Gå til innhold

Feildiagnostisering.

Gjest omtenksom kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest omtenksom kjæreste
Skrevet

Bare et enkelt lite spm.

Først et kort sammendrag: Min kjære har diagnosen bipolar 2. Han mener seg feildiagnostisert, og at det han egentlig har kan være ADD. (Han er en kunnskapsrik mann som har masse peiling både på seg selv og oven-nevnte diagnoser)

Hvor stor er sannsynligheten etter din mening at disse diagnosene forveksles.?

ps. han har fått avslag på ny utredning og føler seg temmelig fortvilet over å ikke få mulighet for riktig medisinering.

Har du noen tanker, innspill på spørsmålet mitt?

Gjest En tanke...
Skrevet

''ps. han har fått avslag på ny utredning og føler seg temmelig fortvilet over å ikke få mulighet for riktig medisinering.''

Har ikke alle rett på "second upinion" da?

Det trodde jeg virkelig!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligheten for forveksling er helt avhengig av kompetansen.

Det viktigste som skiller de to lidelsene er at BP er episodisk. En kan ha en sykdomsperiode på noen måneder. Deretter er en helt firsk i lang tid før det evt kommer en ny episode.

ADHD/ADD tar ikke lange pauser. Det er en vedvarende lidelse fra førskolealder.

Gjest omtenksom kjæreste
Skrevet

''ps. han har fått avslag på ny utredning og føler seg temmelig fortvilet over å ikke få mulighet for riktig medisinering.''

Har ikke alle rett på "second upinion" da?

Det trodde jeg virkelig!

Det trodde jeg også, men han har fått avslag på "anken" og svaret var blåkopi av det forrige :(

Skrevet

Det trodde jeg også, men han har fått avslag på "anken" og svaret var blåkopi av det forrige :(

Få vurdering en an plass?

Få henvisning til an psykiater.

Gjest omtenksom kjæreste
Skrevet

Det viktigste som skiller de to lidelsene er at BP er episodisk. En kan ha en sykdomsperiode på noen måneder. Deretter er en helt firsk i lang tid før det evt kommer en ny episode.

Tusen takk for svar.

''Sannsynligheten for forveksling er helt avhengig av kompetansen.'' Ja, og det er dette som er så fortvilende her, fastlegen er helt med på at han trenger en ny utredning, men spesialisten sier blankt nei. :(

''Det viktigste som skiller de to lidelsene er at BP er episodisk. En kan ha en sykdomsperiode på noen måneder. Deretter er en helt firsk i lang tid før det evt kommer en ny episode.

ADHD/ADD tar ikke lange pauser. Det er en vedvarende lidelse fra førskolealder.''

Han har vært "annerledes" helt fra han var liten..... altid falt utenfor "normalen". Er svært intelligent, men mindre god på det sosiale. (med mindre det handler om hans fag eller hobbyer - da er han som en duracell-kanin) Så den biten er konstant.

Men han har også opp og nedturer som kan samstemme med en bipolar to diagnose.

Personlig lurer jeg rett og slett på om han har en kominasjon av disse lidelsene.

I såfall: Hvordan er prognosene for at han skal få et godt liv, uten riktig diagnostisering (og dermed riktig medisinering)... ?...

Skrevet

Hvis man har BP kan man da være syk i flere år,depresjon og mani om en annen?

For så å ha det bra i f.eks to år...så kommer en ny depresjon?

Gjest omtenksom kjæreste
Skrevet

Få vurdering en an plass?

Få henvisning til an psykiater.

Tror det er det som er neste trekk - henvende seg til en privat, men har inntrykk av at det er lang ventetid?....

Skrevet

Tror det er det som er neste trekk - henvende seg til en privat, men har inntrykk av at det er lang ventetid?....

Det er det nok,så kom igang med en gang :)

Lykke til!

Skrevet

Add/adhd må være den eneste psykiatriske diagnosen folk blir dritsure av å IKKE få, og som de gjerne MASER seg til (jfr. den absurd store andelen folk som "har" diagnosen).

Ikke ofte man hører "Jeg har hatt en tydelig opplevelse av å være kataton schizofren i flere år, men psykologen nekter å høre på meg!"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...