Gå til innhold

omskjaering av gutter


Helene Grost

Anbefalte innlegg

Hva er i veien nå da sussebassen?

Jeg trodde vi var enige for lengst. At du nå kommer for å prøve å redde Zirine fra å miste ansikt, er en smule patetisk.

Hva skal du ha bevis for?

Kom med usanne påstander, og du skal få motbevis. Jeg kan da for pokker ikke poste 150 sider med forskningsrappoerter og diverse her. Det skjønner til og med du.

Mvh.

Det virker nesten som om du er omskjært, bare at det tok feil hode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Taj Mahal

    20

  • Bassisten

    11

  • Ziirine

    9

  • livato

    5

Vi får se da, om du er i stand til å forstå dokumentasjonen. Du skylder meg allerede tre beklagelser for frekkheten din.

ANATOMY OF THE FORESKIN Though human anatomy has been the object of scientific study since the 16th century, surprisingly little is known today about the structure and function of the foreskin. Perhaps the subject could not have been broached without venturing into forbidden territory; the foreskin does, after all, lie at the heart of the sacrificial ritual of circumcision.

Almost certainly the foreskin has played some role in the propagation of the human species. At least we may assume the foreskin would not have persisted over millions of years if all it did was attract dust, thorn pricks and other natural hazards. In fact, the foreskin did not merely survive; it flourished to become the dominant and most visible feature of a man’s reproductive equipment.

Fundamental principles

Before discussing the structure of the foreskin, we should note two basic principles of anatomy. First, structure and function are closely related. If we know what a structure looks like, we can make a reasonable guess at its function. If the foreskin looks like it is specialized for a particular function, then it probably is.

Second, no single part of any organ is a self-contained unit. For instance, a description of the “fingers” at the end of an elephant’s trunk would mean very little without mention of the rest of the trunk. Similarly, the foreskin can only be understood as one part of the whole penis.

Another important point to note is that more than any other part of the body, the genitals have to suit two individuals. The penis must meet the needs of both user and usee!

Built like the lips, double-layered...

The foreskin, which makes up about half the skin of the penis, is built like the lips, double-layered with skin outside and mucous membrane (“mucosa”) inside. Despite their delicate appearance, the inner surfaces of the lips and foreskin are built to withstand frictional trauma; hence they are called “frictional mucosa.” They are also waterproof to withstand damp conditions.

If for any reason they dry out, become infected (e.g. viral “cold sores”) or physically abused (e.g. by premature retraction of the foreskin), they may develop slow-healing sores and cracks. If left unchecked, the end result may be scarring and contraction of tissues. Note: the inner lining of the foreskin has no source of protective secretion, such as sweat or sebaceous glands. The foreskin is damp because moisture escapes through its inner surface. As we have seen, this moisture keeps the foreskin in good shape, like well-waxed leather.

...with muscular skin

The foreskin, penile shaft, and scrotum share a very important—and unique—feature: a thin sheet of muscle fibres embedded right in the skin. This muscle layer, called “Dartos muscle,” is best known for causing the scrotum to shrink during erection and of course during cold showers. As explained in Function, Dartos muscle also has an interesting and probably important effect on the skin of the penis.

Ridged band: specialized sexual tissue

The ridged band is a zone of strongly ridged or corrugated tissue normally hidden from view just inside the tip of the foreskin. Large bunches of coiled nerve endings known as “Meissner’s corpuscles” (also called “genital corpuscles”) are concentrated in the peaks of the ridges. The ridged band was first described in 1996. (See British Journal of Urology, 1996, Vol. 77, pp. 291-295). There is no other structure like it on the human body.

Junctional zones

The whole of the inner lining of the foreskin, the glans and the urethral opening form a “muco-cutaneous junctional zone.” This means that (like the lips again) they lie at the junction between ordinary skin and mucous membrane. Muco-cutaneous junctional zones are rich in specialized nerve endings.

Females also have a muco-cutaneous junctional zone, but it is spread out over a wider area to form the inner labia and hood of the clitoris. It requires no great stretch of the imagination to realize that the ultimate purpose of penile erection is to bring one muco-cutaneous zone into contact with another.

1 picture = 1,000 words

The anatomy of the foreskin is discussed in more detail in a series of pictures.

Summary

The foreskin is specialized sensory tissue. Its unique structure, and the position of the ridged band, indicate sexual function(s).

FUNCTION OF THE FORESKIN The foreskin occupies a prominent position on an important organ. The foreskin’s location and structure indicate that it is the most important sensory tissue of the penis. Its persistence over millions of years suggests that it has played a role in the propagation of the species.

A well-integrated organ

Structurally, the penis is highly integrated. The glans, foreskin and skin of the penile shaft function as a single unit, not as a collection of separate parts with entirely different functions. The functions of the glans and foreskin are similar, and overlapping, but come fully into their own at different times during intercourse.

Simple sensations

The outer surface of the foreskin is specialized to detect feather-light touch and other sensations, including painful ones. The infamous “zipper injury” is an extreme example of the sort of damage the outer skin was designed to detect and prevent, long before the zipper posed a threat to the uninitiated.

Compared with the true (outer) skin of the foreskin, the glans is only feebly sensitive to light touch, pain, heat and cold. This is part of the reason we call the foreskin the primary sensory tissue of the penis. Without the foreskin, the end of the penis is numb to a host of sensations that tell the owner whether one of his most prized organs is in good company, or should move to safety.

Complex sensations

Thanks to its ridged band, the inner lining of the foreskin is specialized sexual tissue. The ridged band readily expands and contracts and is obviously designed to detect stretching forces. When penile shaft skin tugs on the ridged band, special “genital corpuscles” in the peaks of the ridges detect movement and trigger ejaculation. Stretching of the ridged band may also trigger and sustain erection.

Electrical stimulation of the glans triggers nerve impulses that pass to the spinal cord and then to the muscle of ejaculation. Clearly the glans has much in common with the foreskin. Where foreskin and glans part company, functionally as well as physically, is in their sensitivity to light touch, pain and heat and cold. Contrary to common opinion, the glans is not highly sensitive to a broad range of stimuli.

Foreskin versus glans

It is unclear whether the ridged band simply plays “backup” for the glans, or whether the two have different functions. The location of the retracted ridged band on the erect penile shaft suggests that the difference is one of timing. Possibly, the foreskin and its ridged band are designed to ensure that sexual reflexes are triggered when, and only when, these structures are stretched during intercourse. The biological importance of the ridged band to conception is self-evident, but there is still a major gap in our understanding of the relation between form and function of the penis.

Dartos muscle

Penile skin has two important characteristics, apparent only on erection. Firstly penile skin tenses, stiffens and shortens, firming up the connection between shaft skin and ridged band. This change allows for the transmission of movement from the base of the erect penis to the ridged band.

Secondly, penile skin undergoes a marked frictional change, brought about by stiff, forward-pointing skin folds. The mechanism is similar to that which raises goosebumps.

The changes in penile skin are brought about by contraction of the Dartos muscle. Between them, stiffening and frictionality ensure that the ridged band is instantly “alerted” to changes in position of the penis within the vagina.

Why two layers?

The double-layering of the foreskin allows the delicate ridged band, which normally is safely hidden from view, to be deployed on the upper surface of the penile shaft during erection. There it stands a better chance of being activated. Double-layering also eases vaginal entry by offsetting the frictional resistance of “erect” shaft skin.

Summary

The various parts of the penis, including the foreskin, form a functional whole. The foreskin is the primary sensory tissue of the penis. The ridged band of the foreskin is built to trigger orgasm and ejaculation.

Hvis du skal skrive bok, så må du vel skjønne at når jeg snakker om kildehenvisning så snakker jeg om å referere til til kildene dine.

Du skal nå vel for faen ikke kopiere inn all teksten her. Du legger ved en link her til det som måtte finnes på web, eller viser til navn, publikasjon, tidsskrift, bøker, dato for når publikasjonen var utgitt o.l.

Staaakkar, synes du det var frekt gjort av meg og forlange dette. Begynner du å gråte hvis du ikke får en unnskyldning for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Hvis du skal skrive bok, så må du vel skjønne at når jeg snakker om kildehenvisning så snakker jeg om å referere til til kildene dine.

Du skal nå vel for faen ikke kopiere inn all teksten her. Du legger ved en link her til det som måtte finnes på web, eller viser til navn, publikasjon, tidsskrift, bøker, dato for når publikasjonen var utgitt o.l.

Staaakkar, synes du det var frekt gjort av meg og forlange dette. Begynner du å gråte hvis du ikke får en unnskyldning for det?

Jasså du skjønte ikke så mye, tenker jeg.

Du babler: "Du skal nå vel for faen ikke kopiere inn all teksten her. Du legger ved en link her til det som måtte finnes på web, eller viser til navn, publikasjon, tidsskrift, bøker, dato for når publikasjonen var utgitt o.l. "

Jeg tror du tar prisen i kverulantisme.

http://www.cirp.org

http://research.cirp.org

Her finner du masse.

Du vet lite om dette, men i 1996 så ble en anatomisk patologisk studie av Taylor, Lockwood, & Taylor publisert i den prestisjetunge British Journal of Urology. Der slo de fast at forhuden inneholder rikt nervevev og at forhuden sannsynligvis er den primære kilden til seksuell nytelse og orgasme. Akkurat som kvinnen, har mannen 2 soner for seksuell nytelse. Kvinnen har g-punkt og klitoris. Mannen har forhuden og glans.

De fleste har skjønt dette nå, er det noe mere du skal mase om?

====

Så vrøvler du: "Staaakkar, synes du det var frekt gjort av meg og forlange dette. Begynner du å gråte hvis du ikke får en unnskyldning for det?"

Hva jeg synes om deg, er det best å ikke nevne her. Du har ikke akkurat imponert meg :)

Jeg gråter ikke akkurat, mere ler rått. Og jeg forventer at folk skal ha såpass dannelse til å beklage når de driter på draget.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

No greier eg ikkje halde meg unna lenger her... Du skriv til forsvar for di manglande dokumentering at 'Jeg kan da for pokker ikke poste 150 sider med forskningsrappoerter og diverse her', og det har du jammen rett i! Men dokumentasjon er da heller ikkje nødvendigvis det same som å sitere/kopiere det du referer til, det er nok å referere til det.

Eksempel: namn på forfattar, tittel på artikkel, tidsskrift artikkelen er å finne i, årstal/tidsskriftnr. I forum som dette kan det vere greit å nevne kva slags stilling artikkelforfattaren har evt. kva slags institusjon han er knytta til.

Kjekt å vite for deg som skal skrive bok om dette....

Kjære piiiiirka, dette er jeg da fullt klar over.

Men du må også være klar over at de kun kverulerer fordi de har mistet ansikt såpass mange ganger, og ikke liker dette. Jeg har ingen ting til overs for kverulantisme. De fleste har skjønt tegninga, men så er det jo alltids noen som tror at de greier å få meg ned på knea. Men neida, jeg har mitt på det tørre.

Tenk at det skal være nødvendig med teskjeer for at voksne folk skal forstå noe som elementært. Ingen trenger 150 sider med dokumentasjon for å forstå at kvinnelig omskjæring er ille. Men det har jo versert så mye røverhistorier og uvitenhet om mannlingomskjæring, at jeg håper at folk vil forstå nå og slutte med barnemishandlinga.

http://cirp.org

http://research.cirp.org

http://www.cirp.org/library/anatomy/taylor/

Ja, kilder.

Moore KL. Clinically Orientated Anatomy. 3rd edn. Baltimore: Williams and Wilkins, 1992: 311

Snell RS. Clinical Anatomy for Medical Students. 4th edn. Boston: Little, Brown and Company, 1992: 385

Tanagho EA. Anatomy of the lower urinary tract. In Walsh PC, Retik AB, Stamey TA, Vaughan ED eds, Campbell's Urology. 6th edn, Vol.1. Philadelphia: WB Saunders, 1992: 61

Romanes GJ ed, Cunningham's Textbook Of Anatomy. 12th edn. London: Oxford University Press, 1981: 561

Witherspoon JD. Human Physiology. New York: Harper and Row, 1984: 311

Woodburne RT. Essentials of Human Anatomy. 6th edn. New York: Oxford University Press, 1973: 466

Sinclair D. Normal anatomy of sensory nerves and receptors. In Jarrett A ed., The Physiology and Pathophysiology of the Skin. Vol.2. London: Academy Press, 1973: 381-6

Winkelmann RK. The mucocutaneous end-organ: the primary organized sensory ending in human skin. AMA Arch Dermatol 1957; 76: 225-35

Hsu SM, Raine L, Fanger H. Use of avidin-biotin peroxidase complex (ABC) in immunoperoxidase techniques: a comparison between ABC and unlabelled antibody (PAP) procedures. J Histochem Cytochem 1981; 291: 577-80

Williams PL, Warwick R, Dyson M, Bannister L, eds., Gray's Anatomy. 3rd edn. Edinburgh: Churchill Livingstone, 1989: 1432

Barreto J, Caballero C, Cubilla A. Penis. In Sternberg SS ed, Histology For Pathologists. New York: Raven Press, 1992: 725-6.

Winkelmann RK. The erogenous zones: their nerve supply and its significance. Proc Mayo Clinic 1959; 34: 38-47.

Winkelmann RK. Nerve Endings in Normal and Pathological Skin. Springfield, Illinois: CC Thomas, 1960

Guyton AG. Human Physiology and Mechanisms of Disease. 5th edn. Philadelphia: WB Saunders Company, 1992: 349

Halata Z, Munger B. The neuroanatomical basis for the protopathic sensibility of the human glans penis. Brain Res 1986; 371: 205-30

Modwing R, Valderrama E. Immunohistochemical analysis of nerve distribution patterns within preputial tissues. J Urol 1989; 141 (Suppl 1): 489A (Abstract)

Dym M. The male reproductive system. In Weiss L ed., Histology: Cell And Tissue Biology. 5th edn. New York: Elsevier Biomedical, 1983: 1051

Le Gros Clark WE. The Tissues of the Body. 5th edn. Oxford: Clarendon Press, 1965: 329

Lakshmanan S, Prakash S. The human prepuce: some aspects of structure and function. Ind J Surg 1980; 44: 134-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Det virker nesten som om du er omskjært, bare at det tok feil hode..

Selv om jeg går ut ifra at du mente mine to med kverulanter, så endte innlegget ditt opp som svar på mitt innlegg.

Har du noe intelligent å si?

Jeg er utrolig glad fordi at jeg har begge hodene mine. Det er flere som kunne trenge det også, skjønner jeg.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt på at omskjæring av barn er dumt før Nosferatu gjorde meg obs på det. Jeg syntes at barnet selv skal få velge om det vil bli omskjært eller ikke når det blir voksent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies under her at omskjæring av gutter kun blir foretatt i strengt relegiøse kretser. Dette er ikke hva jeg har forstått og opplevd i mine samtaler med de få menn som har vært omskjært. Omskjæring hadde muligens et sterkt relegiøst skjær over seg, men i dag har det blitt en tradisjonell sermoni i mange kulturer.

Om en sermoni er tradisjonelt forankret eller relegiøst er vel av mindre betydning. Poenget er vel heller at den sitter enda så fast at det er vanskelig å utrydde.

Når det er sagt, så er det ikke bare negative sider ved omskjæring, så langt jeg har forstått - OG det oppleves forskjellig fra menn til kvinner. Det som imidlertid er negativt er at denne tradisjonen (jeg velger å kalle det det - for enkelhets skyld nå) ofte utføres i noen kulturer på små barn.

Når det gjelder ditt spørsmål om konsekvenser for seksuallivet, har jeg selvfølgelig ingen forutsetninger for å uttale meg, annet enn at jeg har blitt fortalt at det er større sjanser for at seksuallivet blir bedre, enn værre. Da jeg ser jeg bort fra den psykiske faktoren.

#Da jeg ser jeg bort fra den psykiske faktoren.#

Hvilken psykisk faktor?

Nå er det ganske mange muslimer som gjør dette (menn) og jeg har enda ikke sett en psykisk faktor.

Hva mener du med dette?

Kjenner en del norske som har gjort det også( ikke muslimer) og de heller har ingen psykiske problemer.

Det sies at omskjerte menn holder ut lenger i sengen, men dette kan jeg værken bekrefte eller avbekrefte *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså du skjønte ikke så mye, tenker jeg.

Du babler: "Du skal nå vel for faen ikke kopiere inn all teksten her. Du legger ved en link her til det som måtte finnes på web, eller viser til navn, publikasjon, tidsskrift, bøker, dato for når publikasjonen var utgitt o.l. "

Jeg tror du tar prisen i kverulantisme.

http://www.cirp.org

http://research.cirp.org

Her finner du masse.

Du vet lite om dette, men i 1996 så ble en anatomisk patologisk studie av Taylor, Lockwood, & Taylor publisert i den prestisjetunge British Journal of Urology. Der slo de fast at forhuden inneholder rikt nervevev og at forhuden sannsynligvis er den primære kilden til seksuell nytelse og orgasme. Akkurat som kvinnen, har mannen 2 soner for seksuell nytelse. Kvinnen har g-punkt og klitoris. Mannen har forhuden og glans.

De fleste har skjønt dette nå, er det noe mere du skal mase om?

====

Så vrøvler du: "Staaakkar, synes du det var frekt gjort av meg og forlange dette. Begynner du å gråte hvis du ikke får en unnskyldning for det?"

Hva jeg synes om deg, er det best å ikke nevne her. Du har ikke akkurat imponert meg :)

Jeg gråter ikke akkurat, mere ler rått. Og jeg forventer at folk skal ha såpass dannelse til å beklage når de driter på draget.

:o)

Jeg lurer på hva slags diskusjon du henviser til. Jeg og du har ingen diskusjon gående rundt omskjæringstema - vi har ingen diskusjon gående om noenting som helst her på dol, og slik skal det forbli.

Alt jeg har gjort er å spørre deg om er dokumentasjon og kildenehenvisninger. Det tok 6 hele innlegg før du i det hele tatt skjønte dette enkle spørsmålet.

Jeg tar deg ikke seriøst, har heller 0 respekt for deg etter hva jeg har sett via dine innlegg på dol, eller når du springer rundt på irc og roper "er det noen som lurer på noe angående filosofi eller relegion, så er det bare å spørre meg"

Du skal vel ha siste ordet her regner jeg med, men jeg setter iallefall strek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke forstår dokumentasjoen, betyr ikke det at den er avkledd. Jeg sitter på nok dokumentasjon og fakta til å skrive en hel bok.

1. Det IKKE vanlig å omskjære guttebarn i den siviliserte verden. Ergo er det flere uomskårede menn, enn omskårede.

2. Når det gjelder sexlivet, så er eneste fordelen at man kan holde på lenger før det går for dem, men ulempene er mye større og inngrepet kan ikke forsvares med mindre det er tungtveiende medisinske grunner til dette.

Hvis jeg var deg, ville jeg vært langt mere ydmyk når det gjelder emner som man ikke har peiling på. Husk at jeg har gått i dybden i emnet.

Du kjenner kanskje ikke til

den anatomisk patologiske studien utført av Taylor, Lockwood og Taylor som ble publisert i den prestisjefyllte British Journal of Urology?

Hadde du gjort det, så hadde du ikke blitt furten på meg fordi jeg sier sannheten.

Håper du kan engelsk, for jeg gidder ikke å oversette og mate med teskjeer.

Siterer: "TL&T's findings clearly document the extensive presence and dense concentration of nerve endings in the male foreskin, or more accurately, the male 'prepuce'. This directly contradicts the ethically necessary but unfounded and previously unexamined presumption that the male prepuce is useless, irrelevant and vestigial tissue. With that presumption countered by objective evidence, there is no longer any moral or ethically valid justification that can be made for the removal of the prepuce without DIRECT medical necessity. It is by-definition equal to the removal of a COMPARABLE amount of nerves and tissue from the genitals of a female child, which has been criminalized at the national level of legislation in the vast majority of industrialized countries."

Merkelig at ikke muslimer skal hevde hva galt som skjer med muslimer selv.

Det er mange omskårede muslimer+jøder. Begge 'grupper' har flinke leger. Leger fra India f.eks sier heller ikke noe slikt.

Nei, Nos! hadde det vært så forferdelig som du prøver å mane frem, så hadde det sannelig ikke vært så akseptabelt. Og det hadde nok heller ikke skjedd av medisinske årsaker. Da hadde de funnet ut en bedre måte å gjøre det på. Tror du ikke?

Du er så tullete når det gjelder dette her, at jeg begynner å tro du er litt sjalu på de omskårede menn :-Þ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo verken vite noe særlig om barn eller smerte som kan finne på noe sånt?

Sjekk litt mer opp om hva som skjer, før du lar noen gjøre det med barnet ditt du!

Du har sikkert godt av å sette deg inn i litt av hvert mer, enn den lille biten av verden du har fått med deg.

Ja livato! hun bør nok sjekke dette mer, for det er jo nesten ingen som har gjort dette før *lol*

Hus hvis dere får barn, så la ikke legen skjære vekk navlestrengen! la den heller råtne bort slik som dyra.

Barnet føler smerte under det.

Slik man føler smerte av all annen hud som ikke har følelser i. Løs hud vet du.

*muff*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at hvis du ikke forstår engelsk, så kan jeg oversette innlegget mitt til norsk. Dermed så ville du forstått at det er overgrep å omskjære sin sønn. Ja, for ingen er vel så dumme at de plager sine barn med viten og vilje, med mindre mødrene er syke.

Før i tiden brente de "hekser" på bål, fordi det var vanlig noen steder. Nå vet man bedre.

Hvis du får barn noen gang Nos, får legen skjære bort navlestrengen da? eller skal den også være naturlig og råttne bort slik som dyras?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja livato! hun bør nok sjekke dette mer, for det er jo nesten ingen som har gjort dette før *lol*

Hus hvis dere får barn, så la ikke legen skjære vekk navlestrengen! la den heller råtne bort slik som dyra.

Barnet føler smerte under det.

Slik man føler smerte av all annen hud som ikke har følelser i. Løs hud vet du.

*muff*

Har barn, og kuttet selvagt ikke navlestrengene. Men det pussige er at selv om navlestrengen ble hengende på de begge med morkake og hele greia, så råtnet den vekk av seg selv tilslutt. Nå venter jeg at penisen skal gjøre det samme. Men det tar visst lengre tid ser det ut som.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Da jeg ser jeg bort fra den psykiske faktoren.#

Hvilken psykisk faktor?

Nå er det ganske mange muslimer som gjør dette (menn) og jeg har enda ikke sett en psykisk faktor.

Hva mener du med dette?

Kjenner en del norske som har gjort det også( ikke muslimer) og de heller har ingen psykiske problemer.

Det sies at omskjerte menn holder ut lenger i sengen, men dette kan jeg værken bekrefte eller avbekrefte *S*

Når jeg snakket om den psykiske faktoren så tenkte jeg hovedsaklig på kvinner, ikke menn. Graden av hvor "grundig"kvinnene blir omskjært er ulikt i ulike kulturer. Etter hva jeg har forstått har mange smerter i forbindelse med menstruasjon, smerter i forbindelse med samleie, infeksjoner - i tillegg til at noen føler selve omskjæringen som et overgrep, spesielt i de tilfeller hvor klitoris blir fjernet. Kvinnen tas i noen kulturer fra retten og gleden over å ha et seksualliv. De kvinnene jeg har hatt kontakt med og baserer dette på, kommer ifra Somalia.

Hvordan den psykiske faktoren er hos menn aner jeg ikke annet enn at de få jeg har snakket med, ikke har noen mén, men kun positive erfaringer. At jeg formulerte meg som jeg gjorde, var at selv om jeg ikke har hørt om det, så kan jeg likevel ikke utelukke at det i enkelte tilfeller også vil gjelde for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Men du har absolutt ingen argumenter for hvorfor barbariet skal fortsette.*

Nei. Det har jeg ikke. Hvorfor skulle jeg det? Jeg er ikke 'for' omskjæring. Men jeg er hoderystende til dine argumenter.

For å si 'min' mening om temaet; forstår ikke hvorfor dette skjer - ikke i det hele tatt. Hadde 'skaperen' ment at vi ikke skulle ha forhud, så hadde vi blitt født uten forhud...

Å gjøre dette av religiøs overbevisning, vel, det er en forklaring - en forklaring som jeg ikke kan forstå (eller akseptere), men likevel en 'forklaring'.

Imidlertid, hvorfor det er så utbredt i USA, det forstår jeg ikke.

Det eneste (rasjonelle) forsvar av omskjæring er at det minsker produksjon av smegma, som kan være en av årsakene til livmorhalskreft hos kvinner... Tror jeg har sett statistikk hvor forekomsten av livmorhalskreft er mindre i grupperinger (muslimer og jøder samt i USA) der omskjæring av menn blir foretatt.

Men ellers?

Uansett - synes din argumentasjon og besserwisser-oppførsel er totalt på jordet!

Se til å få skrevet din bok, slik at vi kan få noe å le av!

DDD ( sorry stammingen)

Du skriver:

#For å si 'min' mening om temaet; forstår ikke hvorfor dette skjer - ikke i det hele tatt. Hadde 'skaperen' ment at vi ikke skulle ha forhud, så hadde vi blitt født uten forhud...#

Da burde han vel også sørget for at negler og hår ikke grodde? Noe så barbarisk å klippe neglene på barn!

Neglene er vel ca. like følsomme som løs, død hud? eller hur? eller hva med navlestrengen vi blir født med? Aouths! det er ikke noe godt når de klipper den assa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakket om den psykiske faktoren så tenkte jeg hovedsaklig på kvinner, ikke menn. Graden av hvor "grundig"kvinnene blir omskjært er ulikt i ulike kulturer. Etter hva jeg har forstått har mange smerter i forbindelse med menstruasjon, smerter i forbindelse med samleie, infeksjoner - i tillegg til at noen føler selve omskjæringen som et overgrep, spesielt i de tilfeller hvor klitoris blir fjernet. Kvinnen tas i noen kulturer fra retten og gleden over å ha et seksualliv. De kvinnene jeg har hatt kontakt med og baserer dette på, kommer ifra Somalia.

Hvordan den psykiske faktoren er hos menn aner jeg ikke annet enn at de få jeg har snakket med, ikke har noen mén, men kun positive erfaringer. At jeg formulerte meg som jeg gjorde, var at selv om jeg ikke har hørt om det, så kan jeg likevel ikke utelukke at det i enkelte tilfeller også vil gjelde for menn.

Ja, snakket du om kvinner, så skjønner jeg godt hva du snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn, og kuttet selvagt ikke navlestrengene. Men det pussige er at selv om navlestrengen ble hengende på de begge med morkake og hele greia, så råtnet den vekk av seg selv tilslutt. Nå venter jeg at penisen skal gjøre det samme. Men det tar visst lengre tid ser det ut som.........

Får håpe det ene lukter værre en det andre *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars unge, sier jeg bare.

Du burde være klar over at det vil bli forbud mot sånt i overskuelig fremtid. Jeg håper av hele mitt hjerte at du bare får jenteunger.

*rister på hodet*

God morgen til deg også Nos *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var nye takter, men du tar feil igjen.

Undersøkelser har vist at omskjæring ikke forhindret livmorhalskreft. Og alle forsknings studier som har blitt gjort om smegma, konkluderer med at det på ingen måte er kreftfremkallende. Faktisk trenger vi smegmaen. Den har samme funksjon hos mannen, som kvinnes vaginale sekreter har hos kvinnen.

Men det er komplett uforståelig for meg hvordan folk kan tro at gutter har større problemer med å vaske tingen sin, enn jentene har. Enhver med peiling på anatomi, vet at kvinnens kjønnsorgan er komplisert og vanskeligere å holde ren, enn mannens. Så hvis argumenter for mannlig omskjæring er renslighet, så ville det være mere påkrevd med kvinnelig omskjæring. Argumentet faller altså på sin egen urimelighet.

Omskjæring av guttebarn i USA ble først innført for å hindre selvbesmittelse, altså masturbering. Du skjønner, disse stakkarene uten forhud har lett for å få stor friksjon med varmeutvikling. Så de må smøre seg med forskjellige salver og greier, hvis de skal masturbere. Etterhvert som man ble mere opplyst så måtte man finne på et bedre argument, enn dette med selvbesmittelse. Og de fiksa en rapport som viste at konene til omskårede menn hadde mindre risiko for kreft, enn konene til uomskårede. Jødekvinner har mindre forekomst av livmorhalskreft, enn andre kvinner. Men det viste seg at det spilte ingen rolle om mannen var omskåret eller ikke. Det var i stedet et gen som gjorde at de var mindre utsatt for livmorhalskreft.

Dette har ingenting med besserwisserhet å gjøre. Jeg har trodd at Doktor Online Forum var for å få mest mulig fakta og riktig informasjon. Så da gjelder det at de som faktisk har peiling på dette, uttaler seg og gjør oppmerksom på at det er mye synsing fra folk uten peiling her, dessverre.

Men det er ikke noe å skjemmes over. Værre er det med denne andre skapningen som faktisk er i den villfarelsen at det er bra for sønnen hennes å bli omskåret.

eeeh, dette med jødene Nos. Hvordan kunne de avslå at det ikke hadde noe med omskjeringen å gjøre, siden alle jøder omskjærer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det ene lukter værre en det andre *lol*

Neida. Har alltid klar en flaske X-it. Men nå skal visst den være sykdomsfremkallende, så da blir det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første delen var bra, men jeg forteller kun fakta.

Samtlige eksperter på området er ENIG med meg.

Og ja, det er ingen eksperter her i norge på dette feltet.

Det har ikke vært noen som helst forskning i Norge om omskjæring, for det er et forholdsvis nytt fenomen.

Mvh.

#Det har ikke vært noen som helst forskning i Norge om omskjæring, for det er et forholdsvis nytt fenomen.#

Men omskjæring av menn er ikke noe nytt fenomen. Kan ikke se deres lidelser, som nok ville ha kommet frem, siden det er så mange, mange menn som er omskåret vet du.

Men kvinner som blir omskjært er velkent at det har dårlige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...