Gå til innhold

Opp og hopp!

Gjest bare en tanke

Anbefalte innlegg

Gjest bare en tanke
Skrevet

Hei alle slitere!

Opp med hodet, se deg omkring!

Ta blikket vekk fra egen navle, kanskje feiler du ingenting?

Mange ganger kan vi bli så fokusert på egne "symptomer" på ditt og datt. "Hva feiler det meg?" "Er jeg normal?" "Er jeg psyk?" Sannheten er nok at en god del av oss som grubler slik ikke feiler stort. Vi må bare få fokuset på andre ting enn oss selv hele tida.

Ha en god dag!

Gjest AtHomeMom
Skrevet

Tror ikke denne fortjener noen kommentar jeg - er det noe rart kronikere er redd for å bli stigmatisert og tror at folk betviles deres sykdom? Ærlig talt, dette er det veldig liten vist i å skrive...

Skrevet

Tror ikke denne fortjener noen kommentar jeg - er det noe rart kronikere er redd for å bli stigmatisert og tror at folk betviles deres sykdom? Ærlig talt, dette er det veldig liten vist i å skrive...

Jeg synes egentlig dette var et godt innlegg ;) Trådstarter skjærer jo ikke alle over en kam, men henviser til en del av oss osv..

Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes folk som "dyrker" sykdom, men det betyr selvsagt ikke at man skal mistro de som virkelig er syke. Skulle tro de som _er_ syke ville hatt interesse av å "luke ut" de som faktisk er friskere enn de tror?

Det er helt normalt å ha vondter både her og der (snakker ikke da om store smerter) - det hører med til det å være menneske. Man vet også at tankens kraft er stor og at man på mange måter selv kan påvirke hvordan man føler seg i kropp og sjel.

Nå håper jeg virkelig ikke de som faktisk er syke hopper i strupen på meg, men at de ser at jeg ikke snakker om DEM, men om de som kun går rundt å kjenner på ganske så normale vondter ;)

Gjest bare en tanke
Skrevet

Jeg synes egentlig dette var et godt innlegg ;) Trådstarter skjærer jo ikke alle over en kam, men henviser til en del av oss osv..

Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes folk som "dyrker" sykdom, men det betyr selvsagt ikke at man skal mistro de som virkelig er syke. Skulle tro de som _er_ syke ville hatt interesse av å "luke ut" de som faktisk er friskere enn de tror?

Det er helt normalt å ha vondter både her og der (snakker ikke da om store smerter) - det hører med til det å være menneske. Man vet også at tankens kraft er stor og at man på mange måter selv kan påvirke hvordan man føler seg i kropp og sjel.

Nå håper jeg virkelig ikke de som faktisk er syke hopper i strupen på meg, men at de ser at jeg ikke snakker om DEM, men om de som kun går rundt å kjenner på ganske så normale vondter ;)

Takk for god utfylling av hva jeg mente! :-)

Skrevet

JAAAA!!! Jeg er frisk!!! Hallelujah.

Er iallefall mye en kan gjøre selv,bla å skifte fokus. Det hjelper ikke alltid,men det hjelper...

Gjest AtHomeMom
Skrevet

Det er mulig jeg tolket innlegget som skrevet på generell basis, og jeg reagerte ut fra det. Jeg er så lei at det er pasientene som skal få "skylden" for sin sykdom, og slik tolket jeg innlegget. Bare man tenker positivt, så er man frisk liksom. Men jeg ser at en del "pasienter" kan dyrke sykdommen sin mer enn nødvendig, og kanskje ville ha hatt det bedre hvis man tenkte litt annereldes.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er noe annet! Men her kommer trådstarter og sier at alle psykiaterene og psykologene mine tar feil. Og at jeg ljuger.

Jeg kan ikke se at trådstarter sier noe som helst om deg.

Jeg mener trådstarter har et poeng.

Skrevet

Det er noe annet! Men her kommer trådstarter og sier at alle psykiaterene og psykologene mine tar feil. Og at jeg ljuger.

Tror det var ment som en oppmuntring,ikke å gjøre deg oppgitt. Vi kan alltid gjøre noe selv,vi har alltid et valg...

Skrevet

Det er mulig jeg tolket innlegget som skrevet på generell basis, og jeg reagerte ut fra det. Jeg er så lei at det er pasientene som skal få "skylden" for sin sykdom, og slik tolket jeg innlegget. Bare man tenker positivt, så er man frisk liksom. Men jeg ser at en del "pasienter" kan dyrke sykdommen sin mer enn nødvendig, og kanskje ville ha hatt det bedre hvis man tenkte litt annereldes.

Det er sant - og trådstarter poengterte jo at dette ikke gjaldt alle. På den annen side skjønner jeg utmerket godt at man lett får piggene ute når man selv har opplevd å bli mistrodd (har en mor med fibromyalgi).

Gjest AtHomeMom
Skrevet

Det er sant - og trådstarter poengterte jo at dette ikke gjaldt alle. På den annen side skjønner jeg utmerket godt at man lett får piggene ute når man selv har opplevd å bli mistrodd (har en mor med fibromyalgi).

Jeg beklager min reaksjon, jeg har altfor lett for å reagere negativt slike innlegg (samtaler), men jeg forsøker å skjerpe meg og forstå at man ikke alltid snakker om alle:-)

Skrevet

Jeg beklager min reaksjon, jeg har altfor lett for å reagere negativt slike innlegg (samtaler), men jeg forsøker å skjerpe meg og forstå at man ikke alltid snakker om alle:-)

Skjønner deg godt egentlig ;)

Skrevet

Ok, beklager mitt uhøflige svar her...

Men jeg tror det med å lure på om man er syk ikke nødvendigvis betyr at man stort sett / sannsynligvis er frisk. Tenk deg at du opplever at alle snakker om deg, fremmede og alt som kryper og går, de snakker seg imellom om deg, på en negativ måte. Du har fått høre at det bare er noe du innbiller deg, av de som har greie på det. Men likevel er det noe du opplever. Da kan du vel skjønne at du ofte lurer på om de er syk eller ikke. =)

''Tenk deg at du opplever at alle snakker om deg, fremmede og alt som kryper og går, de snakker seg imellom om deg, på en negativ måte.''

Dette tror jeg eksisterer kun i hodet ditt. De færreste av oss er så betydningfulle at fremmede og alt som kan krype og gå snakker om oss - positivt eller negativt.

Det er tøft å slite med "usynlig" sjukdom og lett for utenforstånde å gi råd. Har bare ett (lusent & lettvint) råd å gi deg: Prøv å skifte fokus! Så enkelt og så vanskelig...

Skrevet

Takk jeg er helbredet. Endelig har jeg funnet ut att 16 år med schizofreni, egentlig kan kureres med att jeg reiser meg opp å hopper :=)

Nå er ikke alle psyk.pas navlebeskuende, det er grove generaliseringer i innlegget ditt. Jeg syter fint lite, personlig.

Skrevet

Det hjelper ikke å "skifte fokus" når det gleder paranoia... :-P

Eller hva, NHD (i tilfelle du leser dette)?

Men mot min negativisme og selvsentrerthet, da kan det selvsagt ha _masse_ for seg...

''Det hjelper ikke å "skifte fokus" når det gleder paranoia... :-P''

OK, men hva om du setter det i motsatt posisjon: Bortsett fra familie, arbeidskolleger, venner og bekjente - hvor mange legger du merke til eller gjør deg en formeining om? Ytterst få vil jeg tro..

Eksempelvis sto jeg bak ei eldre dame da jeg skulle kjøpe lunsj i dag som betalte med 148 mynter. Jeg irriterte meg grønn fordi halve pausa gikk vekk, men kommer aldri til å tenke på / gjenkjenne henne igjen.

Skrevet

Hei, jeg tror det er viktig og ikke syte og klage hele tiden. Man kan forsøke og hoppe og sprette hele døgnet. Mange sitt problem er at de ikke greier dette i lengden. Tror faktisk at de fleste prøver så lenge de kan. :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det hjelper ikke å "skifte fokus" når det gleder paranoia... :-P

Eller hva, NHD (i tilfelle du leser dette)?

Men mot min negativisme og selvsentrerthet, da kan det selvsagt ha _masse_ for seg...

Ny forskning viser at kognitiv terapi kan endre selvhenføring og vrangforestillinger.

Litt synd at tråden er lagt ut kun på psykiatri som om dette er mer relevant for psykiske plager. Dette er et like viktig tema for somatiske plager

Skrevet

Om det bare hadde vært så lett. Det handler ikke bare om å være selvsentrert. Man blir selvsentrert av å ha psykiske problemer fordi man ofte ender opp ensom og ikke takler livets utfordringer. Tror nok at de som sliter har en medfødt sårbarhet som gjør at livet blir kjipt. Da må det medisiner til.

Hilsen gammel sliter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...