Gå til innhold

Trippeldrap i Oslo

Anbefalte innlegg

Legg merke til at det står EUROPA-toppen!

M.a.o er ikke folk fra asia,midtøsten eller andre muslimske land, representert i denne statistikken!

Jeg er temmelig sikker på at Norge ville havnet et annet sted på lista hvis man hadde hatt en verdensomfattende statistikk.

En annen ting å huske på, er at i land hvor æresdrap praktiseres, og til og med forsvares, så vil nok slike drap ofte bli dysset ned, eller kamuflert som "ulykker"

Og hvis det i det hele tatt føres statistikker, må man gå ut ifra at disse ikke er helt representative for virkeligheten siden det finnes store mørketall.

I Norge derimot, dokumenteres absolutt alt.

Jeg tar ikke stilling til denne konkrete saken. Og uansett religion og hudfarge er det tragisk at noen kan klikke så fullstendig at de dreper sine egne barn.

Helt ufattelig!

Sannsynligvis hadde vi fortsatt havnet høyt oppe hvis sammenligningen også innebar andre drap. I et land hvor det begås få drap (30-40 i året) er det bemerkelsesverdig at rundt 1 av 3/4 drap (de siste 10 årene) er drap på kvinner som står dem nær (eller utslettelse av hele familien, som her).

Sånt regnes også i forhold til folketall, og de mer underutvikla landene har ofte et voldsomt antall mennesker.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

16

• løvinne71

5

• Humatus

3

• mariaflyfly

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest liberalist

En tanke som slo meg mens jeg leste omtalen av trippeldrapet og selvmordet, var at kanskje motivet rett og slett var skam?

Her får mannen datter nr. 3 (!) Han klarer ikke å leve opp til familiens og vennenes forventninger om å produsere en sønn. Ergo er han ikke god nok i deres øyne.

Så mørket, skuffelsen og sinne han føler i forhold til dette, får han til å handle som han gjorde.

Det er ikke til å stikke under en stol at mange fra ulike kulturer enn vår, tenker slik. Dessverre. Jenter er liksom ikke så mye verdt.

Slik spekulering er bare usmakelig!

Sannsynligvis hadde vi fortsatt havnet høyt oppe hvis sammenligningen også innebar andre drap. I et land hvor det begås få drap (30-40 i året) er det bemerkelsesverdig at rundt 1 av 3/4 drap (de siste 10 årene) er drap på kvinner som står dem nær (eller utslettelse av hele familien, som her).

Sånt regnes også i forhold til folketall, og de mer underutvikla landene har ofte et voldsomt antall mennesker.

"I et land hvor det begås få drap (30-40 i året) er det bemerkelsesverdig at rundt 1 av 3/4 drap (de siste 10 årene) er drap på kvinner som står dem nær (eller utslettelse av hele familien, som her)."

Nei, jeg synes ikke det er rart i det hele tatt, at denne type drap er det "vanligste" i Norge!

Hvis vi ser det opp imot andre typer drap, så har jo ikke Norge ( i nyere tid,) noen tradisjon med å løse konflikter / feider med drap.

- Vi har ikke gjenger som plaffer hverandre ned, - slik som mange byer i USA og sør Amerika.

- Vi har ikke "mafia-familier" som konkurrerer seg imellom og hevner seg på hverandre.

- Vi har forholdsvis få tilfeller av "hardbarked kriminalitet" der det blir brukt våpen og folk blir drept under kriminelle ugjerninger

- Og vi har heller ikke sterke, interne politiske eller religiøse stridigheter som fører til konflikter og våpenbruk mellom ulike grupperinger.

M.a.o så har ikke nordmenn så mange andre grunner til å drepe hverandre - enn de drapene som utføres i affekt!

Og det typiske for affeksjonsdrap er jo nettopp at det er sterke følelsesmessige relasjoner mellom offer og gjerningsmann. ( typisk i parforhold) og drapet utløses av sterke følelser som sjalusi, sinne, desperasjon eller behov for å kontrollere.

Om nordmenn er værre enn andre land / kulturer på dette området, sier egentlig ikke statistikken noe om.

Den sier igrunnen bare at det er denne type drap som dominierer i Norge - kanskje fordi vi har forholdsvis få drap i andre kategorier..?

"I et land hvor det begås få drap (30-40 i året) er det bemerkelsesverdig at rundt 1 av 3/4 drap (de siste 10 årene) er drap på kvinner som står dem nær (eller utslettelse av hele familien, som her)."

Nei, jeg synes ikke det er rart i det hele tatt, at denne type drap er det "vanligste" i Norge!

Hvis vi ser det opp imot andre typer drap, så har jo ikke Norge ( i nyere tid,) noen tradisjon med å løse konflikter / feider med drap.

- Vi har ikke gjenger som plaffer hverandre ned, - slik som mange byer i USA og sør Amerika.

- Vi har ikke "mafia-familier" som konkurrerer seg imellom og hevner seg på hverandre.

- Vi har forholdsvis få tilfeller av "hardbarked kriminalitet" der det blir brukt våpen og folk blir drept under kriminelle ugjerninger

- Og vi har heller ikke sterke, interne politiske eller religiøse stridigheter som fører til konflikter og våpenbruk mellom ulike grupperinger.

M.a.o så har ikke nordmenn så mange andre grunner til å drepe hverandre - enn de drapene som utføres i affekt!

Og det typiske for affeksjonsdrap er jo nettopp at det er sterke følelsesmessige relasjoner mellom offer og gjerningsmann. ( typisk i parforhold) og drapet utløses av sterke følelser som sjalusi, sinne, desperasjon eller behov for å kontrollere.

Om nordmenn er værre enn andre land / kulturer på dette området, sier egentlig ikke statistikken noe om.

Den sier igrunnen bare at det er denne type drap som dominierer i Norge - kanskje fordi vi har forholdsvis få drap i andre kategorier..?

''Den sier igrunnen bare at det er denne type drap som dominierer i Norge - kanskje fordi vi har forholdsvis få drap i andre kategorier..?''

Det er meget mulig.

Men det forklarer ikke hvorfor vi ligger så høyt i forhold til land vi kan sammenlignes oss med.

Fra linken til laban:

''Årsaken er den oppsiktsvekkende høye prosentandelen kvinner som blir drept i Norge: I 2001 var 53 prosent av drapsofrene kvinner, noe som var lavere enn de siste tallene på 61 prosent for 2006. Mens kvinnene drepes mest i Norge – noe som har vært regelen både i 2000, 2001, 2005 og 2006 – er det i resten av Europa hovedsakelig menn som er ofrene: FN-tallene viser at de andre åtte sammenlignbare landene «kun» har en kvinnedrapsandel på mellom 22 og 39 prosent, og null prosent på Island.

Dette betyr at dersom det blir begått et drap, er det langt mer sannsynlig at offeret er en kvinne i Norge enn i noe annet vest-europeisk land med tilgjengelig statistikk. Av andre land i Uneces drapsregistre er det kun Bulgaria som kan vise en høyere kvinneandel blant ofrene.

– Den høye andelen av drap på kvinner i Norge er mest sannsynlig knyttet til en høyere komponent av drap i familiekonflikter heller enn drap som skyldes organisert kriminalitet. Og i familiekonflikter er kvinner hyppigere ofre enn hva menn er, kommenterer Kolomiyets i Unece.''

Men det er litt diffust da det ikke står konkret hvor mye verre vi er enn landene vi er verre enn.

At du tar det for gitt er ganske fantastisk.

Har du ikke fulgt med i avisene de siste årene? Norge ligger ikke bare i verdenstoppen når det gjelder denne typen drap, men norske menn - nesten utelukkende etnisk norske menn, har de siste 10 årene drept nesten 100 av sine kvinner. I mange av disse tilfellene har det røket hauger av barn før far har kverka seg selv.

I løpet av de siste 10 årene har det skjedd rundt 350 drap i Norge (vi ligger på 30-40 i året). Av disse er altså nær 100 drapsofre kvinner - drept av sine menn, nesten utelukkende etnisk norske menn.

1 av 3 eller 1 av 4 drap i Norge er altså kvinnedrap.

Om noe er dette en kulturell greie denne iraneren har adoptert av nordmenn, for dette er et norsk fenomen. Vi ligger på verdenstoppen.

Selv etter en tragedie der en mann har kverka sine 3 barn, inkludert et spedbarn, og så seg selv, klarer noen å spille innvandrerkortet - uansett hvor feil det er når det kommer til denne typen familietragedier, noe man skulle tro alle som kunne lese hadde fått med seg, da det tross alt har vært mye fokus på det.

Jeg fatter ikke hvordan enkelte av dere klarer å se dere i speilet.

SDD, du må komme med håndfaste bevis på akkurat denne påstanden din. Statestikker gjelder ikke!

SDD, du må komme med håndfaste bevis på akkurat denne påstanden din. Statestikker gjelder ikke!

Påstanden min om at etniske nordmenn står bak nesten alle kvinne/familiedrap i Norge?

De ligger i avisartikler allerede lagt ut i denne tråden. Hvis du ikke selv synes artiklene i denne tråden er gode nok, får du lete i diverse nettaviser. Det har vært fokus på dette med jevne mellomrom de siste årene, så det burde ikke være vanskelig å finne.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan legge fram av "håndfaste" bevis enn statistikk som viser alle drap av denne typen begått i Norge de siste 10 årene (noe du finner i de aktuelle avisartiklene).

Annonse

At du tar det for gitt er ganske fantastisk.

Har du ikke fulgt med i avisene de siste årene? Norge ligger ikke bare i verdenstoppen når det gjelder denne typen drap, men norske menn - nesten utelukkende etnisk norske menn, har de siste 10 årene drept nesten 100 av sine kvinner. I mange av disse tilfellene har det røket hauger av barn før far har kverka seg selv.

I løpet av de siste 10 årene har det skjedd rundt 350 drap i Norge (vi ligger på 30-40 i året). Av disse er altså nær 100 drapsofre kvinner - drept av sine menn, nesten utelukkende etnisk norske menn.

1 av 3 eller 1 av 4 drap i Norge er altså kvinnedrap.

Om noe er dette en kulturell greie denne iraneren har adoptert av nordmenn, for dette er et norsk fenomen. Vi ligger på verdenstoppen.

Selv etter en tragedie der en mann har kverka sine 3 barn, inkludert et spedbarn, og så seg selv, klarer noen å spille innvandrerkortet - uansett hvor feil det er når det kommer til denne typen familietragedier, noe man skulle tro alle som kunne lese hadde fått med seg, da det tross alt har vært mye fokus på det.

Jeg fatter ikke hvordan enkelte av dere klarer å se dere i speilet.

So jeg sier i innlegget mitt så vil jeg se håndfaste beviser på at Norge ligger på toppen over konedrap i HELE verden!!!

Om du tenker litt etter SDD så begåes det konedrap/æresdrap hver bidige dag i visse religioner, men alikevel mener du at Norge ligger øverst på denne toppen. Skal man ta realiteten i innlegget ditt så må en Norsk mann ta livet av konen sin 7-8 ganger pr dag i Norges land, om de skal havne øverst på den statestikken der!

Har søkt på google, og andre søkemotorer og leter etter hvor Norge er på verdenstoppen over konedrap begått av etnisk norske menn!

''Den sier igrunnen bare at det er denne type drap som dominierer i Norge - kanskje fordi vi har forholdsvis få drap i andre kategorier..?''

Det er meget mulig.

Men det forklarer ikke hvorfor vi ligger så høyt i forhold til land vi kan sammenlignes oss med.

Fra linken til laban:

''Årsaken er den oppsiktsvekkende høye prosentandelen kvinner som blir drept i Norge: I 2001 var 53 prosent av drapsofrene kvinner, noe som var lavere enn de siste tallene på 61 prosent for 2006. Mens kvinnene drepes mest i Norge – noe som har vært regelen både i 2000, 2001, 2005 og 2006 – er det i resten av Europa hovedsakelig menn som er ofrene: FN-tallene viser at de andre åtte sammenlignbare landene «kun» har en kvinnedrapsandel på mellom 22 og 39 prosent, og null prosent på Island.

Dette betyr at dersom det blir begått et drap, er det langt mer sannsynlig at offeret er en kvinne i Norge enn i noe annet vest-europeisk land med tilgjengelig statistikk. Av andre land i Uneces drapsregistre er det kun Bulgaria som kan vise en høyere kvinneandel blant ofrene.

– Den høye andelen av drap på kvinner i Norge er mest sannsynlig knyttet til en høyere komponent av drap i familiekonflikter heller enn drap som skyldes organisert kriminalitet. Og i familiekonflikter er kvinner hyppigere ofre enn hva menn er, kommenterer Kolomiyets i Unece.''

Men det er litt diffust da det ikke står konkret hvor mye verre vi er enn landene vi er verre enn.

"Men det forklarer ikke hvorfor vi ligger så høyt i forhold til land vi kan sammenlignes oss med."

Jo, det er jo nettopp det det gjør!?

Det synes iallefall jeg.

Ifølge artikkelen du gjengir, så er jo også drap på menn mye vanligere i "sammenlignbare" land. Ergo blir jo prosentandelen av drepte kvinner tilsvarende lavere siden flere blir drept totalt sett.

Artikkelen sier jo:

"Norge er mest sannsynlig knyttet til en høyere komponent av drap i familiekonflikter, heller enn drap som skyldes organisert kriminalitet.Og i familiekonflikter er kvinner hyppigere ofre enn hva menn er"

Her forklares det jo det samme som jeg sier: at Norge har en høy prosent familiedrap, fordi vi har forholdsvis få drap av andre typer.

Så hvis det, hypotetisk sett, blir vanligere også i Norge med gjengdrap, organisert likvidering, eller at flere menn drepes av ulike grunner, så vil jo ikke dette automatisk føre til økning også av familiedrap.

Da vil vi isåfall se en utjevning i statistikken, og Norge vil havne på samme nivå som de landene som allerede har flere andre typer drap .

Søk i VG. De kjørte en sak om kvinnedrap i Norge i hele vår. Tallet lå da på 81, men det har røket noen kvinner siden de kjørte saken. Det var derfor jeg skrev nesten 100.

En av sakene var at nordmenn er verst i verden på denne typen drap.

Mellom 1 av 3 og 1 av 4 drap i Norge er menn som dreper sine koner - og ofte barn.

Som her.

For øvrig tror jeg kanskje du bør lese litt om iranere i Norge. De er stort sett like religiøse som meg.

En avisartikkel er ikke for meg handfaste bevis på en sannhet!

hvor finner de disse sannhetene, har VG rapporter i fra all verdens politi, drapssaker osv? For å finne hele sannheten og gi en rett gjengitt forskning må ALLE slike faktorer taes med

jeg vil se forskningsraporter gjort av forskere ikke reportere ( de er ikke forskere i mine øyne, men de som skriver sin egen sannhet )

"Men det forklarer ikke hvorfor vi ligger så høyt i forhold til land vi kan sammenlignes oss med."

Jo, det er jo nettopp det det gjør!?

Det synes iallefall jeg.

Ifølge artikkelen du gjengir, så er jo også drap på menn mye vanligere i "sammenlignbare" land. Ergo blir jo prosentandelen av drepte kvinner tilsvarende lavere siden flere blir drept totalt sett.

Artikkelen sier jo:

"Norge er mest sannsynlig knyttet til en høyere komponent av drap i familiekonflikter, heller enn drap som skyldes organisert kriminalitet.Og i familiekonflikter er kvinner hyppigere ofre enn hva menn er"

Her forklares det jo det samme som jeg sier: at Norge har en høy prosent familiedrap, fordi vi har forholdsvis få drap av andre typer.

Så hvis det, hypotetisk sett, blir vanligere også i Norge med gjengdrap, organisert likvidering, eller at flere menn drepes av ulike grunner, så vil jo ikke dette automatisk føre til økning også av familiedrap.

Da vil vi isåfall se en utjevning i statistikken, og Norge vil havne på samme nivå som de landene som allerede har flere andre typer drap .

Men er ikke dette basert på antall drap av denne typen per innbygger?

Noe annet ville vært rart. Det er vel sånn man regner alt av kriminalitet?

So jeg sier i innlegget mitt så vil jeg se håndfaste beviser på at Norge ligger på toppen over konedrap i HELE verden!!!

Om du tenker litt etter SDD så begåes det konedrap/æresdrap hver bidige dag i visse religioner, men alikevel mener du at Norge ligger øverst på denne toppen. Skal man ta realiteten i innlegget ditt så må en Norsk mann ta livet av konen sin 7-8 ganger pr dag i Norges land, om de skal havne øverst på den statestikken der!

Har søkt på google, og andre søkemotorer og leter etter hvor Norge er på verdenstoppen over konedrap begått av etnisk norske menn!

Europatoppen skulle det være, noe Løvinnen allerede har rettet på.

For øvrig tror jeg kanskje du bør legge fram tall dersom du mener det naturlige, forutsatt verdenstoppen, ville tilsagt 7-8 drap i vårt land med under 5 millioner innbyggere per dag.

Jeg tror for øvrig ikke du finner så mange æresdrap begått på 14 dager gamle barn selv i de mest igjengrodde områdene i Pakistan.

En avisartikkel er ikke for meg handfaste bevis på en sannhet!

hvor finner de disse sannhetene, har VG rapporter i fra all verdens politi, drapssaker osv? For å finne hele sannheten og gi en rett gjengitt forskning må ALLE slike faktorer taes med

jeg vil se forskningsraporter gjort av forskere ikke reportere ( de er ikke forskere i mine øyne, men de som skriver sin egen sannhet )

Jeg tviler på at det finnes slike tall i land som Afganistan og Pakistan.

Det selv aviser som VG kan gjengi med 100 % sannhet er derimot drap begått i Norge, og her er saken soleklar: Det er etniske nordmenn som dreper sine partnere/barn.

For øvrig var det ikke VG som påsto at vi er i europatoppen i denne typen drap, men FN.

''Norge har, i likhet med andre land med høy levestandard, et relativt lavt voldsnivå. Bare land som Japan, Island, Sør-Korea, Singapore og Danmark er registrert med færre drap per innbygger enn Norge. Men Ny Tid har innhentet offisielle tall fra FN som gir et noe annet bilde, og da spesielt med hensyn til hvor ofte kvinner drepes i Norge sammenlignet med andre land. Verken Kripos, SSB eller andre norske instanser kan vise til sammenlignbar statistikk som plasserer norske kvinnedrap i det internasjonale voldsbildet.''

Linken ligger i innlegget til laban.

Annonse

Men er ikke dette basert på antall drap av denne typen per innbygger?

Noe annet ville vært rart. Det er vel sånn man regner alt av kriminalitet?

Klippet og limt fra artikkelen:

"Med bakgrunn i Uneces siste sammenlignbare drapstall fra et utvidet Europa, kommer Norge helt på topp i kvinnedrap som andel av det totale antall drap i de ulike land."

M.a.o er det tydeligvis antallet drap pr land som er lagt til grunn, og her har Norge den høyeste % andelen i drap på kvinner.

Når det gjelder andelen drap pr innbygger, så står det følgende:

"FN-oversikten (se tabell, 2001-tall) over drap fra tilgjengelig statistikk fra Vest-Europa og Canada viser for det første at Norge ikke skiller seg positivt ut når det gjelder drap på kvinner per innbygger. Med fire kvinnedrap per million innbygger er Norge på nivå med Nederland, Canada og Sveits, men har flere enn Island, Irland og Italia."

Her er vi altså også høyt oppe, men ikke "på topp"

Jeg tviler på at det finnes slike tall i land som Afganistan og Pakistan.

Det selv aviser som VG kan gjengi med 100 % sannhet er derimot drap begått i Norge, og her er saken soleklar: Det er etniske nordmenn som dreper sine partnere/barn.

For øvrig var det ikke VG som påsto at vi er i europatoppen i denne typen drap, men FN.

''Norge har, i likhet med andre land med høy levestandard, et relativt lavt voldsnivå. Bare land som Japan, Island, Sør-Korea, Singapore og Danmark er registrert med færre drap per innbygger enn Norge. Men Ny Tid har innhentet offisielle tall fra FN som gir et noe annet bilde, og da spesielt med hensyn til hvor ofte kvinner drepes i Norge sammenlignet med andre land. Verken Kripos, SSB eller andre norske instanser kan vise til sammenlignbar statistikk som plasserer norske kvinnedrap i det internasjonale voldsbildet.''

Linken ligger i innlegget til laban.

" Jeg tviler på at det finnes slike tall i land som Afganistan og Pakistan."

Det tviler jeg også på! Men ikke fordi de ikke eksisterer!

Grunnen til at de ikke finnes, er fordi det rett og slett ikke lages offentlige statistikker om dette!

Slike drap dysses ofte ned, eller kamufleres som "forsvinninger" eller "ulykker i hjemmet."

I enkelte kulturer sees ikke konedrap / æresdrap som kriminelt, men nærmere som en "plikt" en forsmådd man må gjennomføre for å gjenvinne sin "ære"

Men disse landene / kulturene vet selvsagt at resten av verden fordømmer denne "praksisen" så de strør nok ikke akkurat rundt seg med dokumentasjon og statistikker over drap og mistenkelige dødsfall blant kvinner...

Nei, sjokkert blir jeg ikke. Som SDD sier, dette skjer så ofte at det er blitt dagligdags. Men jeg synes det er like ille likevel.

Nå er det heldigvis ikke dagligdags. ;)

Men her forsøker en fyr å forklare hva som rører seg i hodet til disse mennene. Som psykolog opplever han menn som vurderer denne typen drap.

http://www.dagbladet.no/2010/09/23/tema/klikk/foreldre/13529499/

Gjest lang tid med voldsalarm

Nå er det heldigvis ikke dagligdags. ;)

Men her forsøker en fyr å forklare hva som rører seg i hodet til disse mennene. Som psykolog opplever han menn som vurderer denne typen drap.

http://www.dagbladet.no/2010/09/23/tema/klikk/foreldre/13529499/

Takk for link, og takk for innleggene dine i denne tråden. Godt at noen klarer å beholde gangsynet.

Takk for link, og takk for innleggene dine i denne tråden. Godt at noen klarer å beholde gangsynet.

De fleste her har heldigvis klart å holde gangsynet. ;)

Jeg reagerte bare på at det var mulig å gjøre også dette til en innvandringsgreie.

Det er på nivå med andre tilfeller i denne typen tragedier der alt skal forklares, og det så godt som alltid dukker opp en skrue som har en teori om at den avdøde kvinnen må ha vært utro eller noe sånt.

Det er bare så vannvittig respektløst, og ikke minst banalt.

Her lanseres det til og med en teori om at mannen muligens har drept kvinnen og barna fordi han ikke lyktes med å få et guttebarn.

Man burde egentlig bare le av dem, men det er for alvorlig til å le av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...