Gå til innhold

Ritalin og matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg begynte på ritalin i mai, og er godt fornøyd med det, spesielt når jeg har funnet den rytmen og dosen som passer meg best. Dette har jeg begynt med i samråd med psykiater (som sluttet i jobben i juli) og fastlege (fom juli). Men det er ting jeg lurer på fortløpende som jeg føler det er vanskelig å få svar på via fastlege. Blant annet så har matlysten gått ned. Fra å spise "nok" så spiser jeg nå to brødskiver til frokost, to brødskiver til lunsj og lite til middag. En fjerdedels grandiosa for eksempel (man er da fremdeles ung ;) ). Og det bekymrer meg litt..jeg er 184 høy og veier 80 kilo, og har egentlig ikke så mye å tape. Er det kroppen min som bruker energien jeg opptar mer effektivt når jeg er på medisiner, fordi jeg trengte mer mat før for å holde energinivået oppe? En annen ting er at fra tid til annen kan jeg føle meg sånn passelig tissetrengt, men når jeg kommer på badet så kommer det ingenting og jeg må snu uten å ha fylt doskålen. Ikke akkurat en bekymring, men likevel noe underlig?

Skrevet

Fra Felleskatalogen under bivirkninger, vanlige (≥1/100 til

Stoffskifte/ernæring: Anoreksi, redusert appetitt, moderat reduksjon i vektøkning og høydeøkning ved langtidsbruk hos barn.

Skrevet

Mindre matlyst er en helt vanlig bivirkning ved Ritalin.

Ritalin ble jo også brukt som slankepille i gamle dager.

Gjest lucky cow
Skrevet

Visst du trykker i deg noe på kvelden også... enten brødskiver eller noe annet... så overlever du på dette kostholdet :-)

Kanskje du har urinveisinfeksjon? På Felleskattalogen finner du bivirkninger for ritalin...

Gjest Ritalins bivirkninger
Skrevet

Som det sies under her, så er dårligere matlyst en vanlig bivirkning ved Ritalin. Det er også dårligere søvn. Merkelig at hverken psykriateren eller fastlegen din har nevnt det for deg. Mange som går på Ritalin spiser ekstra mye kveldsmat, fordi de får mer matlyst om kvelden når virkningen av Ritalin er mindre.

Det med at du må tisse hyppigere, vet jeg ikke om har noe med Ritalin å gjøre.

Skrevet

Ritalin er beslektet med amfetamin. Amfetamin gir null matlyst, så det er ikke så rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...