Gå til innhold

Angst etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest barselblues
Skrevet

Har nettopp hatt hastekeisersnitt og har i dagene etter hatt problemer med å sovne,

redd for å ikke få puste, jeg vet ikke.

Etter at jeg kom hjem har jeg hatt noen tilfeller der jeg har sovnet og bråvåknet, og så har ikke mannen min vært der og jeg har blitt livredd, har ikke helt skjønt hva jeg var redd, men sprang opp, åpnet døren for å få frisk luft og slik at folk skulle få tak i meg og ringte han...

spurte når han kom hjem og fortalte jeg fikk angstanfall...

så brast jeg ut i strigråt! Sikkert en reaksjon på at jeg ble så redd.

Er dette vanlig?

Det har jo vært en stor følelsesmessig og fysisk påkjenning hele opplevelsen med fødeselen og keisersnittet....

Og nå har jeg fått barselstårer, gråter uten grunn.....

men regner med det går over da. Er stort sett blid om dagene, men føler jeg ikke er klar til å snakke om opplevelsen av fødselen,d a begynner jeg bare å gråte og klarer ikke annet.

Skrevet

Det er ikke uvanlig å være deprimert og utafor den første tiden etter en fødsel. Selv var jeg ganske irrasjonell og deppa de første ukene. Så veldig svart på ting, og der og da skjønte jeg ikke at det var barselblues. En form for angst hadde nok jeg også, innbilte meg at noen var ute etter å ta livet av babyen etc.

Etter noen uker gikk det over, og jeg ble meg selv igjen.

Lykke til! :o)

Gjest barselblues
Skrevet

Det er ikke uvanlig å være deprimert og utafor den første tiden etter en fødsel. Selv var jeg ganske irrasjonell og deppa de første ukene. Så veldig svart på ting, og der og da skjønte jeg ikke at det var barselblues. En form for angst hadde nok jeg også, innbilte meg at noen var ute etter å ta livet av babyen etc.

Etter noen uker gikk det over, og jeg ble meg selv igjen.

Lykke til! :o)

http://www.dinbaby.com/forum/thread/139782299

Leste litt om det her, er visst "vanlig"...

reagerte ikke slik sist jeg fikk baby,

men hadde svangerskapstårer.

Nå har jeg angst også.

Er mest når jeg prøver å sove og kan bråvåknet i det jeg faller i søvn,

eller når jeg holder på å våkne... en slags frykt over å miste kontroll over situasjonen...

føler meg helt uttafor.

Husker sist, jeg våknet og husket ikke hvordan jeg hadde kommet meg hjem fra sykehuset og mannen min var her ikke... så jeg ble livredd... helt uten grunn.

Liker meg vanligvis godt hjemme alene, å kunne tusle rundt og styre som jeg vil.

Er vel litt hormoner i omløp, skal ikke være lett dette.

Men føler jeg ikke klarer prate om dette ennå heller, for da begynner jeg bare å gråte og klarer ikke få ut et ord. Jeg liker best å gråte alene for å få ut tårene,

blir irritert når folk sier slutt å gråte nå, så så....

da vil jeg heller være alene og få ut alle følelsene...

det gjør jo litt godt å få grått ut også.

Tenker ikke så veldig på noe negativt eller noe.

Sliten er jeg også etter søvnmangel og den fysiske påkjenningen.

Skrevet

http://www.dinbaby.com/forum/thread/139782299

Leste litt om det her, er visst "vanlig"...

reagerte ikke slik sist jeg fikk baby,

men hadde svangerskapstårer.

Nå har jeg angst også.

Er mest når jeg prøver å sove og kan bråvåknet i det jeg faller i søvn,

eller når jeg holder på å våkne... en slags frykt over å miste kontroll over situasjonen...

føler meg helt uttafor.

Husker sist, jeg våknet og husket ikke hvordan jeg hadde kommet meg hjem fra sykehuset og mannen min var her ikke... så jeg ble livredd... helt uten grunn.

Liker meg vanligvis godt hjemme alene, å kunne tusle rundt og styre som jeg vil.

Er vel litt hormoner i omløp, skal ikke være lett dette.

Men føler jeg ikke klarer prate om dette ennå heller, for da begynner jeg bare å gråte og klarer ikke få ut et ord. Jeg liker best å gråte alene for å få ut tårene,

blir irritert når folk sier slutt å gråte nå, så så....

da vil jeg heller være alene og få ut alle følelsene...

det gjør jo litt godt å få grått ut også.

Tenker ikke så veldig på noe negativt eller noe.

Sliten er jeg også etter søvnmangel og den fysiske påkjenningen.

Gjør som du føler for, det er det riktige. :) Om det ikke gir seg etter en tid kan du ta kontakt med fødeavdelingen, helsesøster eller fastlege. Det er slett ikke underlig at du har fått resksjoner etter en dramatisk opplevelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...