Gå til innhold

Det er vel andre som mener det samme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg mener at i alle fylker/kommuner burde det vært litt mer åpent om fas og hatt seminar eller ett treff hvor alle med fas/fae kunne møtt opp hvis de ønsker.

Det er vel sikkert flere som er enig.

Jeg mener også at noen skulle laget en slik side som nikolaisens er om fas/fae for slik side er grei å finne innformasjon men på nikolaisen står det ikke noe om fas/fae.

Hvis det er noen her inne som kan lage slik side, da kan dere gjøre det.

Dere hjelper da andre.

Skrevet

Hei apelsin!

Fas/Fae er et sjeldent syndrom/effekter av mors alkoholinntak og det er nok grunnen til at helsepersonell/andre kan mangle den kunnskapen du er ute etter. Fas/Fae gir et komplekst symptombilde. Hvis du googler Fas Fae finner du en god del informasjon. Jeg fant også en klinikk som hadde hatt et seminar. Hvis du googler og leter opp de rette instansene/personene kan det hende at du finner eksperter på fas og seminarer. De aller fleste på DOL har ikke kjennskap til Fas/Fae og det er da vanskelig å hjelpe deg. Du kan komme med konkrete spørsmål i forbindelse med f.eks angst, men det er nok ingen her som kan hjelpe deg i forhold til hele symptombildet. Har du ikke en fastlege/andre behandlere som er kompetente på Fas/Fae? Jeg syns du skal spørre dem om de spørsmålene du lurer på. Kanskje du kan spørre legen din om å bli henvist til en spesialist på et sykehus som har god kompetanse på Fas/Fae? Det er bra at du ønsker seminarer om Fas/fae og er engasjert, men det kan være vanskelig å få folk på DOL eller i nærmiljøet ditt til å engasjere seg like mye da de ikke kjenner så godt til tilstanden og at det er få personer som har Fas/Fae. Jeg syns du skal forholde deg lege, eventuelt andre behandlere, familie og venner og les det du finner på nettet, for det er faktisk en del informasjon der.

Skrevet

Hei apelsin!

Fas/Fae er et sjeldent syndrom/effekter av mors alkoholinntak og det er nok grunnen til at helsepersonell/andre kan mangle den kunnskapen du er ute etter. Fas/Fae gir et komplekst symptombilde. Hvis du googler Fas Fae finner du en god del informasjon. Jeg fant også en klinikk som hadde hatt et seminar. Hvis du googler og leter opp de rette instansene/personene kan det hende at du finner eksperter på fas og seminarer. De aller fleste på DOL har ikke kjennskap til Fas/Fae og det er da vanskelig å hjelpe deg. Du kan komme med konkrete spørsmål i forbindelse med f.eks angst, men det er nok ingen her som kan hjelpe deg i forhold til hele symptombildet. Har du ikke en fastlege/andre behandlere som er kompetente på Fas/Fae? Jeg syns du skal spørre dem om de spørsmålene du lurer på. Kanskje du kan spørre legen din om å bli henvist til en spesialist på et sykehus som har god kompetanse på Fas/Fae? Det er bra at du ønsker seminarer om Fas/fae og er engasjert, men det kan være vanskelig å få folk på DOL eller i nærmiljøet ditt til å engasjere seg like mye da de ikke kjenner så godt til tilstanden og at det er få personer som har Fas/Fae. Jeg syns du skal forholde deg lege, eventuelt andre behandlere, familie og venner og les det du finner på nettet, for det er faktisk en del informasjon der.

Betyr det at det er kun tre eller fire personer i hele landet med fas/fae?

Eller er det 20 personer i hele landet?

Skrevet

Betyr det at det er kun tre eller fire personer i hele landet med fas/fae?

Eller er det 20 personer i hele landet?

Det er nok flere enn det. Leste et sted at det er ca 200 barn som blir født med fas/fae hvert år, men om tallet stemmer skal jeg ikke si noe sikkert om. Det er ikke sikkert du finner noen av disse personene eller folk som kjenner noen med FAS/FAE på DOL.

Skrevet

Det er nok flere enn det. Leste et sted at det er ca 200 barn som blir født med fas/fae hvert år, men om tallet stemmer skal jeg ikke si noe sikkert om. Det er ikke sikkert du finner noen av disse personene eller folk som kjenner noen med FAS/FAE på DOL.

Hei.

Det har du rett i.

Jeg har lest om to stykker på bokstavbarn på innlegg som var fra år 2001.

Helsevesenet skulle visst litt mer om den diagnosen også.

Og media skulle vært litt mer åpen om det for det kan være en del som adopterer barn fra forskjellige land og så når barnet blir noen år, da sliter barnet kansje med adtferdsproblemer osv og så får det aldri noe diagnose og rett hjelp for sin diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...