Gå til innhold

Førerkortforskriften igjen

Gjest Med mulig feil diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest Med mulig feil diagnose
Skrevet

Spurte på noe som heter rettighetssenteret om hvilke regler som gjelder for inndragning av førerkort hvis man på et tidligere tidspunkt har fått en diagnose som omfattes av loven når all behandling er opphørt og medisinering avsluttet. I mitt tilfelle var diagnosen satt på DPS residual schizofreni.

Dette var svaret jeg fikk:

Generelt gjelder at Helsetilsynet i fylket må gi dispensasjon fra helsekravene. Det betyr at det ikke er nok at fastlege eller andre endrer diagnose, friskemelder etc. Men er det f eks klart, basert på spesialistvurdering, at de forhold som begrunnet avslaget på dispensasjon/godkjennelse av førerkort er bortfalt, skal innvilgelse gis.

Vennlig hilsen

Rettighetssenteret

Atle Larsen

Juridisk rådgiver

Min fastlege har konferert med psykiater om min helsetilstand de siste år og disse mener at diagnosen min er feil. At den korrekte diagnosen skal være alvorlig depresjon.

Ut ifra slik jeg forstår reglene skal da førerkortet mitt inndras og jeg må henvises til en psykiater for å få søke dispensajon hvis denne går god for at jeg ikke lengere har symptomer. Hvorvidt jeg da må søke dispensasjon resten av livet har jeg ikke fått greie på. Jeg har pr i dag førerkort klasse B på ordinære vilkår. Hverken fastlege eller spesialist har funnet grunnlag tidligere for å ta det fra meg. Og jeg har kjørt skadefritt i 30 år. Må innrømme at jeg ikke ser hensikten med disse reglene. Det er jo ikke lenger kjøreferdigheter som gjelder for å få førerkort.

Jeg er henvist til DPS for en medisinvurdering og har mest lyst til å avlyse hele greia. Hva hvis de rapporterer meg med bakgrunn i en diagnose som jeg ikke lenger blir behandlet for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...