Gå til innhold

Ritalin og Cipralex?

Anbefalte innlegg

Gjest -ritalina
Skrevet

Jeg skal snart starte opp med Ritalin og lurer på om Cipralex kan brukes ved siden av? Har brukt cipralex i flere år og føler meg ikke helt bekvem med å slutte med den. Ihvertfall ikke i startfasen på ny medisin. Kan jeg trygt kombinere disse? Skal selvsagt spørre legen når jeg henter resepten, men det hadde vært greit å vite på forhånd.

Fortsetter under...

Gjest legen skal sjekke slikt
Skrevet

På felleskatalogen kan du velge interaksjoner, så skrive inn medisinkombinasjoner.

Regner med at det er samme lege som skriver ut ritalin og cipralex? Har dere ikke snakket om du skal slutte på cipralex eller fortsett når du begynner på ritalin? Legen burde jo si hva h#n tenker, kombinasjon eller slutte, så du vet hva du har å forholde deg til. Legen bør ha sjekket eventuelle interaksjoner, slik at du ikke skal bekymre deg. Hvis det er lenge til neste legetime kan du ringe legesenteret. Si du ikke har lyst til å slutte med cipralex med en gang, og høre om det går å kombinere.

''

Gjenkjente ord

cipralex => N06A B10 Escitalopram

Ritalin => N06B A04 Methylphenidate

Liste over interaksjoner

Ingen relevante interaksjoner ble funnet''

Skrevet

Har du brukt Cipralex mot angst? Ritalin skal ikke tas av folk som har angst.

Gjest -ritalina
Skrevet

Jeg tar cipralex mot depresjon. Og jeg har kanskje litt angst, men etter flere år med cipralex kan man jo ikke vite slikt helt sikkert. Man kan si det slik at jeg har kjent angst, men aldri hatt et reelt angstanfall.

Skrevet

Jeg tar cipralex mot depresjon. Og jeg har kanskje litt angst, men etter flere år med cipralex kan man jo ikke vite slikt helt sikkert. Man kan si det slik at jeg har kjent angst, men aldri hatt et reelt angstanfall.

Jeg har lest at Ritalin ikke skal tas hvis man har angst. Jeg har tatt amfetamin og det var et helvete.

Gjest -ritalina
Skrevet

På felleskatalogen kan du velge interaksjoner, så skrive inn medisinkombinasjoner.

Regner med at det er samme lege som skriver ut ritalin og cipralex? Har dere ikke snakket om du skal slutte på cipralex eller fortsett når du begynner på ritalin? Legen burde jo si hva h#n tenker, kombinasjon eller slutte, så du vet hva du har å forholde deg til. Legen bør ha sjekket eventuelle interaksjoner, slik at du ikke skal bekymre deg. Hvis det er lenge til neste legetime kan du ringe legesenteret. Si du ikke har lyst til å slutte med cipralex med en gang, og høre om det går å kombinere.

''

Gjenkjente ord

cipralex => N06A B10 Escitalopram

Ritalin => N06B A04 Methylphenidate

Liste over interaksjoner

Ingen relevante interaksjoner ble funnet''

Nå har jeg en fastlege som ordner med cipralex og denslags. Og en psykiater som skal skrive ut Ritalin. Jeg har ikke vært hos han før. Skal selvsagt informere han om at jeg bruker cipralex.

Annonse

Gjest -ritalina
Skrevet

Jeg har lest at Ritalin ikke skal tas hvis man har angst. Jeg har tatt amfetamin og det var et helvete.

Har tidligere prøvd ritalin og jeg merket at jeg ble "nervøs" på en spesiell måte, men det var mest i starten. Etter en tid merket jeg ikke noe til det. Kanskje det gikk over, slik bivirkninger gjerne gjør. Eller man venner seg til det.

Gjest -ritalina
Skrevet

Voksne ned ADHD har gjerne slitt med angst og depresjoner i åresvis før de har fått diagnose og eventuelt medisin. Hvor har du det ifra at folk med angst ikke skal bruke Ritalin?

Gjest legen skal sjekke slikt
Skrevet

Nå har jeg en fastlege som ordner med cipralex og denslags. Og en psykiater som skal skrive ut Ritalin. Jeg har ikke vært hos han før. Skal selvsagt informere han om at jeg bruker cipralex.

Om du bekymrer deg mye for dette, og det er en stund til du har avtale med psykiateren kan du jo ringe i forkant. Si at du står på cipralex som du ønsker å fortsette med, og lurer på om ritalin og cipralex er forenelige. Da får psykiateren sjekket på forhånd også. De kan ikke ha hele felleskatalogen i hodet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...