Gå til innhold

Kan de ha gitt meg feil diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om diagnoser, men jeg leste kriteriene for emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og kjenner meg ikke igjen i alle verken for bordeline eller impulsiv. Skal jeg prøve å beskrive meg selv mest objektivt, så ville jeg sagt følgende:

Ressurssterk og innteligent. Stort sett utadvent og godt humør. Men kan innimellom være taus og se trist ut. Kan få panikk/begynne å gråte brått ved motgang, dårlige nyheter.... Tendenser til selvskading, men holder dette skjult. Suidsudal atferd som også ofte holdes skjult. Perioder... Ikke hissig, kranglevoren eller voldelig. Alltid stor empati og innlevelsesevne. Perioder med daglig alkoholinntak, av og til pilleoverdoser for å slappe av/bli fri fra angst. Hat hatt psykotiske episoder. Perioder der dagformen svinger fra latter og humor til tårer og snørr. Blir lettpåvirkelig av omgivelsene, ting jeg ser på tv o.l. Alt på en dag. Ellers føler jeg meg avhengig av andre og hater den følelsen.

Skrevet

Du trenger ikke mangle empati og innlevelsesevne fordi om du har borderline.

Og du fyller jo de kriteriene med dårlig impulskontroll (ved å ta tabletter ved angst) selvskading og suicidalatferd selv om du holder de skjult.

Men om du fyller nok kriterier for å få diagnosen eller ikke det vet jeg ikke. Har du sjekket DSM kriteriene også?

http://www.borderlinepersonalitytoday.com/main/dsmiv.htm

Gjest har jeg lest
Skrevet

Du trenger ikke mangle empati og innlevelsesevne fordi om du har borderline.

Og du fyller jo de kriteriene med dårlig impulskontroll (ved å ta tabletter ved angst) selvskading og suicidalatferd selv om du holder de skjult.

Men om du fyller nok kriterier for å få diagnosen eller ikke det vet jeg ikke. Har du sjekket DSM kriteriene også?

http://www.borderlinepersonalitytoday.com/main/dsmiv.htm

hvis angsttablett hjelper er det ikke borderline

Skrevet

hvis angsttablett hjelper er det ikke borderline

en angsttablett hjelper jo ikke når hun må ta digre overdoser av de

Skrevet

en angsttablett hjelper jo ikke når hun må ta digre overdoser av de

Tabletter kan da virke selv om man tar en od. Poenget med overdoser er et ønske om full flukt uten et ønske om en flukt som varer for alltid (død). En beroligende tablett er for å få slappe av fra sterk angst.

Skrevet

Feildiagnoser er alltid en mulighet dessverre. Jeg er ikke så god på dette, men har du f.eks. humørsvingninger (høyt/lavt). Min psykolog har sagt til meg at man skal ha bipolare lidelser i bakhodet når man vurderer enkelte personlighetsforstyrrelser. Dette er kanskje noe å nevne. Man kan ha det sammen med former for ADHD også. Dette er IKKE diagnostisering. Jeg sier det med ADHD, fordi ei jeg kjenner hadde mange diagnoser hun ikke kjente seg igjen i før det viste seg at hun var bipolar og hadde ADHD. Hun hadde opplevd litt av de samme tingene du beskriver.

Men jeg håper NHD svarer på denne!

Skrevet

Tabletter kan da virke selv om man tar en od. Poenget med overdoser er et ønske om full flukt uten et ønske om en flukt som varer for alltid (død). En beroligende tablett er for å få slappe av fra sterk angst.

hive i seg masse tabletter er ganske typisk for folk med borderline

Skrevet

hive i seg masse tabletter er ganske typisk for folk med borderline

å hvor har du det fra????

Skrevet

å hvor har du det fra????

diagnosekriteriene (4. impulsivity in at least two areas that are potentially self-damaging (e.g., spending, sex,_ substance abuse_, reckless driving, binge eating). Note: Do not include suicidal or self-mutilating behavior covered in Criterion 5. ) og alle de nære vennene jeg har med nettopp den diagnosen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Umiddelbart synes det som om diagnosen er riktig. Skal se nærmere på det i morgen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å få diagnosen skal en oppfylle minst 5 av 9 kriterier. Jeg kjenner deg jo ikke, men ditt eget innlegg antyder at du oppfyller 4 kriterier. Et kriterium oppfyller du ikke. For de fire resterende gir du ikke opplysninger som gjør at en kan vurdere det.

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

For å få diagnosen skal en oppfylle minst 5 av 9 kriterier. Jeg kjenner deg jo ikke, men ditt eget innlegg antyder at du oppfyller 4 kriterier. Et kriterium oppfyller du ikke. For de fire resterende gir du ikke opplysninger som gjør at en kan vurdere det.

Hentet fra nettpsykologen: Skriver hva som ikke stemmer...

1. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er kjennetegnet ved at personen har et intenst og ustabilt følelsesliv, ofte med mye sinne.

Jeg: Sjeldent sint.

2. Personen går lett inn i intense og ustabile forhold, har et ustabilt og usikkert selvbilde og identitet, har en tendens til å kunne skade seg selv eller true med å foreta slike handlinger.

Jeg: Har venner jeg har hatt i alle år. Vi snakker. Krangler aldri. Vært singel i årevis og trives med det. Selvtillitten er det ikke noe i veien med. Er veldig trygg på meg selv på de fleste områder og i forhold til andre. Men kan framstå både som veldig utadvent og blid og nesluttet... alt etter situasjonen og dagsform. Kan skade meg selv, men som sagt holder jeg dette skjult.

3. Personen kommer lett i krangel med andre, og har problemer med å kontrollere seg når han eller hun blir frustrert.

Jeg: Feil.

4. Personen er veldig redd for å bli forlatt, og kan fort føle en tomhetsfølelse.

Jeg: Riktig.

5. Når de er alene vil de ikke føle at de er verdt noen ting, det er bare ”tomt”. Personen trenger andre for å føle at de eksisterer, det er som om de ”låner” sin identitet fra andre.

Noe stemmer som sagt veldig bra. Andre ting --- ikke i det hele tatt...

Skrevet

Hentet fra nettpsykologen: Skriver hva som ikke stemmer...

1. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er kjennetegnet ved at personen har et intenst og ustabilt følelsesliv, ofte med mye sinne.

Jeg: Sjeldent sint.

2. Personen går lett inn i intense og ustabile forhold, har et ustabilt og usikkert selvbilde og identitet, har en tendens til å kunne skade seg selv eller true med å foreta slike handlinger.

Jeg: Har venner jeg har hatt i alle år. Vi snakker. Krangler aldri. Vært singel i årevis og trives med det. Selvtillitten er det ikke noe i veien med. Er veldig trygg på meg selv på de fleste områder og i forhold til andre. Men kan framstå både som veldig utadvent og blid og nesluttet... alt etter situasjonen og dagsform. Kan skade meg selv, men som sagt holder jeg dette skjult.

3. Personen kommer lett i krangel med andre, og har problemer med å kontrollere seg når han eller hun blir frustrert.

4. Personen er veldig redd for å bli forlatt, og kan fort føle en tomhetsfølelse.

Jeg: Riktig.

5. Når de er alene vil de ikke føle at de er verdt noen ting, det er bare ”tomt”. Personen trenger andre for å føle at de eksisterer, det er som om de ”låner” sin identitet fra andre.

Noe stemmer som sagt veldig bra. Andre ting --- ikke i det hele tatt...

linken kommer jo bare med et eksempel på en beskrivelse av en med eupf, det er mange måter å ha det på.

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

linken kommer jo bare med et eksempel på en beskrivelse av en med eupf, det er mange måter å ha det på.

Selvfølgelig. Men det er bare noen få av kriteriene som stemmer. Ikke de fleste. Eneste som er framtredende er ustabilt følelsesliv, impulsiv, tendenser til selvskading og utålmodig. Ellers fungerer jeg ypperlig. Har stort sett vært i arbeid de ti siste årene, har stabile venneforhold og absolutt ingen kvervulant, ikke hissig.

Skrevet

Men da får du jo diagnosen: Ressurssterk, intelligent og empatisk, følsom vesen, som har klart seg gjennom mange vanskeligheter mange ellers slipper å gjennomgå.

Skulle eneste ønske hun tok litt bedre vare på seg selv.

Skrevet

Selvfølgelig. Men det er bare noen få av kriteriene som stemmer. Ikke de fleste. Eneste som er framtredende er ustabilt følelsesliv, impulsiv, tendenser til selvskading og utålmodig. Ellers fungerer jeg ypperlig. Har stort sett vært i arbeid de ti siste årene, har stabile venneforhold og absolutt ingen kvervulant, ikke hissig.

men det er ikke et kriterie du må ha, det å være kverulant og hissig.

Man kjenner jo ofte ikke igjen alt i en diagnose.

men jeg sier ikke at diagnosen er riktig heller altså

det vet jeg ingenting om.

Skrevet

Hvis du var intelligent hadde du greid å stave det riktig. Jekk deg ned litt, du er kanskje ikke så intelligent som du tror.

Skrevet

Hvis du var intelligent hadde du greid å stave det riktig. Jekk deg ned litt, du er kanskje ikke så intelligent som du tror.

Har janteloven tatt et godt grep om deg, Casta?

Det fins andre måter å være intelligent på enn å ha perfekt rettskrivning...

Gjest Huldra-puldra
Skrevet

Nei, for en må være komplett idiot så lenge en skriver et ord feil. Ikke sant?

Det er slike som deg og andre jantelov-tilhengere som ødelegger for mange menneskers muligheter til å utvikle seg. Men dette er bare et godt eksempel. Du greier nok ikke å jekke selvbildet mitt desverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...