Gå til innhold

våken i 2 døgn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ser du mener sentralstimulerende er farlig for de som ikke har adhd og narkolepsi.

Jeg får utskrevet dette da jeg vet de forsøkes "off label" for mennesker med autisme, da man blir mer våken, bedre sosialt, orker mer.

Jeg har fått dem utskrevet, har ikke brukt dem fast men ved tilfeller da jeg MÅ jobbe mye, lese mye, skrive en oppgave osv...

Jeg har i for seg sagt til min psykiater hvordan de virker på meg, men jeg har så sagt at kanskje jeg har litt adhd for det har jo 50 % av de med asperger. Ja men jeg vet jo jeg ikke har det, men likevel, jeg liker at de gjør meg våken, energisk, om så er en hel natt eller to.

Men altså jeg tenker jo her og nå, ikke på hva som kommer, jeg sier ikke til min mann heller hvor lite jeg sover når jeg tar dem for han sover jo, og jeg leser.

Men han merker at jeg blir energisk og mer pratsom.

Nå ble jeg usikker på hva jeg bør gjøre?

Skrevet

I USA skriver de det ut til folk med MS, ME, ja alle med fatique. Det er jo ingenting annet som hjelper, ikke som jeg vet om i hvert fall :o)

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Når du tenker deg godt om - er du egentlig usikker på hva du bør gjøre? For meg fremstår svaret som ganske klart...

Skrevet

Når du tenker deg godt om - er du egentlig usikker på hva du bør gjøre? For meg fremstår svaret som ganske klart...

Hei!

Det er ikke så enkelt når man er mer sliten enn andre og som forrige svar antyder, det gis vist til andre grupper også i USA.

Hadde jeg bare hatt det daglige med familie og barn, i ferier trenger jeg feks ikke ta, eller hele sommeren, men når jeg skal orke forelesninger, oppgaveskriving, har små barn og alt annet så går ikke energi og timetall opp.

Så det er ikke så lett, men er det farlig er det selvsagt noe annet, men altså det gis feks i Australia til mennesker med autisme, men da "off label".

Jeg vurderere å kutte helt ut nå, men da betyr det også studier for jeg kjenner meg selv og min begrensing, først vil jeg være en god mor, studier kommer i andre rekke.

Jeg tar dessuten alger, E-vitamin, melatonin og mye annet for å motvirke evt skader, da jeg i utgangspunktet ikke liker medisiner, men jeg følte at dette måtte til hvis jeg skal få en utdannelse. Jeg svelget altså en stolthet jeg hadde inni meg for jeg kjente jo at jeg fikk mye energi når jeg tok disse.

Skrevet

Hei!

men først skal jeg snakke med min psykiater om det er så farlig for min psykiater vil meg det beste.

Og vil veldig at jeg får en utdanning.

Kanskje jeg heller burde prøve Oxytocin nesespray.

Skrevet

Hei!

Det er ikke så enkelt når man er mer sliten enn andre og som forrige svar antyder, det gis vist til andre grupper også i USA.

Hadde jeg bare hatt det daglige med familie og barn, i ferier trenger jeg feks ikke ta, eller hele sommeren, men når jeg skal orke forelesninger, oppgaveskriving, har små barn og alt annet så går ikke energi og timetall opp.

Så det er ikke så lett, men er det farlig er det selvsagt noe annet, men altså det gis feks i Australia til mennesker med autisme, men da "off label".

Jeg vurderere å kutte helt ut nå, men da betyr det også studier for jeg kjenner meg selv og min begrensing, først vil jeg være en god mor, studier kommer i andre rekke.

Jeg tar dessuten alger, E-vitamin, melatonin og mye annet for å motvirke evt skader, da jeg i utgangspunktet ikke liker medisiner, men jeg følte at dette måtte til hvis jeg skal få en utdannelse. Jeg svelget altså en stolthet jeg hadde inni meg for jeg kjente jo at jeg fikk mye energi når jeg tok disse.

Kan ikke skjønne hvorfor du skal ta denne medisinen mer enn andre, som også har de samme utfordringene som deg innimellom. Alle mennesker trenger et ekstra gir innimellom, Av ulike årsaker, men en spiser ikke noe sentralstimulerende likevel.

Gjest Me and my
Skrevet

I USA skriver de det ut til folk med MS, ME, ja alle med fatique. Det er jo ingenting annet som hjelper, ikke som jeg vet om i hvert fall :o)

Gjør de?? ADHD-medisin, altså?

Jeg har en uoffisiell ME-diagnose, dvs den er ikke satt av spesialist, "bare" vanlig allmenlege. Kjenner godt til Ritalin pga venninne med ADHD, og har tenkt for meg selv at den bieffekten av amfetamin kunne jeg hatt bruk for....

Har du noen linker om dette temaet så jeg kan lese mer?

Skrevet

Snakk ordentlig med din psykiater om dette, inklusive hvor lite du sover når du bruker sentralstimulerende. For meg høres det i allefall ut som om dosen er for høy når den får deg til å være våken i to døgn om gangen.

Skrevet

Gjør de?? ADHD-medisin, altså?

Jeg har en uoffisiell ME-diagnose, dvs den er ikke satt av spesialist, "bare" vanlig allmenlege. Kjenner godt til Ritalin pga venninne med ADHD, og har tenkt for meg selv at den bieffekten av amfetamin kunne jeg hatt bruk for....

Har du noen linker om dette temaet så jeg kan lese mer?

Nei, ingen linker. Jeg er på et forum og der har det vært diskutert flere ganger, og jeg har diskutert det privat med folk derfra på email

Gjest Me and my
Skrevet

Nei, ingen linker. Jeg er på et forum og der har det vært diskutert flere ganger, og jeg har diskutert det privat med folk derfra på email

Ok, har du fått tilbakemeldinger på (bi)virkninger? Tenker på hvorvidt en ME-syk kan bli verre av å forbruke slik "kunstig" energi. Og amfetamin er jo et rusmiddel som skaper avhengighet, osv.

Skrevet

Ok, har du fått tilbakemeldinger på (bi)virkninger? Tenker på hvorvidt en ME-syk kan bli verre av å forbruke slik "kunstig" energi. Og amfetamin er jo et rusmiddel som skaper avhengighet, osv.

Det er ingen på forumet mitt som har ME, men endel med fatigue.

Men jeg kjenner folk som går på Ritalin her i Norge hver dag og har gjort det i tiår pga narkolepsi. Og jeg aner ikke om de får bivirkninger, jeg har ikke hørt noe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener at slik bruk er klart skadelig, og ingen lege kan forsvare en slik forskrivning. Det er ikke bra å medisinere seg slik at en er våken i 2 døgn.

Skrevet

Jeg mener at slik bruk er klart skadelig, og ingen lege kan forsvare en slik forskrivning. Det er ikke bra å medisinere seg slik at en er våken i 2 døgn.

Hei!

Ja men det kan nok være at jeg ikke har vært tydelig nok med mine tilbakemeldinger til min psykiater.

Men hvorfor skriver de dem da ut til mennesker med autisme i feks Australia osv...?

Jeg sa en dag før sommerferien at jeg er så glad og orker så mye når jeg tar disse tabelettene. Jeg sa det på en måte som fikk min psykiater til å rygge tilbake noen skritt og sette seg på en pasientseng, siden min psykiater aldri har reagert sånn ble jeg straks klar over at jeg hadde sagt noe som gjorde min psykiater sjokkert. Jeg beroliget da med at jeg sikkert trengte de for konsentrasjon også. (men akkurat det sier min mann er "tull og tøys". )(selv er jeg usikker, blir mer fokusert av dem)

(veldig mange med asperger har jo konsentrasjonsvansker)

Men siden jeg stadig plages med hodepine og blir ganske våken lenge av bare en tabelett, jeg tar IKKE mye, tar jeg 2 på en dag sover jeg ikke da om natten. Jeg legger meg vanligvis kl 23.00, og sover til kl 05.30 da jeg står opp og smører 8 matpakker som jeg er ferdig med kl 07.00.

Men jeg har altså unntalsvis ved alt for mye å gjøre med vilje tatt 2, 2 dager i strekk og da ikke sovet på nesten 2 døgn, men dette er jo ikke noe jeg vanligvis gjør, jeg vil jo ikke dø av hjerteinfarkt og utmattelse.

Jeg skal forresten si at det er flere studenter også på medisin som unntaksvis har tatt dette for å jobbe om natten også på andre studier. Jeg vet ikke hvordan de får tak i dem, men det kan jo hende de har adhd. (men da skulle man vel egentlig ha motsatt effekt, altså vet jeg ikke)

Skrevet

Hei!

Ja men det kan nok være at jeg ikke har vært tydelig nok med mine tilbakemeldinger til min psykiater.

Men hvorfor skriver de dem da ut til mennesker med autisme i feks Australia osv...?

Jeg sa en dag før sommerferien at jeg er så glad og orker så mye når jeg tar disse tabelettene. Jeg sa det på en måte som fikk min psykiater til å rygge tilbake noen skritt og sette seg på en pasientseng, siden min psykiater aldri har reagert sånn ble jeg straks klar over at jeg hadde sagt noe som gjorde min psykiater sjokkert. Jeg beroliget da med at jeg sikkert trengte de for konsentrasjon også. (men akkurat det sier min mann er "tull og tøys". )(selv er jeg usikker, blir mer fokusert av dem)

Men siden jeg stadig plages med hodepine og blir ganske våken lenge av bare en tabelett, jeg tar IKKE mye, tar jeg 2 på en dag sover jeg ikke da om natten. Jeg legger meg vanligvis kl 23.00, og sover til kl 05.30 da jeg står opp og smører 8 matpakker som jeg er ferdig med kl 07.00.

Men jeg har altså unntalsvis ved alt for mye å gjøre med vilje tatt 2, 2 dager i strekk og da ikke sovet på nesten 2 døgn, men dette er jo ikke noe jeg vanligvis gjør, jeg vil jo ikke dø av hjerteinfarkt og utmattelse.

Jeg skal forresten si at det er flere studenter også på medisin som unntaksvis har tatt dette for å jobbe om natten også på andre studier. Jeg vet ikke hvordan de får tak i dem, men det kan jo hende de har adhd. (men da skulle man vel egentlig ha motsatt effekt, altså vet jeg ikke)

Jeg synes dette er en form for doping, og mennr ikke at det er noen ting ved deg, din diagnose eller dine behov som skulle rettferdiggjøre en slik bruk. Eller noen som helst bruk av sentralstimulerende stoffer. At andre land og andre mennesker bruker dette gjør ikke saken bedre.

Skrevet

Hei!

Tror ungdommer med ADHD selger slike medisiner illegalt til andre..

En annen ting jeg lurer på, er hvordan studenter husker det de har lest i en slags amfetaminrus??

Skrevet

Tror ungdommer med ADHD selger slike medisiner illegalt til andre..

En annen ting jeg lurer på, er hvordan studenter husker det de har lest i en slags amfetaminrus??

Det handler om mengde. En trenger ikke å bruke så mye at en får en typisk rusfølelse.

Skrevet

Hvor farlig det er kommer ann på bruken og preparat. Det er mange typer sentralstimulerende midler med. Kokain er ved det som regnes som farligst.

Bruker en for mye så er det skadelig. Problemet med det er at en vist nok lett fristes til å bruke mer pga. de positive virkningene...

Det blir vist brukt av flygere i spesielle situasjoner og har vært i en del bruk blandt langtransportsjåfører før i tiden.

Skrevet

Det handler om mengde. En trenger ikke å bruke så mye at en får en typisk rusfølelse.

Nei det er sant. Men hvis man bruker det ofte, så vil man vel utvikle en toleranse og bli avhengig? Og må ha stadig større doser? Adhd medisiner for folk uten adhd er vel avhengighetsskapende??

Skrevet

Nei det er sant. Men hvis man bruker det ofte, så vil man vel utvikle en toleranse og bli avhengig? Og må ha stadig større doser? Adhd medisiner for folk uten adhd er vel avhengighetsskapende??

Det er vel det som er noe av problemet med det, at folk fristes til å bruke det ofte, slik at de utvikler toleranse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...