Gå til innhold

Hvem er "synderen"?

Anbefalte innlegg

Gjest uten et nick
Skrevet

Bruker trilafon, orfiril og litium. Jeg er veldig trett. Sover ca 14 timer hver dag/natt, men er fortsatt ikke uthvilt. I tillegg greier jeg ikke å slanke meg, vekta står "bom" fast samme hva jeg forsøker. Hvem kan være synderen her?

Eller er det kombinasjonen som gjør meg slapp, syk, trett og feit?

Skrevet

Alle kan synde. Jeg bruker litium, men har svært lite bivirkninger av det. Orfiril og Trilafon har jeg ikke tatt, men jeg vet at man kan ble trøtt av begge. Jeg vet at det står at også litium kan gjøre en døsig. Det samme gjelder vektøktning. Jeg kan ikke peke ut en versting blant de tre, for alle kan gi vektøkning. Kombinasjoner er ofte noe som forsterker bivirkninger, så det ene utelukker nok ikke det andre uten videre. Tenk litt på hva du begynte på når, og når du fikk plager du begynte å irritere deg over i økende grad.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

http://www.interaksjoner.no/

''Gjenkjente ord

Litium => N05A N Lithium

Litium => N05A N01 Lithium

Orfiril => N03A G01 Valproic acid

trilafon => N05A B03 Perphenazine

Liste over interaksjoner

Ingen relevante interaksjoner ble funnet''

Veldig vanskelig å utpeke èn ettersom alle 3 kan gi vektøkning og tretthet. Fant heller ikke interaksjoner da jeg søkte.

Jeg ville tatt dette opp med legen og fått hjelp til å finne en systematisk måte å finne "synderen". Når du går på alle tre er det umulig å si hvilken. Dersom du har mulighet til å seponere et og et preparat i tur orden tror jeg det kunne vært lurt. Ikke gjør det på egenhånd, lag en plan i samarbeid med legen.

Er jo utrolig slitsomt å aldri være uthvilt og ha et så stort søvnbehov. Å føle at man veier for mye er heller ingen god følelse. Når du er så trett hele tiden fører det kanskje til at du beveger deg mindre?

For å gå ned i vekt tror jeg det beste er en kombinasjon av kosthold og trening. Trening behøver ikke være en time på et treningssenter. Gå i stedet for bil/kollektiv når det er mulig, rapp i stedet for heis, en liten tur eller to i løpet av dagen, osv. Det er hva vi gjør i det daglige som teller mest tror jeg. På et treningssenter kan man være veldig motivert i starten, men så forsvinner kanskje motivasjonen, får ikke tid etc. Har du en aktiv livsstil og et sunt kosthold er det noe som varer over tid. Ikke en diett for en periode, og så tilbake til gamle vaner.

Godt mulig at du er aktiv, jeg tenker bare i forhold til meg selv hvordan jeg blir når jeg sover dårlig (som nå). Jeg har en aktiv livsstil egentlig, men jeg bruker kroppen mye mindre når jeg sover lite. Mye lettere å ta bilen enn sykkelen, heisen og ikke trappen osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...