Gå til innhold

kan pårørende søke en pas inn til DPS?

Anbefalte innlegg

Gjest pårørende som søker
Skrevet

En venninne har søkt hjelp hos DPS og hennes tante som er lege har søkt for henne. Jeg trodde alt gikk gjennom fastlegen ?

Kan en pårørende søke for en altså? Må de også forklare slektskapsforholdet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kun leger kan søke noen til spesialisthelsetjenesten. Dps er en del av denne.

I denne sammenhengen er det viktige at vedkommende er lege, ikke at vedkommende er pårørende.

Skrevet

I denne sammenhengen er det viktige at vedkommende er lege, ikke at vedkommende er pårørende.

Jeg tror hun sikter til at familiemedlem som er lege har søkt et annet familiemedlem inn på DPS. Så jeg forstår spørsmålet: Må en uavhengig lege søke, eller kan lege man er i familie med søke?

Jeg kjenner jo til familer hvor f.eks. en lege-tante har skrevet ut resepter til andre familiemedlemmer (da tenker jeg ikke på B-preparater).

Skrevet

Jeg tror hun sikter til at familiemedlem som er lege har søkt et annet familiemedlem inn på DPS. Så jeg forstår spørsmålet: Må en uavhengig lege søke, eller kan lege man er i familie med søke?

Jeg kjenner jo til familer hvor f.eks. en lege-tante har skrevet ut resepter til andre familiemedlemmer (da tenker jeg ikke på B-preparater).

Jeg trodde at det var fastlegen som var bindeleddet her, men det trenger tydeligvis ikke å være sånnl

Lurte litt på om min hudlege også kunne søke meg inn til DPS., dersom han av en eller annen grunn hadde villet søke for meg.

Jeg har hørt at pårørende ikke kan skrive ut en del resepter til familiemedlemmer. Men hvordan kan apoteket vite noe om familieforholdene?

Skrevet

Jeg trodde at det var fastlegen som var bindeleddet her, men det trenger tydeligvis ikke å være sånnl

Lurte litt på om min hudlege også kunne søke meg inn til DPS., dersom han av en eller annen grunn hadde villet søke for meg.

Jeg har hørt at pårørende ikke kan skrive ut en del resepter til familiemedlemmer. Men hvordan kan apoteket vite noe om familieforholdene?

Din hudlege kan søke deg til DPS.

Leger kan skrive vanlig resept til pårørende. Lege kan ikke skrive blåresept og sykemelding til pårørende (uten i noen svært sjeldne tilfeller).

Skrevet

Din hudlege kan søke deg til DPS.

Leger kan skrive vanlig resept til pårørende. Lege kan ikke skrive blåresept og sykemelding til pårørende (uten i noen svært sjeldne tilfeller).

Hvem regnes som pårørende i denne sammenhengen? Kan apoteket finne ut noe om slektskapet når de har ulike etternavn?

Kan min tante som er lege skrive ut en blåresept til meg uten å bli tatt for det?

Skrevet

Hvem regnes som pårørende i denne sammenhengen? Kan apoteket finne ut noe om slektskapet når de har ulike etternavn?

Kan min tante som er lege skrive ut en blåresept til meg uten å bli tatt for det?

Apoteket kan ikke finne ut noe som helst, det finnes mange med samme etternavn som ikke er i slekt.

En handling kan være i strid med regelverket selv om det ikke er så lett å bli tatt.

Skrevet

Dette er en sak mellom NAV/Helfo og legen. Det er legen sitt ansvar å holde sin sti ren.

Gjest liten løve
Skrevet

På DPS der jeg har innleggelser har pasienten mulighet til å søke selv og dersom begrunnelsen er god vurderes disse søknadene på lik linje med andre søknader.

Ring og spør avdelingen hvilken praksis de har.

Forøvrig har avdelingen jeg bruker redusert antall liggedøgn med 22% på "storforbrukergruppen" ved å sette dørene på vidt gap i stedet for å prøve å sperre de ute. Dette i tillegg til at bruken av akuttposten er drastisk redusert...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...