Gå til innhold

Er borreliose den nye motesykdommen

Anbefalte innlegg

Gjest hmmmsfsgtesgts
Skrevet

Er media igjen i ferd med å skape en ny epidemi?. Det er svært mye om flåttbitt og borreliose.

Kanskje det nå kommer en haug med pasienter som har difuse symptomer og mener at de selv har borreliose.

Kanskje utmattede også etterhvert vil mene de har borreliose.

Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener med motesykdom. Borrelia er reel nok og kan enkelt påvises ved en blodprøve.

Siden det har vært en eksplosjon av flått de siste årene, vil sykdommen også øke betraktelig. Men det er jo viktig å merke seg at de fleste flåttbitt er ufarlige og ikke bærere av sykdommen.

Skrevet

Jeg er i grunnen enig i at det er mer en reell sykdom det må være lov til å være redd for, da den kan avstedkomme svært alvorlige komplikasjoner - bl.a. av nevrologisk art.

Tror heller det får være leger å ta stlling til om pasienter virkelig har grunn til å bekymre seg, eventuelt gå med på å ta forholdsregler ved å teste.

Flott er en plage som har kommet mer intenst de siste årene, så dermed må det jo og være naturlig med mer oppmerksomhet om hva som kan gå galt.

Min onkel fikk selv boreliose, og det er seriøst ikke spøk. Det gikk for det meste bra med han - fordi han selv ba om å bli testet. Det var virkelig i siste liten!!

Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener med motesykdom. Borrelia er reel nok og kan enkelt påvises ved en blodprøve.

Siden det har vært en eksplosjon av flått de siste årene, vil sykdommen også øke betraktelig. Men det er jo viktig å merke seg at de fleste flåttbitt er ufarlige og ikke bærere av sykdommen.

Bare 1/5 del av flåttene har borreliose.Hva med å bruke langbukser når man er ute i skogen og heller gå med mindre klær på overkroppen om det er over 25C.Bruk joggesko og dropp sandalene.

Har aldri helt forstått problemet,siden jeg ikke tør å plukke sopp,og helt har sluttet å plukke bær pga ryggen.

Den eneste i familien som har fått flått er katten,jeg sjekker henne gjevnlig.

Klipper gresset 2-4 ganger per mnd alt ettrsom hvor mye det regner.Har aldri fått noe.

Skrevet

Bare 1/5 del av flåttene har borreliose.Hva med å bruke langbukser når man er ute i skogen og heller gå med mindre klær på overkroppen om det er over 25C.Bruk joggesko og dropp sandalene.

Har aldri helt forstått problemet,siden jeg ikke tør å plukke sopp,og helt har sluttet å plukke bær pga ryggen.

Den eneste i familien som har fått flått er katten,jeg sjekker henne gjevnlig.

Klipper gresset 2-4 ganger per mnd alt ettrsom hvor mye det regner.Har aldri fått noe.

Det er ingen som har sagt at forholdsregler er en dårlig ide. Bor man i Oslo kan man ta seg en tur på butikken Nomaden - hvor de har massevis av deilig tøy med både korte og lange lemmer :-). Tør man handle klær på nett så er det kanskje interessant å kikke på http://www.nomaden.no

1/5... Statistikken sier at 1/5 røykere får KOLS. Skal man la være å snakke om det - selv om fire av fem kanskje ikke får det? Man bør jo slutte å røyke, ikke vente på at legene finner ut at man har fått KOLS. Likeledes er det selvsagt svært lurt å ta forholdsregler mot flott, hoggorm, veps... De som er allergiske trenger en adrenalinpenn, og de går med den. Blir litt samme greia.

MEN ikke alle tenker så hardt på dette. Derfor synes jeg at leger også skal ta forholdsregler når de ser infeksjoner litt utenom gjennomsnittet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...