Gå til innhold

Uføre ut i arbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Vet det er mange uføre som har lyst til å jobbe litt så da må jo dette være et ok opplegg."

Ja, det er nå én side av saken. Men dette opplegget kommer nok til å koste endel også, og nå er det vel det å få utgiftene ned som er greia.

Skal man finne opp stillinger eller skreddersy stillinger til "hvor mye lyst" de uføre har til "å jobbe litt"?

Altså, det er veldig positivt at noe skjer på denne fronten, men dette er en "svær materie" med mange sider.

Skrevet

Virker som et kjempebra opplegg dette.

For de som KAN jobbe riktignok.

Skrevet

Men hvis man kan jobbe så burde man jo få ordentlig lønn også, jeg synes det blir feil at Staten skal sponse lønna, den synes jeg arbeidsgiver skulle betale så lenge arbeidstakeren gjør en like bra jobb som alle andre.

Skrevet

Men hvis man kan jobbe så burde man jo få ordentlig lønn også, jeg synes det blir feil at Staten skal sponse lønna, den synes jeg arbeidsgiver skulle betale så lenge arbeidstakeren gjør en like bra jobb som alle andre.

Det kan jo være at de uføre ikke vinner i kampen om disse jobbene om det ikke er fordi staten spytter i deler av lønnen.

Skrevet

Det kan jo være at de uføre ikke vinner i kampen om disse jobbene om det ikke er fordi staten spytter i deler av lønnen.

Det tror jeg ikke spiller noen rolle. Den ordningen finnes allerede og den funker ikke. Da får folk lov å jobbe så lenge de blir sponset og så mister de jobben den dagen sponsingen opphører.

Jeg begynner å lure på om den eneste løsningen er at arbeidsgiver må ansette folk under tvang slik at de ser at de 70 000 som ønsker å jobbe får jobb og at folk skjønner at de som ønsker å jobbe er like gode arbeidstakere som andre.

Skrevet

Det tror jeg ikke spiller noen rolle. Den ordningen finnes allerede og den funker ikke. Da får folk lov å jobbe så lenge de blir sponset og så mister de jobben den dagen sponsingen opphører.

Jeg begynner å lure på om den eneste løsningen er at arbeidsgiver må ansette folk under tvang slik at de ser at de 70 000 som ønsker å jobbe får jobb og at folk skjønner at de som ønsker å jobbe er like gode arbeidstakere som andre.

Ja, ikke vet jeg hva som er løsningen.

Gjest Rehabilitering før, AAP nå
Skrevet

Jeg er både enig og uenig med deg.

Er man uføretrygdet, så er det stort sett en eller annen hemming som gjør at man er vurdert som arbeidsudyktig. Sitter man f.eks. i rullestol, så kan man være _hemmet_ i mer enn bare beina selv om hodet fungerer 100 %. Har man hemminger i armene, så kan man kanskje allikevel greie en jobb, men den må gjøres på lengre tid.

Og da kan det være veldig på sin plass at staten sponser noe av lønna, siden denne arbeidstakeren ikke kan jobbe så raskt som man kan forvente av en helt funksjonsfrisk.

Dette bare som ett eksempel.

Jeg tror et opplegg med Smart-jobber er veldig bra, for jeg vet at veldig mange uføre/folk på aap er i stand til å jobbe. Kanskje ikke så raskt som funksjonsfriske, men at sluttresultatet blir like bra. Det er viktig å være en del av samfunnet, å ikke bli stemplet som fullstendig meningsløs.

Jeg hilser et slik opplegg veldig velkommen, og jeg synes det er på sin plass å fjerne/redusere dette med fri grense for lønn inntil 1G.

Skrevet

Jeg er både enig og uenig med deg.

Er man uføretrygdet, så er det stort sett en eller annen hemming som gjør at man er vurdert som arbeidsudyktig. Sitter man f.eks. i rullestol, så kan man være _hemmet_ i mer enn bare beina selv om hodet fungerer 100 %. Har man hemminger i armene, så kan man kanskje allikevel greie en jobb, men den må gjøres på lengre tid.

Og da kan det være veldig på sin plass at staten sponser noe av lønna, siden denne arbeidstakeren ikke kan jobbe så raskt som man kan forvente av en helt funksjonsfrisk.

Dette bare som ett eksempel.

Jeg tror et opplegg med Smart-jobber er veldig bra, for jeg vet at veldig mange uføre/folk på aap er i stand til å jobbe. Kanskje ikke så raskt som funksjonsfriske, men at sluttresultatet blir like bra. Det er viktig å være en del av samfunnet, å ikke bli stemplet som fullstendig meningsløs.

Jeg hilser et slik opplegg veldig velkommen, og jeg synes det er på sin plass å fjerne/redusere dette med fri grense for lønn inntil 1G.

'' Har man hemminger i armene, så kan man kanskje allikevel greie en jobb, men den må gjøres på lengre tid.''

Er veldig interessert i å høre hvilken jobb som kan være aktuell om man ikke kan bruke armene? Har ei venninne som har et sånt problem.

Det eneste hun kan bruke er beina og kjeften. Gode forslag mottas med takk :-). (Nav har foresten heller ikke funnet ut noe fornuftig her).

Skrevet

Noe må nå ihvertfall gjøre før hele befolkningen blir uføretrygdet. Det er jo et skremmende antall som er utenfor arbeidslivet. Spørsmålet er om det ligger hos den syke, eller om det kan være arbeidslivet som har blitt for stressende og krevende?

Gjest Rehabilitering før, AAP nå
Skrevet

'' Har man hemminger i armene, så kan man kanskje allikevel greie en jobb, men den må gjøres på lengre tid.''

Er veldig interessert i å høre hvilken jobb som kan være aktuell om man ikke kan bruke armene? Har ei venninne som har et sånt problem.

Det eneste hun kan bruke er beina og kjeften. Gode forslag mottas med takk :-). (Nav har foresten heller ikke funnet ut noe fornuftig her).

Selv om jeg prøvde å være ganske tydelig, ble det visst ikke tydelig _nok_.

En "hemming" betyr ikke lam, det betyr at man har begrensninger. Har man f.eks. nedsatt funksjon i noen muskler i armen, er man hemmet. Noe som ikke betyr at man er fullstendig hjelpeløs, men skal man f.eks. hente en perm fra en hylle med mindre enn normalt antall fungerende muskler, så må man kanskje bruke noe mer tid.

Hva man gjøre med kjeft og bein? Tja, sentralbord som er tilrettelagt, kanskje? Det kommer sikkert an på hvor god man er både med munnen og beina, har jo sett folk har malt fantastiske bilder med bare beina til hjelp, enn si munnen. Så det handler vel om hva man kan klare.

Gjest liten løve
Skrevet

Jeg tror det viktigste tiltaket som kan gjøres for å få uføre ut i arbeid, og å forhindre at kronisk syke og funksjonshemmede aldri kommer seg inn i arbeidslivet, er å gjøre det så attraktivt som mulig å ansette

Jeg synes staten kunne gå inn med en garanti ovenfor arbeidsgivere om at de dekker arbeidsgiveres utgifter ved sykdom, ikke bare en kort periode, men ut alle de årene en skal stå i arbeid før en går av med alderspensjon. Dette vil gjøre det mindre risikabelt å ansette kronisk syke og funksjonshemmede.

Den andre tingen som jeg tror hjelper er mulighet for funksjonshemmede og kronisk syke til å gjennomføre høyere utdanning på "like" villkår som andre. Det blir heldigvis mulig gjennom lånekassen fra høsten av. HURRA!

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tror det viktigste tiltaket som kan gjøres for å få uføre ut i arbeid, og å forhindre at kronisk syke og funksjonshemmede aldri kommer seg inn i arbeidslivet, er å gjøre det så attraktivt som mulig å ansette

Jeg synes staten kunne gå inn med en garanti ovenfor arbeidsgivere om at de dekker arbeidsgiveres utgifter ved sykdom, ikke bare en kort periode, men ut alle de årene en skal stå i arbeid før en går av med alderspensjon. Dette vil gjøre det mindre risikabelt å ansette kronisk syke og funksjonshemmede.

Den andre tingen som jeg tror hjelper er mulighet for funksjonshemmede og kronisk syke til å gjennomføre høyere utdanning på "like" villkår som andre. Det blir heldigvis mulig gjennom lånekassen fra høsten av. HURRA!

''Jeg synes staten kunne gå inn med en garanti ovenfor arbeidsgivere om at de dekker arbeidsgiveres utgifter ved sykdom, ikke bare en kort periode, men ut alle de årene en skal stå i arbeid før en går av med alderspensjon.''

Dette er et tiltak som allerede finnes.

Gjest Anti-trygde-snylter
Skrevet

Alt for lett å skumme fløten av NAV. Som regel kan brukere av NAV mer enn en NAV ansatt selv, når det gjelder smutthull og rettigheter. Jeg kjenner til og med noen som mottar trygd, samtidig som de jobber svart. Hvor lavmål er ikke dette?!

Jeg er ikke moralens vokter, men akkurat dette har jeg vanskelig for å svelge....

Skrevet

Alt for lett å skumme fløten av NAV. Som regel kan brukere av NAV mer enn en NAV ansatt selv, når det gjelder smutthull og rettigheter. Jeg kjenner til og med noen som mottar trygd, samtidig som de jobber svart. Hvor lavmål er ikke dette?!

Jeg er ikke moralens vokter, men akkurat dette har jeg vanskelig for å svelge....

Ja, sånt burde anmeldes syns jeg!

Er man i stand til å jobbe bør en ikke motta trygd.

Trygdesvindel bidrar til å sette de som faktisk ikke kan jobbe i et ufortjent dårlig lys.

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Den andre tingen som jeg tror hjelper er mulighet for funksjonshemmede og kronisk syke til å gjennomføre høyere utdanning på "like" villkår som andre. Det blir heldigvis mulig gjennom lånekassen fra høsten av. HURRA!''

Kan du forklare det litt nærmere? :o)

Gjest liten løve
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285270675' post='4440783]

''Den andre tingen som jeg tror hjelper er mulighet for funksjonshemmede og kronisk syke til å gjennomføre høyere utdanning på "like" villkår som andre. Det blir heldigvis mulig gjennom lånekassen fra høsten av. HURRA!''

Kan du forklare det litt nærmere? :o)

http://universitas.no/nett/55216/12-maneders-studiestotte-til-funksjonshemmede-studenter/

Endelig!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...