Gå til innhold

Kan en person bli psykopat i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe som kan utvikles med tiden, eller er man født med det?

Kan en person som har vært helt "normalt" utrustet når det gjelder empati og omsorg bli psykopat i voksen alder? Er det mulig?

Skrevet

Det tror jeg ikke.

Men jeg vet att ungdom kan ha psykopatiske trekk når de er ungdom, og så vokse det fra seg.

Personlig var jeg ungdomskriminell, uten mye empati, frem til jeg ble deprimert i 17 års alderen. Etter den depresjonen lærte jeg meg empati, og anger.

Psykopatiske trekk kan også mildness for voksne folk, når de blir eldre. Har jeg lest da.

Skrevet

Det tror jeg ikke.

Men jeg vet att ungdom kan ha psykopatiske trekk når de er ungdom, og så vokse det fra seg.

Personlig var jeg ungdomskriminell, uten mye empati, frem til jeg ble deprimert i 17 års alderen. Etter den depresjonen lærte jeg meg empati, og anger.

Psykopatiske trekk kan også mildness for voksne folk, når de blir eldre. Har jeg lest da.

Jeg lurte på dette siden jeg har lest noen artikler om drapet i Skaun. Det var en atten år gammel gutt/mann som drepte en femten år gammel jente, tilsynelatende uten motiv, utenom å drepe. De som kjente han sa at han var en helst normal, hyggelig gutt. De sakkyndige mener at han har trekk tilfelles med de som er seriemordere, og at han ikke har empati.

Derfor lurer jeg på hvordan dette kunne skje. Hvis et menneske ikke har empati og bare får en ide om å drepe uten å være psyk så må jo noe ha skjedd på veien her? Spesielt med tanke på at han ble beskrivet som en hyggelig fyr.

Gjest Skilt fra en.
Skrevet

Jeg lurte på dette siden jeg har lest noen artikler om drapet i Skaun. Det var en atten år gammel gutt/mann som drepte en femten år gammel jente, tilsynelatende uten motiv, utenom å drepe. De som kjente han sa at han var en helst normal, hyggelig gutt. De sakkyndige mener at han har trekk tilfelles med de som er seriemordere, og at han ikke har empati.

Derfor lurer jeg på hvordan dette kunne skje. Hvis et menneske ikke har empati og bare får en ide om å drepe uten å være psyk så må jo noe ha skjedd på veien her? Spesielt med tanke på at han ble beskrivet som en hyggelig fyr.

En psykopat vil altid være hyggelig om det tjener ens sak.Man har fordeler av å være hyggelig osv.Man får venner får låne penger,får en god jobb osv. Kommer man i den aldren at man er interresert i jenter kan man reagere negativt på avvisning.Hvis man da blir voldelig kan man ha psykopatiske trekk.

Har lenge hatt mistanke om at min x-kone kan ha hatt psykopatiske trekk .Hun godtok aldri at hun hadde feil,og ga altid meg skylden."Du provoserte meg jo" Hun hadde en vondt barndom og var den eldste av 3 barn.Begge foreldre hadde hissig gemytt og moren ble tvangsinnlagt pga drapstrussler mot barna.Da hun hadde ett dårlig forhold til psykiatrien fikk hun aldri behandlig for sine traumer og utviktet en meget fanatisk type kristendom.Bratterud og Ekman var hennes forbilder.

Hun utviklet nok dette etter et muligens overgrep fra sin onkel i 15 års alderen.Har også lurt på om hun enten kunne være scizofren eller ha en multippel personlighet.

Hun var altid blid og hyggelig på jobb og ute,og altid vanskelig og veldig sta og umulig hjemme.Jeg jobbet nesten livet av meg,men måtte alikevel ta 50% av husarbeidet enda bare jeg jobbet ute.

Vi var gift fra 82-92.Glad jeg ble skilt tross alt.Jeg oppfatter hun som mye mer gal enn meg,da jeg tross alt ser mine feil og mangler og har fått god hjelp av diverse leger og terapauter.

Nei,man utvikler psykopati over lengre tid men det vises kun i voksen alder når behovet for makt og kontroll tar fulstendig over og empatien forsvinner.

Skrevet

Mange psykopater kan fremstå som veldig hyggelige og sjarmerende utad. Det er først når man blir utsatt for deres manipulering og vrede at man oppdager hvordan de virkelig er.

Skrevet

Mange psykopater kan fremstå som veldig hyggelige og sjarmerende utad. Det er først når man blir utsatt for deres manipulering og vrede at man oppdager hvordan de virkelig er.

jeg lurer på hvor mange det er som vil se den mørke siden til en slik person? Om man omgås en slik person over tid, er det sannsynlig at en vil avsløre vedkommende? Var på en arbeidsplass hvor jeg fant ut av sjefen var helt psykopat. Ble så forferdet at jeg sluttet. Vet ikke om de andre kollegaene mine har sett den siden, eller om de tror det beste om henne. Det var en guffen opplevelse. Jeg kan ikke beskrive det som annet enn rein ondskap.

Skrevet

jeg lurer på hvor mange det er som vil se den mørke siden til en slik person? Om man omgås en slik person over tid, er det sannsynlig at en vil avsløre vedkommende? Var på en arbeidsplass hvor jeg fant ut av sjefen var helt psykopat. Ble så forferdet at jeg sluttet. Vet ikke om de andre kollegaene mine har sett den siden, eller om de tror det beste om henne. Det var en guffen opplevelse. Jeg kan ikke beskrive det som annet enn rein ondskap.

Jeg tror psykopater kan være ekstremt flinke til å skjule de dårlige sidene ved seg, over lang tid. Har dessverre sett eksempel på det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan nok bli synlig først i voksen alder hos noen få. Hos de aller fleste debuterer det tidlig. Oftest ser en tegnene allerede i barnehagen.

Skrevet

Jeg tror psykopater kan være ekstremt flinke til å skjule de dårlige sidene ved seg, over lang tid. Har dessverre sett eksempel på det.

Tror du også at de lett kan manipulere andre? Feks å få kollegaer/ansatte til å stå ved dere side. Til å få dem til å tro at det de h*n gjør er helt greit, selv om andre ville reagert på det`?

Hørte et eksempel fra en skole hvor en rektor (som var psykopat) hadde sparket en person på et helt urimelig grunnlag, og fått en annen leder med seg på det. Den kolleagen virket ganske "enkel" for å si det pent, så hun var sikkert lett å manipulere. Det er ganske skummelt.

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Det kan nok bli synlig først i voksen alder hos noen få. Hos de aller fleste debuterer det tidlig. Oftest ser en tegnene allerede i barnehagen.

hva slags tegn i barnehagen???

Skrevet

Så psykopati kan ikke forekomme pga fysiske forandringer i hjernen som feks skade og sykdom? Er det sykdommer som påvirker den delen av hjernen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Så psykopati kan ikke forekomme pga fysiske forandringer i hjernen som feks skade og sykdom? Er det sykdommer som påvirker den delen av hjernen?

Frontallappsskade kan gi mange symptomer som ligner på psykopati.

Skrevet

Tror du også at de lett kan manipulere andre? Feks å få kollegaer/ansatte til å stå ved dere side. Til å få dem til å tro at det de h*n gjør er helt greit, selv om andre ville reagert på det`?

Hørte et eksempel fra en skole hvor en rektor (som var psykopat) hadde sparket en person på et helt urimelig grunnlag, og fått en annen leder med seg på det. Den kolleagen virket ganske "enkel" for å si det pent, så hun var sikkert lett å manipulere. Det er ganske skummelt.

Ja. Psykopater kan være meget dyktige i å manipulere andre.

Skrevet

Hei!

Jeg har mange psykopater i min familie, jeg tror de har hatt det mer eller mindre fra barnsben av. I vertfall sier historiene det. Min bestemor fortalte en del og jeg har jo selv opplevd litt av hvert.

Jeg vet ikke hvor man trekker grensen til å være/få diagnosen psykopat, men i vertfall har de trekk og de er ondskapfulle mot utvalgte mennesker, samt slue og svært manipulerende. Det siste er et så fremtredende trekk at jeg for min del alltid følte de var svært smarte, de er taktiske og beregnende og har evner som gjør dem svært vanskelige og oppdage.

Det forferdelige er at de ikke ser det selv, eller vil ha hjelp, oppsøker hjelp osv... men de ødelegger mange mennesker på sin vei. Nå leste jeg nettopp at Skårderud mente at selv de kan forandre seg, men da må han vel mene de som kommer til behandling, det tror jeg neppe noen i min familie ville gjøre for de er supermennesker. En sitter som leder for en kirke og var nettopp i avisen, jeg grøsser ved tanken.

Og super menneskene hater svakhet, slik at hvis et barn viser svakhet blir dette barnet til syndebukken som blir plaget. Derfor begår mange av barna deres selvmord tror jeg eller havner opp med psykisk sykdom m.m. Utav det kan foreldrene få ny sympati for tenk stakkarene har jo en narkoman sønn, det gir dem oppmerksomhet.

Gjest Tenker jeg...
Skrevet

hva slags tegn i barnehagen???

Det er lett å se. Barn som plager dyr f.eks har slike tendenser,barn som bare er ute etter faenskap og å plage andre. De ser på seg selv som best og verdensmestre, behandler andre som dritt og ser ned på dem. Har sett mange potensielle psykopater jeg.

Og jeg såg det når jeg gikk på skolen på andre barn,slike syke folk forandrer seg ikke. De blir den samme når de er voksne. *Grøss*

Skrevet

Det er lett å se. Barn som plager dyr f.eks har slike tendenser,barn som bare er ute etter faenskap og å plage andre. De ser på seg selv som best og verdensmestre, behandler andre som dritt og ser ned på dem. Har sett mange potensielle psykopater jeg.

Og jeg såg det når jeg gikk på skolen på andre barn,slike syke folk forandrer seg ikke. De blir den samme når de er voksne. *Grøss*

Men går det ikke an å forandre dem uansett? Med masse god oppdragelse?

Gjest Tenker jeg...
Skrevet

Men går det ikke an å forandre dem uansett? Med masse god oppdragelse?

Det vet jeg ikke,men tviler på det. Virker som om de er født slik,tror det er genetisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...