Gå til innhold

nhd:Akademisk ro - plaget av uro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger ro for å jobbe med skolearbeid. Går juss-studiet som er ganske omfattende og tidkrevende. Jeg har ingen problemer med det, problemet er at jeg får angst uro som hemmer konsentrasjonen.

Alternativet blir da vival eller rivotril, men det igjen er ikke heldig i forhold til hukommelse etc.

Pga sosial angst brukte jeg en del benzo ved studiestart - 2 mg rivotril og i tillegg 1 vival hvis jeg hadde seminar-fremføring etc. Det kan være rebound angst, da jeg ikke trenger det lengre på en vanlig skoledag.

Har truxal, men det lar seg ikke kombinere med noe som ikke bare er passive inntrykk.

Kan gastrointestiale bivirkninger være tegn på seponerings"abstinens"?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som i alle andre tilfeller trengs en god diagnostisk vurdering.

Jeg ser ikke bort fra at denne konkluderer med kognitiv psykoterapi som førstevalg og SSRI som andrevalg.

Bruk av benzo svekker den kritiske sans, og kan lett gjøre at en i en eksamenssituasjon kommer med løsningsforslag en ellers ville ha spart seg.

Skrevet

Som i alle andre tilfeller trengs en god diagnostisk vurdering.

Jeg ser ikke bort fra at denne konkluderer med kognitiv psykoterapi som førstevalg og SSRI som andrevalg.

Bruk av benzo svekker den kritiske sans, og kan lett gjøre at en i en eksamenssituasjon kommer med løsningsforslag en ellers ville ha spart seg.

BP2 er hoveddiagnosen min hvis man kan kalle noe en hoveddiagnose. Ved siden av er jeg plaget med sosial fobi, angst i form av sterk somatisk uro, depresjoner og insomni - noe jeg alltid har slitt med, helt fra jeg var et barn.

DIsse symptomene med unntak av sosial fobi er vel en del av BP lidelsen gitt at diagnosen min er riktig. Jeg har hatt helt til nylig psykoterapi av en psykodynamisk psykiater(det han selv kaller det han driver med). På medisin menyen står det Wellbutrin, Efexor, beroligende og sovemedisin.

Jeg er enig med deg at kognitiv terapi kan være en god behandling, sosialangst lar seg dårlig temme av AD. Og bruken av benzo har vært (er) nødvendig, da alternativet er å ikke gjennomføre obligatoriske oppgaver/prosjekter.

MEN, tro meg det er alt annet enn en ønskelig situasjon. Likevel om jeg ikke merker selv at mine kognitive ferdigheter blir redusert, vet jeg effekten benzo har.

Har lest en studie med benzogruppe vs kontrollgruppe (tror benzogruppen var frisk i utgangspunktet) kontrollgruppen scoret høyere enn benzogruppen på diverse kognitive tester, iq etc.

Det siste en student ønsker er nedsatt intellekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...