å gjøre med personligheten forøvrig.

tror

jepp. Og skytingen han drev med var luftgevær. Det er lov for absolutt alle over 16.

De jeg har møtt med asperger har ikke akkuratt slått meg som veldig psykopatiske.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forsvarere har sjelden et (godt) poeng. I forsvarerrollen er det deres jobb å være partiske.

Jeg har aldri utalt meg generelt om Asperger og skyting. Jeg har "tatt fra" to med Asperger retten til å ha våpen. Jeg har anbefalt en dolbruker med Asperger å forskøke skyting som hun hadde meget lyst til å prøve.

Asperger varierer over et enormt spekter. I tillegg har de, som andre, ulike tilleggslidelser (komorbiditet), som i dette tilfellet kan være langt viktigere en aspergerdiagnosen.

Skrevet

Forsvarere har sjelden et (godt) poeng. I forsvarerrollen er det deres jobb å være partiske.

Jeg har aldri utalt meg generelt om Asperger og skyting. Jeg har "tatt fra" to med Asperger retten til å ha våpen. Jeg har anbefalt en dolbruker med Asperger å forskøke skyting som hun hadde meget lyst til å prøve.

Asperger varierer over et enormt spekter. I tillegg har de, som andre, ulike tilleggslidelser (komorbiditet), som i dette tilfellet kan være langt viktigere en aspergerdiagnosen.

Hei!

Ja og jeg ble rådet til å feks drive med skyting, samt min sønn med asperger, til tross for min manns fordommer, som til stor del dreier seg om han egen passifisme og andre religiøst forankrede prinsipper mot våpen.

Jeg deler min manns prinispper, de grunnleggende, om å ikke ta liv, mine sønn gjør det samme, vi har begge asperger syndrom.

Jeg har jobbet i slumområder, i Fransiskus hjelpen, jeg ville aldri under noen omstendigheter drepe/skade et annet menneske, selv om jeg har problemer med empati, jeg har ikke problemer med sympati, ikke min sønn heller, empati kan uansett til en viss grad læres litt teoretisk,

Det er farlig om man tror at alle mennesker med en ting felles, feks en diagnose er potensielle drapsmenn. Men nettopp av slike holdninger unnlot jeg å si til min pianolærerinne at jeg har asperger, nettopp fordi hun en dag begynte å fortelle meg hva slike mennekser kunne finne på å gjøre. Dette fordi en jente i hennes familie både hadde asperger og var pyroman!!!

Jeg tenkte jeg skal da ikke skremme henne jeg plukker kvister i hagen hennes da hun er 90 år og uten egne barn og forøvrig vil jeg skal drikke te med henne etterpå, tenk om hun ante at jeg har asperger syndrom:) Da ville hun aldri bli kvitt sine kvister og andre ugress for det er bare jeg som hjelper henne.

Gjest snåsær wannebe-autist
Skrevet

Stusset litt over uttalelsen fra de sakkyndige. De sa at de aldri hadde kommet frem til at han hadde AS med mindre de hadde lett helt konkret etter det. De hadde snudd hver stein for å finne frem til det.

Da kan han da ikke ha vært så mye preget av AS? Hvis de hadde snudd hver stein ved utredning av meg også så hadde de nok også funnet en del diagnoser . Jeg er vel også litt småautistisk av meg selv, selv om jeg aldri har fått noen aspergerdiagnose. Jeg er bare rett og slett litt sær.

Så skyt med din glede! Jeg tror nok verken du eller dine skulle få det noe verre av en slik hobby ;))

Skrevet

Hei!

Ja og jeg ble rådet til å feks drive med skyting, samt min sønn med asperger, til tross for min manns fordommer, som til stor del dreier seg om han egen passifisme og andre religiøst forankrede prinsipper mot våpen.

Jeg deler min manns prinispper, de grunnleggende, om å ikke ta liv, mine sønn gjør det samme, vi har begge asperger syndrom.

Jeg har jobbet i slumområder, i Fransiskus hjelpen, jeg ville aldri under noen omstendigheter drepe/skade et annet menneske, selv om jeg har problemer med empati, jeg har ikke problemer med sympati, ikke min sønn heller, empati kan uansett til en viss grad læres litt teoretisk,

Det er farlig om man tror at alle mennesker med en ting felles, feks en diagnose er potensielle drapsmenn. Men nettopp av slike holdninger unnlot jeg å si til min pianolærerinne at jeg har asperger, nettopp fordi hun en dag begynte å fortelle meg hva slike mennekser kunne finne på å gjøre. Dette fordi en jente i hennes familie både hadde asperger og var pyroman!!!

Jeg tenkte jeg skal da ikke skremme henne jeg plukker kvister i hagen hennes da hun er 90 år og uten egne barn og forøvrig vil jeg skal drikke te med henne etterpå, tenk om hun ante at jeg har asperger syndrom:) Da ville hun aldri bli kvitt sine kvister og andre ugress for det er bare jeg som hjelper henne.

Hei!

Jeg mener selvfølgelig ikke å si at Aspergere er potensielle drapsmenn.

Jeg synes likevel ikke det er fordommer din mann har. bare sunn fornuft. Det er i beste mening han ikke ønsker sine sønner skal drive med skyting.

Aspergere blir lett oppslukt av ting, Aspergere har problemer med empati.Aspergere har problemer med å se konsekvensen av sine handlinger.

Aspergere er forskjellig som alle andre. Det forstår jeg, men jeg synes mannen din høres fornuftig ut og at psykiateren her inne og du bør ta hans bekymring på alvor.

Skrevet

Hei!

Jeg mener selvfølgelig ikke å si at Aspergere er potensielle drapsmenn.

Jeg synes likevel ikke det er fordommer din mann har. bare sunn fornuft. Det er i beste mening han ikke ønsker sine sønner skal drive med skyting.

Aspergere blir lett oppslukt av ting, Aspergere har problemer med empati.Aspergere har problemer med å se konsekvensen av sine handlinger.

Aspergere er forskjellig som alle andre. Det forstår jeg, men jeg synes mannen din høres fornuftig ut og at psykiateren her inne og du bør ta hans bekymring på alvor.

Hei!

jeg er IKKE enig i at aspergere har problemer med å se konsekvensene av sine handlinger!

Kanskje gjelder det alle de som i tillegg har impulsproblemer feks adhd-problematikk, det er en del men de har da tilleggsdiagnoser, ikke bare asperger.

Jeg ser bedre enn noen(mange ganger da) konsekvensene av mine handlinger, derfor har jeg både jobbet innenfor veldedighet, samt feks avstår fra mye alkohol fordi jeg ser konsekvensene, mer enn det mange norske foreldre i dag gjør!!

Jeg syns også mine sønner er svært ansvarsfulle og tenker konsekvenser ofte selv så unge som de er, (De har feks allerede nå kariereutsikter mer enn noen av sine jevnaldrende har!) så kanskje har det mye med hjemmet å gjøre, eller er genetisk betinget, men man må ikke skjære alle over en kam, det blir svært mange da som ikke får muligheter til å gjøre ting fordi man blir begrenset av en diagnose, ikke pga av egnethet, men pga av rigiditet og fastlåsthet.

Det blir som med sertifikat, det er aspergere som sikkert ikke bør få dette, men alle kan ikke miste denne muligheten fordi noen ikke tenker konsekvens osv....

Skrevet

Stusset litt over uttalelsen fra de sakkyndige. De sa at de aldri hadde kommet frem til at han hadde AS med mindre de hadde lett helt konkret etter det. De hadde snudd hver stein for å finne frem til det.

Da kan han da ikke ha vært så mye preget av AS? Hvis de hadde snudd hver stein ved utredning av meg også så hadde de nok også funnet en del diagnoser . Jeg er vel også litt småautistisk av meg selv, selv om jeg aldri har fått noen aspergerdiagnose. Jeg er bare rett og slett litt sær.

Så skyt med din glede! Jeg tror nok verken du eller dine skulle få det noe verre av en slik hobby ;))

Hei!

Ja jeg syns flere burde høre på Børge Holden m.fl.

"Alt for mange i dag får diagnosen asperger syndrom" ofte uten de engang beskrevne og karakteristiske tegnene, det blir det mye feil og rot av.

Forresten sa Magnus Karlsen på et intervju nå at han selfølgelig hadde asperger syndrom. Om han tullet vet jeg ikke, men han er stiv som en tømmerstokk (min mann kaller meg det) fryser ikke om alle andre gjør dette og ser ofte helt feil vei i en intervju situasjon. Slik at han er nok mer opplagt enn denne drapsmannen man måtte finne en diagnose til!

Gjest småsær wannebe-autist
Skrevet

Hei!

"Alt for mange i dag får diagnosen asperger syndrom" ofte uten de engang beskrevne og karakteristiske tegnene, det blir det mye feil og rot av.

Forresten sa Magnus Karlsen på et intervju nå at han selfølgelig hadde asperger syndrom. Om han tullet vet jeg ikke, men han er stiv som en tømmerstokk (min mann kaller meg det) fryser ikke om alle andre gjør dette og ser ofte helt feil vei i en intervju situasjon. Slik at han er nok mer opplagt enn denne drapsmannen man måtte finne en diagnose til!

ja snart er det ingen "normale" mennesker igjen her. Alle har fått en diagnose. Og man må begynne å lage nye diagnoser igjen fordi de opprinnelige har blitt for utvannet.

Får en følelse av at det snart ikke er lov å være litt rar uten at man må begrunne det med en diagnose. Jeg fikk spørsmål her forleden av en psykiater, om jeg selv hadde tenkt på AS? riktignok er jeg veldig rigid og sær, men altså?

Men som fastlegen min sa: har du AS, så har jeg det også!

Gjest småsær ...
Skrevet

Hei!

http://video.google.com/videoplay?docid=-2618317166747996926#

interessant!

Skrevet

jepp. Og skytingen han drev med var luftgevær. Det er lov for absolutt alle over 16.

De jeg har møtt med asperger har ikke akkuratt slått meg som veldig psykopatiske.

Hei!

Jeg har asperger selv og jeg føler selv at min hjerne er så enkel i sin måte å tenke på at jeg feks som følge av det har store organiseringsvansker. Det blir dermed umulig for meg å feks planlegge intriger eller konspirasjoner og skulle jeg plutselig ville lyve, være ond eller begå et lovbrudd er det høyst sannsynlig at jeg veldig fort ville avsløre meg selv. Jeg har nemmelig forsøkt.

Dette gjelder også mine sønner med asperger, Han ene kan en sjelden gang forsøke seg på en løgn, men min mann avslører det fort. Dette sammenfaller med mye som Tony Attwood og Professor Gildberg har beskrevet som typisk for mennesker med asperger syndrom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...