Gå til innhold

Søke uføretrygd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått brev fra nav. På bakgrunn av uttalelser fra fastlege og behandler anbefaler de meg å søke uføretrygd.

Gjest hva tenker du
Skrevet

Men du vil ikke selv? Eller hva er problemet? Kan du ikke snakke med lege eller saksbehandler dersom du er usikker? Hva tenker du vi kan hjelpe deg med (ettersom du skriver det her)?

Gjest fikk samme beskjed
Skrevet

Jeg fikk samme beskjed av DPS og fastlege. De maste på meg i over et år. Jeg ville ikke gi opp. Men jeg gav etter til slutt og søkte slik de anbefalte meg. Det føltes som et stort nederlag men i ettertid har det vist seg at jeg har blitt mye bedre og har klart å skape meg et liv som gjør at jeg fungerer optimalt i forhold til de forutsetningene jeg har. Men, jeg har laget meg et liv med aktiviteter hver dag. Står opp klokken 0700 hver morgen og spiser frokost før jeg går ut. Formiddagene bruker jeg til fysiske aktiviteter som også er veldig sosiale og når jeg kommer hjem i 1400 tiden så er jeg godt fornøyd med dagen. De første par årene var det alt jeg orket på en dag men etterhvert har jeg fått overskudd til å gjøre litt på ettermiddagen også. Ikke hver dag men innimellom når jeg føler for det. Det er vært en krevende prossess og det har gått mye på vilje for å gjennomføre. Pr i dag føler jeg at jeg har et godt liv og har det godt med meg selv. Det at man frigjør seg fra stress for å fungere på lik linje med friske kan være positivt for en del av oss. Og det behøver ikke være for resten av livet. Klarer man å begynne å fungere stabilt bedre og får kontroll på tilværelsen er det gode muligheter gjennom NAV systemet for å kunne komme seg ut i hel eller delvis jobb og finne ut om det funker før man mister trygderettighetene. For meg var det rett og slett den totale pausen fra det jeg ikke mestret som hjalp meg i gang i positiv retning. Sammen med et målbevisst fokus på daglige aktiviteter, trening, kosthold og nok hvile.

Så pr i dag er jeg slett ikke fremmed for tanken om at jeg en gang kan bidra aktivt i samfunnet igjen. Men jeg tar den tiden jeg trenger. Fremskrittene kommer ikke fort, men de kommer.

Gjest Ikke nå, nei
Skrevet

Hm. Kan vi bytte saksbehandler? Jeg fikk avslag på min søknad om uføretrygd. Fastlege, fysioterapeut og lokal saksbehandler anbefalte at jeg skulle få det, men sentral saksbehandler avslo, etter uttale fra en lege (de lot være å oppgi navn) som hverken har sett meg, eller min legejournal.

Så gratulerer, da går det nok i orden for deg.

Skrevet

Hva tror du selv er best for deg?

Hvis du er i tvil så få en samtale med saksbehandleren din på NAV

og hør hvilke muligheter du har.

Mesteparten har best av å være i jobb, men noen må gi seg.

Kanskje trenger du den roen som uføretrygden kan gi deg, og heller

bruke energien på andre ting som kan gi deg gleder og overskudd.

Selv om du får uføretrygd så kan du komme tilbake til arbeidslivet senere.

Gjest så søk da!
Skrevet

Hm. Kan vi bytte saksbehandler? Jeg fikk avslag på min søknad om uføretrygd. Fastlege, fysioterapeut og lokal saksbehandler anbefalte at jeg skulle få det, men sentral saksbehandler avslo, etter uttale fra en lege (de lot være å oppgi navn) som hverken har sett meg, eller min legejournal.

Ja, det er tydeligvis veldig ulik praksis fra kommune til kommune. Dessverre. Jeg har fått innvilget TU, men ikke med ung ufør fordel. Dette til tross for at lege, psykiater, og psykolog mente jeg hadde krav på det. Til og med NAVs egen rådgivende lege mente det samme. Helt utrolig egentlig.

Tror jeg aldri kommer over det.

Gjest så søk da!
Skrevet

Derfor blir jeg så irritert når det virker som om andre kommer så lett til det.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Derfor blir jeg så irritert når det virker som om andre kommer så lett til det.

Du behøver ikke å være frekk. Det virker ikke som Orio synes dette er morsomt å ha fått dette brevet og hennes situasjon behøver ikke være lik din situasjon.

Gjest Så søk da!
Skrevet

Du behøver ikke å være frekk. Det virker ikke som Orio synes dette er morsomt å ha fått dette brevet og hennes situasjon behøver ikke være lik din situasjon.

Nei, beklager. Det er jo ikke Orio jeg er irritert på, men på de i nav som tilsynelatende gjør forskjell på folk. Men bevares, alle saker er unike, og jeg tror ikke at Orio og jeg har like saker.

Skrevet

Ikke se på dette som et nederlag, mange har fått lignende brev nå da ordningen med tidsbegrenset uførestønad er opphørt.

Det trenger ikke å være en endelig avgjørelse, NAV har flere hjelpemidler å sette i verk for de med uføreytelser som vil tilbake til jobb.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8reytelser/Uf%C3%B8repensjon/Tilbake+til+arbeid

Takk for linken. (Fikk den ikke opp, men prøver igjen senere.)

Skrevet

Hva tror du selv er best for deg?

Hvis du er i tvil så få en samtale med saksbehandleren din på NAV

og hør hvilke muligheter du har.

Mesteparten har best av å være i jobb, men noen må gi seg.

Kanskje trenger du den roen som uføretrygden kan gi deg, og heller

bruke energien på andre ting som kan gi deg gleder og overskudd.

Selv om du får uføretrygd så kan du komme tilbake til arbeidslivet senere.

Jeg har snakket ganske mye med både fastlege og behandler om dette. De er begge veldig klare på at uføretrygd er det rette. Og de sier begge veldig klart at det ikke trenger å være for alltid. Jeg vet jeg ikke er klar for arbeidsrettede tiltak, og det vil ta tid før jeg blir det, om jeg noen gang blir det. Men jeg fikk veldig følelsen av at alt håp er ute for meg.

Skrevet

Anbefalingen kommer fra mitt lokale nav-kontor. Jeg har ikke søkt enda, så det er ikke vurdert av nav sentralt.

Det høres veldig merkelig ut at du fikk avslag på bakgrunn av en uttalelse fra en navnløs lege som ikke en gang har sett journalen din.

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed av DPS og fastlege. De maste på meg i over et år. Jeg ville ikke gi opp. Men jeg gav etter til slutt og søkte slik de anbefalte meg. Det føltes som et stort nederlag men i ettertid har det vist seg at jeg har blitt mye bedre og har klart å skape meg et liv som gjør at jeg fungerer optimalt i forhold til de forutsetningene jeg har. Men, jeg har laget meg et liv med aktiviteter hver dag. Står opp klokken 0700 hver morgen og spiser frokost før jeg går ut. Formiddagene bruker jeg til fysiske aktiviteter som også er veldig sosiale og når jeg kommer hjem i 1400 tiden så er jeg godt fornøyd med dagen. De første par årene var det alt jeg orket på en dag men etterhvert har jeg fått overskudd til å gjøre litt på ettermiddagen også. Ikke hver dag men innimellom når jeg føler for det. Det er vært en krevende prossess og det har gått mye på vilje for å gjennomføre. Pr i dag føler jeg at jeg har et godt liv og har det godt med meg selv. Det at man frigjør seg fra stress for å fungere på lik linje med friske kan være positivt for en del av oss. Og det behøver ikke være for resten av livet. Klarer man å begynne å fungere stabilt bedre og får kontroll på tilværelsen er det gode muligheter gjennom NAV systemet for å kunne komme seg ut i hel eller delvis jobb og finne ut om det funker før man mister trygderettighetene. For meg var det rett og slett den totale pausen fra det jeg ikke mestret som hjalp meg i gang i positiv retning. Sammen med et målbevisst fokus på daglige aktiviteter, trening, kosthold og nok hvile.

Så pr i dag er jeg slett ikke fremmed for tanken om at jeg en gang kan bidra aktivt i samfunnet igjen. Men jeg tar den tiden jeg trenger. Fremskrittene kommer ikke fort, men de kommer.

Takk for oppmunntrende svar. Jeg følte virkelig at alt håp er ute for meg etter å ha lest brevet.

Skrevet

Hva var spørsmålet??

La du merke til de tre spørsmålstegnene i overskriften?

Skrevet

Har du lyst selv da?

Hva jeg har lyst til selv vet jeg ikke. Egentlig skulle jeg ønske at ordningen med tidsbegrenset ufør hadde fortsatt, så kunne jeg gått på det noen år til for så å vurdere om det er håp for meg.

Skrevet

Men du vil ikke selv? Eller hva er problemet? Kan du ikke snakke med lege eller saksbehandler dersom du er usikker? Hva tenker du vi kan hjelpe deg med (ettersom du skriver det her)?

Jeg trengte noen å dele sjokket med. Noen som kanskje mener det fortsatt er håp for meg.

Jeg har ikke lyst, men alternativet er jo aap, og det frister heller ikke. Jeg skulle ønske ordningen med tidsbegrenset uføretrygd hadde bestått, så kunne jeg gått på det noen år til for så å vurdere om det er håp for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...