Gå til innhold

NHD er denne siden om biplidelse riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og er den oppdatert?

Her var det mye jeg ikke har fått med meg. Har vi begynt å operere med 5 forskjellige inndelinger av bipolar lidelse?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvilken side?

Skrevet

Hvilken side?

beklager, det gikk litt fort her ;))

http://www.nettpsykiateren.no/article.asp?artID=49

det var en del ting her som var nytt for meg (som ikke er fagperson) .

Er det vanlig og riktig at debuten for mange kvinner skjer ved svangerskapsdepresjon?

Og opererer vi fortsatt med så mange inndelinger av bipolar lidelse? fra 3-5? Trodde de var tatt ut av diagnosesystemet, men det er kanskje snakk om et annet ?

Er det mani som er det avgjørende når en skal skille mellom bip 1 og 2? Ble forvirret her. For begge grupper kan også bli psykotiske ? Er da en psykose i oppstemt fase en mani?

Skrevet

beklager, det gikk litt fort her ;))

http://www.nettpsykiateren.no/article.asp?artID=49

det var en del ting her som var nytt for meg (som ikke er fagperson) .

Er det vanlig og riktig at debuten for mange kvinner skjer ved svangerskapsdepresjon?

Og opererer vi fortsatt med så mange inndelinger av bipolar lidelse? fra 3-5? Trodde de var tatt ut av diagnosesystemet, men det er kanskje snakk om et annet ?

Er det mani som er det avgjørende når en skal skille mellom bip 1 og 2? Ble forvirret her. For begge grupper kan også bli psykotiske ? Er da en psykose i oppstemt fase en mani?

Det meste i artikkelen er riktig, men jeg synes noe er litt "klosset" skrevet.

''Er det vanlig og riktig at debuten for mange kvinner skjer ved svangerskapsdepresjon?''

Jeg ville erstattet mange med en del. De fleste kvinner (med BP)debuterer med sykdom uten å være gravide.

''Og opererer vi fortsatt med så mange inndelinger av bipolar lidelse? fra 3-5?''

Ja, det er korrekt. Inndelingen etter Akiskal er anerkjent.

''Er det mani som er det avgjørende når en skal skille mellom bip 1 og 2? Ble forvirret her. For begge grupper kan også bli psykotiske ? Er da en psykose i oppstemt fase en mani?''

Ja, om en er psykotisk "oppover", er det en mani. Mani er det sentrale for å skille BP1 og BP2.

Skrevet

Det meste i artikkelen er riktig, men jeg synes noe er litt "klosset" skrevet.

''Er det vanlig og riktig at debuten for mange kvinner skjer ved svangerskapsdepresjon?''

Jeg ville erstattet mange med en del. De fleste kvinner (med BP)debuterer med sykdom uten å være gravide.

''Og opererer vi fortsatt med så mange inndelinger av bipolar lidelse? fra 3-5?''

Ja, det er korrekt. Inndelingen etter Akiskal er anerkjent.

''Er det mani som er det avgjørende når en skal skille mellom bip 1 og 2? Ble forvirret her. For begge grupper kan også bli psykotiske ? Er da en psykose i oppstemt fase en mani?''

Ja, om en er psykotisk "oppover", er det en mani. Mani er det sentrale for å skille BP1 og BP2.

Men bruker vi fremdeles bipolar 3, 3,5, 4 og 4 i ICD-10? Trodde de hadde gått bort i fra det.

Er bipolar lidelse alltid arvelig? Min farmor slet en del med nervene men bortsett fra det kan jeg ikke forstå hvem jeg skulle ha arvet det av. Kan det ha oppstått en mutasjon?

Skrevet

Men bruker vi fremdeles bipolar 3, 3,5, 4 og 4 i ICD-10? Trodde de hadde gått bort i fra det.

Er bipolar lidelse alltid arvelig? Min farmor slet en del med nervene men bortsett fra det kan jeg ikke forstå hvem jeg skulle ha arvet det av. Kan det ha oppstått en mutasjon?

''Men bruker vi fremdeles bipolar 3, 3,5, 4 og 4 i ICD-10? Trodde de hadde gått bort i fra det.''

Vi har aldri brukt dette i ICD. Forhåpentligvis kommer i det minste deler av dette inn i ICD-11.

''Er bipolar lidelse alltid arvelig? Min farmor slet en del med nervene men bortsett fra det kan jeg ikke forstå hvem jeg skulle ha arvet det av. Kan det ha oppstått en mutasjon?''

Ja, det er alltid arvelig. Les om begrepet penetrans i arvelighetsæren.

Vi finner stadig nye personer med denne lidelsen der vi ikke kan finne en syk slektning. Mutasjon er også en mulighet.

Skrevet

''Men bruker vi fremdeles bipolar 3, 3,5, 4 og 4 i ICD-10? Trodde de hadde gått bort i fra det.''

Vi har aldri brukt dette i ICD. Forhåpentligvis kommer i det minste deler av dette inn i ICD-11.

''Er bipolar lidelse alltid arvelig? Min farmor slet en del med nervene men bortsett fra det kan jeg ikke forstå hvem jeg skulle ha arvet det av. Kan det ha oppstått en mutasjon?''

Ja, det er alltid arvelig. Les om begrepet penetrans i arvelighetsæren.

Vi finner stadig nye personer med denne lidelsen der vi ikke kan finne en syk slektning. Mutasjon er også en mulighet.

i min familie så vet jeg at det har vært noen kunstnere i generasjonene før meg. Kan det være slik at personer med denne diagnosen har opplevd mest hypomane episoder, og ikke så mange depressive slik at det kan være vanskelig å avdekke psykdom?

Et annet problem er jo at psykiske lidelser ikke ble diagnostisert på samme måte som nå. Det var også forbundet med mye skam.Derfor kan det være vanskelig å få tak i de opplysningene man trenger.Det kan jo også være en del tilfeller hvor far ikke er biologisk far, far har flere barn ingen andre vet om osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...