Gå til innhold

Øke medisindose uten å snakke med legen?

Anbefalte innlegg

Gjest irmelinea
Skrevet

Kan jeg øke medisindosen uten å snakke med legen min? Jeg går på Lamictal 300mg og merker jeg begynner å bli deprimert. Jeg kjenner meg selv veldig godt og legen har alltid vært enig i mine vurderinger ang medisin og andre tiltak tidligere. Akkurat nå er jeg inne i en viktig eksamensperiode og en nedtur passer særdeles dårlig nå. Jeg tenker på dette som en midlertidig løsning, da medisinen fungerer helt fint ellers.

Angående diagnose så har jeg ingen bipolar-diagnose, egentlig ingen i det hele tatt når det gjelder depresjonene mine, men jeg vet at jeg har vært tilnærmet hypoman (tydleligvis ikke nok til diagnose). Det er depresjonene som er ille for min del, men etter starten på Lamictal har jeg kun hatt små, kortvarige nedturer.

Kan jeg øke midlertidig, og evt hvor mye? 100?

Skrevet

Jeg har nok lett for å styre medisineringen selv. Gir bare beskjed til

legen neste gang jeg er der og han skriver endringene inn i journalen,

så det har aldri vært noe problem. Jeg har alltid spurt NHD om råd

først.

Det beste er nok likevel å snakke med behandler som skal følge deg opp.

H*n kan ta konsentrasjonsmåling som viser hvor mye lamictal du har i blodet.

Gjest irmelinea
Skrevet

Jeg har nok lett for å styre medisineringen selv. Gir bare beskjed til

legen neste gang jeg er der og han skriver endringene inn i journalen,

så det har aldri vært noe problem. Jeg har alltid spurt NHD om råd

først.

Det beste er nok likevel å snakke med behandler som skal følge deg opp.

H*n kan ta konsentrasjonsmåling som viser hvor mye lamictal du har i blodet.

Jeg bor ikke på hjemstedet mitt, der jeg har legen min, akkurat nå. Alle de tidligere gangene jeg har målt konsentrasjonen har den ligget litt lavt, i begynnelsen faktisk under anbefalte verdier. Tror jeg lå på ca 11 sist, og det er vel såvidt over "kravet"? Jeg vil jo helst gå på minst mulig dose, men jeg tenker at litt til ikke kan skade? I alle fall ikke for en periode? Bare lurte på hva leger tenker om passienter som styrer med medisinen uten å ha avklart med legen på forhånd. Jeg kan ringe legen min i morgen. :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Det går sikkert fint med medisinøkningen, men kan være greit å få litt oppfølging av lege. Kanskje ligger du i nedre grense på serumkonsentrasjonen, noe som gjør deg mer utsatt for depresjon i stressperioder.

Jeg ville nok ha økt dosen på egen hånd, men ringt til legen og bedt om en kontrolltime om ikke så altfor lenge.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du har under 15 i serumkons, bør det være helt ok å øke til 400 mg.

Skrevet

Jeg bor ikke på hjemstedet mitt, der jeg har legen min, akkurat nå. Alle de tidligere gangene jeg har målt konsentrasjonen har den ligget litt lavt, i begynnelsen faktisk under anbefalte verdier. Tror jeg lå på ca 11 sist, og det er vel såvidt over "kravet"? Jeg vil jo helst gå på minst mulig dose, men jeg tenker at litt til ikke kan skade? I alle fall ikke for en periode? Bare lurte på hva leger tenker om passienter som styrer med medisinen uten å ha avklart med legen på forhånd. Jeg kan ringe legen min i morgen. :-)

Fastlegen min har iallefall aldri reagert negativt når jeg har endret på

medisinene selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...