Gå til innhold

Innhente journal fra andre sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tillat for en privatpraktiserende å innhente journaler fra andre sykehus uten pasientens samtykke?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke lov. En skal be pasienten om tillatelse.

Unntak er tvangsinnlegte pasienter, men det er dte ikke snakk om i dette tilfellet.

Jeg ville forøvrig avsluttet behandlingen om jeg ikke fikk slik tillatelse fra pasienten.

Gjest Hva slags behov?
Skrevet

Nei, det er ikke lov. En skal be pasienten om tillatelse.

Unntak er tvangsinnlegte pasienter, men det er dte ikke snakk om i dette tilfellet.

Jeg ville forøvrig avsluttet behandlingen om jeg ikke fikk slik tillatelse fra pasienten.

Hva hvis pasienten ønsker en uavhengig vurdering/ second opinion skal du ha tidligere journaler da og?

Jeg ville jo tro at en behandler vil bli påvirket av tidligere journaler. Og i andre tilfeller holder det ikke med en epikrise?

Skrevet

Hva hvis pasienten ønsker en uavhengig vurdering/ second opinion skal du ha tidligere journaler da og?

Jeg ville jo tro at en behandler vil bli påvirket av tidligere journaler. Og i andre tilfeller holder det ikke med en epikrise?

''Hva hvis pasienten ønsker en uavhengig vurdering/ second opinion skal du ha tidligere journaler da og?''

Hvis dette var problemstillingen, antar jeg at det var opplyst om det i det opprinnelige spørsmpålet. Jeg mener at dersom det skal være en god second opinion, bør en ha mest mulig opplysninger - ikke kun pasientens sorterte opplysninger i den hensikt å få en anne diagnose.

'Og i andre tilfeller holder det ikke med en epikrise?''

Nei, mest mulig opplysninger gir alltid bedre grunnlag for gode vurderinger.

Gjest Sukkarinen
Skrevet

''Hva hvis pasienten ønsker en uavhengig vurdering/ second opinion skal du ha tidligere journaler da og?''

Hvis dette var problemstillingen, antar jeg at det var opplyst om det i det opprinnelige spørsmpålet. Jeg mener at dersom det skal være en god second opinion, bør en ha mest mulig opplysninger - ikke kun pasientens sorterte opplysninger i den hensikt å få en anne diagnose.

Hva hvis en har endret seg fra gammel journal og at den ikke gir et riktig bilde.

Eller at en strengt tatt er uenig i det som står der. Skuffende at du er så streng i forhold til dette. En hver som ville få utlevert min journal og sett min lange psykehistorie ville antagelig bli svært betenkt. Og dannet seg masse ideer om hvordan jeg er. Hva er vitsen med å lese journaler fra mange år tilbake?.

En skal vel jobbe med her og nå situasjon. Vil alltid bli behandlet utifra fortiden min tydeligvis i psykiatrien ; (.

Gjest Hva slags behov?
Skrevet

Mente ikke at det opprinnelige spørsmålet var om second opinion. Bare lurte. Men takk for svar.

Men hvorfor er en tidligere journal viktig for å sette en evt ny diagnose, er det ikke dagens helsetilstand som er avgjørende? Bare lurer fremdeles.

Skrevet

Mente ikke at det opprinnelige spørsmålet var om second opinion. Bare lurte. Men takk for svar.

Men hvorfor er en tidligere journal viktig for å sette en evt ny diagnose, er det ikke dagens helsetilstand som er avgjørende? Bare lurer fremdeles.

Jeg tror du har misforstått noe vesentlig.

En second opinion er en ny vurdering av den forrige vurderingen. Hvis du i 2000 fikk diagnosen depresjon, og du vil ha en SO på dette i dag, vil den ny vurdereren etter beste evne vurdere om du hadde en depresjon i 2000. Om du er depresjonsfri i dag, vil ikke ha noe å si for diagnosen i 2000.

Gjest Hva slags behov?
Skrevet

Hva hvis en har endret seg fra gammel journal og at den ikke gir et riktig bilde.

Eller at en strengt tatt er uenig i det som står der. Skuffende at du er så streng i forhold til dette. En hver som ville få utlevert min journal og sett min lange psykehistorie ville antagelig bli svært betenkt. Og dannet seg masse ideer om hvordan jeg er. Hva er vitsen med å lese journaler fra mange år tilbake?.

En skal vel jobbe med her og nå situasjon. Vil alltid bli behandlet utifra fortiden min tydeligvis i psykiatrien ; (.

Du beskriver veldig bra det jeg også lurer på. Håper vi får et svar!

Jeg hadde f.eks kronisk betente mandler for noen år siden og de ble fjernet. Jeg ville jo ikke ha fått den diagnosen igjen i dag av en lege som undersøkte meg.. det er jo veldig forenklet men jeg forstår ikke hvorfor psykiatriske lidelser skal vurderer i forhold til andre kriterier enn fysiske. Kan av og til få følelsen av å bli behandlet som mindre troverdig hvis man har fått en psykiatrisk diagnose.

Gjest Hva slags behov?
Skrevet

Jeg tror du har misforstått noe vesentlig.

En second opinion er en ny vurdering av den forrige vurderingen. Hvis du i 2000 fikk diagnosen depresjon, og du vil ha en SO på dette i dag, vil den ny vurdereren etter beste evne vurdere om du hadde en depresjon i 2000. Om du er depresjonsfri i dag, vil ikke ha noe å si for diagnosen i 2000.

Takk for at du oppklarte det.Har helt klart ikke forstått forskjellene.

Skrevet

Hva om en befinner seg på somatisk avdeling på et sykehus, og legene der innhenter opplysninger fra et tidligere opphold på psykiatrisk avdeling fra et annet sykehus. Pasienten vet ikke noe om dette. Er det lov?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...