Gå til innhold

Medisineres for mange eller for få?

Anbefalte innlegg

Gjest Erdetslikdeter
Skrevet

Er det slik at det er for mange eller for få som medisineres for depresjon og angst (kun disse lidelsene) i Norge i dag?

Synes mange i helsevesnet (spesielt sykepleiere) snakker om at det er for mange som medisineres og at medisiner (antidepressiva) skrives ut for lett. Er dette et faktum? Hvordan kan vi i så fall konkludere med at det medisineres for mye eller for lite, eller at det medisineres for noe som ikke er en depresjon?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mine beregninger over forekomsten av de ulike lidelser og forbruket av antidepressiva tilsier at det i hvert fall ikke er for mange som får medisiner.

Neste gang du møter en sykepleier som uttaler seg om dette, synes jeg du skal spørre etter prevalensen av depresjon, panikklidelse, sosial fobi, PTSD, GAD samt forskrivingen i Norge i DDD av de ulike psykofarmaka som har disse lidelser som godkjent indikasjon.

Skrevet

Mine beregninger over forekomsten av de ulike lidelser og forbruket av antidepressiva tilsier at det i hvert fall ikke er for mange som får medisiner.

Neste gang du møter en sykepleier som uttaler seg om dette, synes jeg du skal spørre etter prevalensen av depresjon, panikklidelse, sosial fobi, PTSD, GAD samt forskrivingen i Norge i DDD av de ulike psykofarmaka som har disse lidelser som godkjent indikasjon.

DDD?

Skrevet

Når man kommer inn på forumet her, så står det

"Forumet presenteres i samarbeid med

AstraZeneca,

Janssen-Cilag og

Lundbeck"

Dette er legemiddelfirmaer, som åpenbart finansierer driften her. Så det sier seg selv at når du spør legen (som får lønna si av disse), så sier han at vi mennesker simpelthen ikke får nok medisin.

Legemiddelprodusenter tjener penger når folk kjøper medisinene deres. Så der det ikke er behov for medisin, SKAPES behov, i god kapitalistisk tradisjon.

Helsedirektoratet sier at altfor mange får antidepressiv medisin. Dessuten er den ikke særlig effektiv, i hvert fall ikke for de milde depresjonene, som jo er den typen depresjon folk flest har.

Leger ville vel gitt antidepressiv medisin til prinsessen på erta, siden hun var så fortvilet over å ligge på ei vond ert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...