Gå til innhold

er det depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest sol og glede
Skrevet

Jeg tåler veldig lite, er veldig var for lite søvn og hvile, og en periode med ekstra mye arbeid kan knekke meg og gjøre at jeg ikke sover, blir mer sliten, sover enda mindre, blir deppa, utslitt, og tilslutt begynner kroppen og bli konstant søvnig, nummen og døsig. Jeg kjenner godt etter, forsøker så godt jeg kan å tilrettelegge livet slik at jeg skal få nok søvn og hvile. Men i perioder med små barn og jobb har det vært perioder jeg ikke har mulighet for å styre dette. Jeg har fått antideppressiva av legen flere ganger. Kan jeg ha en svært lav terskel for å bli utbrendt? Jeg har nå vært igjennom tre perioder i livet i løpet av siste ti årene med en slik tilstand der jeg bruker flere måneder på å komme meg igjen. Høres det ut som at jeg har vært utbrendt? Legen har gitt meg diagnosen depresjon og antideppressiva, men depresjonen kommer lenge etter at jeg i lengre tid har følt meg totalt nedslitt fysisk. Det går først en lang stund, ca tre måneder med utmattelse, før jeg kjenner at jeg ikke orker mer og depresjonen kommer. Det er vel normalt å bli oppgitt og miste livsgleden når man ikke har ork til noe som helst og kroppen sover i våken tilstand, svimmel og døsig. Jeg har kjent de fysiske symptomene igjen i det siste, den slitne, søvnige kroppen, som om den henger tre sekunder etter. Vil for alt jeg kan unngå samme runde igjen og har passet på å legge meg samtidig med barna for å få nok søvn. Men det skremmer meg å kjenne den følelsen igjen. Jeg lever et ganske enkelt og greit liv uten noe særlig stress.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt sikkert ikke utbrenthet. Muligens har du en lav terskel for å bli sliten og energiløs. Dette kan igjen gi en depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...