Gå til innhold

Skipskatter


Henrikke67

Anbefalte innlegg

Vi jobber med å finne en kattunge på finn. Har også tenkt på å adoptere fra dyrebeskyttelsen, men er redd for å få i hus en redd katt som ikke liker unger.... Nå har jeg fått kontakt med en som skal gi bort skipskattunger. Kattemannen sier at de er veldig glade i å klore, og faktisk har 7 klør, flere enn andre katter har?

Noen som har peil på skipskatter her? Er disse vanskeligere å oppdra til å la hus og møbler være i fred enn andre katter? Eieren tilbød å sende med en klorestokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En skipskatt er ikke nødvendigvis vanskeligere å oppdra enn andre katter. Det er riktig at de har en ekstra tå på hver pote, men det har ingenting med mulighetene til å oppdra dem å gjøre :-).

Alle katter kvesser klør, og en klorestokk er en fornuftig investering. I dyrebutikken får du også kjøpt en spray du kan spraye på som tiltrekker katten. Så må du følge godt med og hver gang den begynner å kvesse klørne løfter du den bort til klorestokken. Etter en liten stund skjønner den poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

En skipskatt er ikke nødvendigvis vanskeligere å oppdra enn andre katter. Det er riktig at de har en ekstra tå på hver pote, men det har ingenting med mulighetene til å oppdra dem å gjøre :-).

Alle katter kvesser klør, og en klorestokk er en fornuftig investering. I dyrebutikken får du også kjøpt en spray du kan spraye på som tiltrekker katten. Så må du følge godt med og hver gang den begynner å kvesse klørne løfter du den bort til klorestokken. Etter en liten stund skjønner den poenget.

''.... mulighetene til å oppdra dem å gjøre ''

Oppdra en katt?

Hm. Må ha gjort noe feil da vi hadde katt. Den gjorde nemlig nøyaktig som den ville. Kvesset klør overalt. Vi sa nei osv, men intet hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skipskatt er ikke nødvendigvis vanskeligere å oppdra enn andre katter. Det er riktig at de har en ekstra tå på hver pote, men det har ingenting med mulighetene til å oppdra dem å gjøre :-).

Alle katter kvesser klør, og en klorestokk er en fornuftig investering. I dyrebutikken får du også kjøpt en spray du kan spraye på som tiltrekker katten. Så må du følge godt med og hver gang den begynner å kvesse klørne løfter du den bort til klorestokken. Etter en liten stund skjønner den poenget.

Ok! Takk for svar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''.... mulighetene til å oppdra dem å gjøre ''

Oppdra en katt?

Hm. Må ha gjort noe feil da vi hadde katt. Den gjorde nemlig nøyaktig som den ville. Kvesset klør overalt. Vi sa nei osv, men intet hjalp.

Jeg mangler litt tapet noen plasser, ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''.... mulighetene til å oppdra dem å gjøre ''

Oppdra en katt?

Hm. Må ha gjort noe feil da vi hadde katt. Den gjorde nemlig nøyaktig som den ville. Kvesset klør overalt. Vi sa nei osv, men intet hjalp.

Vel, jeg har ikke dressert min til å komme og sitte på kommando, men jeg har da klart å lære den å ikke gjøre fra seg inne, ikke klore på møblene og ikke gå på bord og benker. Jeg kaller det oppdragelse og jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Vel, jeg har ikke dressert min til å komme og sitte på kommando, men jeg har da klart å lære den å ikke gjøre fra seg inne, ikke klore på møblene og ikke gå på bord og benker. Jeg kaller det oppdragelse og jeg...

Det kaller virkelig jeg òg;)

Mine er så bortskjemte pga ungene, at de er en skam for katterasen....! Men de er 11 og 12 år gamle nå, så jeg vel får vel slite med dem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kaller virkelig jeg òg;)

Mine er så bortskjemte pga ungene, at de er en skam for katterasen....! Men de er 11 og 12 år gamle nå, så jeg vel får vel slite med dem;)

Sliter du med ungene dine? Har du forsøkt å kontakte barnevernstjenesten? De kan hjelpe deg med å kontakte den rette instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller nok ingen rolle hvor mange klør katten har. Skaff deg klorebrett som du henger opp rundt omkring, og gjerne noen "kloremøbler". Uansett, så må man regne med og merke at man har dyr i hus:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil se an kattens lynne ville jeg heller satset på dyrebeskyttelsen enn finn! Hos dyrebeskyttelsen kan du og ungene komme og hilse på kattene og plukke ut en dere kommer overens med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil se an kattens lynne ville jeg heller satset på dyrebeskyttelsen enn finn! Hos dyrebeskyttelsen kan du og ungene komme og hilse på kattene og plukke ut en dere kommer overens med.

Tillegg: Er det nødt å være en kattunge? Det er mange voksne katter som trenger et nytt hjem, og de er ofte roligere og allerede oppdratt. Med en voksen katt er det lettere å bedømme hvordan den kommer til å oppføre seg i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipskatter trenger ikke være vanskeligere enn andre å oppdra. Vi har en skipskatt med 6 klør. Du kan få dyrlegen (evt gjøre det selv) til å klippe vekk de klørne den har ekstra, men det må gjøres jevnlig for de gror ut igjen...

Vår skipskatt har en så skjønn personlighet, og med de litt store labbene er den bare helt fortryllende og sjarmerer alle naboer og ikke minst oss. :)

Når det gjelder kloring, så har vi et klorebrett rett på innsiden av verandadøren, samt en matte å tørke beina på... Her klorer han jevnlig, ca hver gang han kommer inn. Ellers henger han litt fast, virker som om han har litt problemer med å trekke inn klørne "i tide" når vi har kost med han, så han henger ofte fast i genseren eller andre tekstiler når han blir løftet vekk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

''.... mulighetene til å oppdra dem å gjøre ''

Oppdra en katt?

Hm. Må ha gjort noe feil da vi hadde katt. Den gjorde nemlig nøyaktig som den ville. Kvesset klør overalt. Vi sa nei osv, men intet hjalp.

Det er da overhodet ikke noe problem å "oppdra" en katt(?). Selv har jeg to som gjør som de har blitt opplært til, men det er klart at det har tatt tid og tålmodighet og en helt masse gjentakelser og gjeting etter de i tide og utide... Men det er klart man oppdrar katter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AtHomeMom

Det kaller virkelig jeg òg;)

Mine er så bortskjemte pga ungene, at de er en skam for katterasen....! Men de er 11 og 12 år gamle nå, så jeg vel får vel slite med dem;)

11 og 12 år gamle katter SKAL være bortskjemte;-) Gode, feite og fornøyde katter er koselige å ha i hus;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da overhodet ikke noe problem å "oppdra" en katt(?). Selv har jeg to som gjør som de har blitt opplært til, men det er klart at det har tatt tid og tålmodighet og en helt masse gjentakelser og gjeting etter de i tide og utide... Men det er klart man oppdrar katter...

Mine 5 katter har vært nærmest selvoppdragende:-) Jeg trenger bare og si "nei", når de en sjelden gang gjør noe galt:-) De er mye mer veloppdragne enn de menneskebarna jeg omgir meg med innimellom:-) Og da mener jeg "MYE mer veloppdragne":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

11 og 12 år gamle katter SKAL være bortskjemte;-) Gode, feite og fornøyde katter er koselige å ha i hus;-)

Takk for det, AtHomeMom;)

De er ikke feter eller late, bare bortskjemte:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AtHomeMom

Takk for det, AtHomeMom;)

De er ikke feter eller late, bare bortskjemte:)))

Nå tenkte ikke jeg på fete og late som i en negativ betydning, tenkte mer at katter i den alderen skal være gode og mette, og katter sover tross alt en ca 20 timer i snitt i døgnet, så late - jo det kan vi vel si at katter er? Og SKAL være, mine er ikke mer enn 3 år enda, så de har sine kattunge-perioder i løpet av dagen, og de er jo så morsomme:-=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil se an kattens lynne ville jeg heller satset på dyrebeskyttelsen enn finn! Hos dyrebeskyttelsen kan du og ungene komme og hilse på kattene og plukke ut en dere kommer overens med.

Helt enig!!

Både i dette innlegget og det rett under her om voksen katt.

*erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''.... mulighetene til å oppdra dem å gjøre ''

Oppdra en katt?

Hm. Må ha gjort noe feil da vi hadde katt. Den gjorde nemlig nøyaktig som den ville. Kvesset klør overalt. Vi sa nei osv, men intet hjalp.

...men jeg er sikker på at selv din katt ble "oppdratt" til å kjenne igjen lyden av maten som er i farta! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

...men jeg er sikker på at selv din katt ble "oppdratt" til å kjenne igjen lyden av maten som er i farta! :-)

Den likte lyden av kjøleskaps-dør, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...