Gå til innhold

Psykologer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en psykolog gi diagnoser? Jeg var hos en psykolog som gav meg 4 forskjellige pf diagnoser. Hos psykiateren min har jeg bare 2. Bipolar og eupf.

Skrevet

Psykologer skal være kvalifiserte til å gi diagnoser - ergo, de kan gi deg psykiatriske diagnoser. Men det blir jo alltid forvirrende når man kommer til ulike behandlere - psykologer som psykiatere - og de er uenige eller tilfeldig gir ulike diagnoser.

Skrevet

Psykologer skal være kvalifiserte til å gi diagnoser - ergo, de kan gi deg psykiatriske diagnoser. Men det blir jo alltid forvirrende når man kommer til ulike behandlere - psykologer som psykiatere - og de er uenige eller tilfeldig gir ulike diagnoser.

Vel, jeg tar psykologens diagnoser med en klype salt. Deilig å ha kommet dithen at man ikke tar alt for god fisk.

Skrevet

Jepp, psykologer kan skrive diagnoser. Feks når jeg var med i Tema Om Psykose Pasienter (topprojektet), var det nettop en psykolog som utredet meg, og ga meg en fast diagnose.

Gjest Skeptisk til helsevesenet.
Skrevet

Vel, jeg tar psykologens diagnoser med en klype salt. Deilig å ha kommet dithen at man ikke tar alt for god fisk.

Problemet er at diagnoser blir stående og kan brukes "mot" deg f.eks i forhold til den nye førerkortforskriften. Det er jo veldig vanskelig å få de omgjort selv om man er av den oppfatning at de er gale. Hadde diagnosene "bare" forblitt i en journal innen helsevesenet ville det jo ikke normalt ha skapt problemer i ettertid men nå er det jo en god del som skal rapporteres til fylkeslegen. Forsikringsselskaper har jo også i en del tilfeller tilgang til full journal og feilaktige diagnoser kan f.eks føre til at man ikke får det oppgjøret man egentlig har krav på. Og selvfølgelig NAV, de har full tilgang til alt. Og hvilke kvalifikasjoner har alle disse saksbehandlerene som skal sitte å "overprøve" leger og spesialisters vurdering?

Må si jeg begynner å bli veldig skeptisk til helsevesenet med tanke på den spredning av informasjon som foregår. Da hjelper det lite at man har tillitt til legen når så mye kan bli spredt videre.

Skrevet

Problemet er at diagnoser blir stående og kan brukes "mot" deg f.eks i forhold til den nye førerkortforskriften. Det er jo veldig vanskelig å få de omgjort selv om man er av den oppfatning at de er gale. Hadde diagnosene "bare" forblitt i en journal innen helsevesenet ville det jo ikke normalt ha skapt problemer i ettertid men nå er det jo en god del som skal rapporteres til fylkeslegen. Forsikringsselskaper har jo også i en del tilfeller tilgang til full journal og feilaktige diagnoser kan f.eks føre til at man ikke får det oppgjøret man egentlig har krav på. Og selvfølgelig NAV, de har full tilgang til alt. Og hvilke kvalifikasjoner har alle disse saksbehandlerene som skal sitte å "overprøve" leger og spesialisters vurdering?

Må si jeg begynner å bli veldig skeptisk til helsevesenet med tanke på den spredning av informasjon som foregår. Da hjelper det lite at man har tillitt til legen når så mye kan bli spredt videre.

Å svarte f..... Det visste jeg ikke. Håper jeg ikke sitter i klisteret. Dette var ikke noe å sove på. Men jeg er trett. Må gå å legge meg. God natt!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykologer kan stille diagnoser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...