Gå til innhold

har du lest en bra krimbok i det siste?

Anbefalte innlegg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285622085' post='4443197]

He he, ja altså dersom du ikke er så glad i krim så er nok ikke krimbøker greia nei, he he.

Bøkene der har mye historie rundt selve personene, fortellinger tilbake i tid, før krigen, under krigen bl.a, så det er ikke kue krim, men mye handling i gamle dager. Jeg liker både det og krim, så da er bøkene fine.

Noterer ned boka. Nå har jeg jo akkurat lest Tilbake til Riverton og ble oppslukt (og jeg som vanligvis bare leser krim), så jeg skal kjøpe Den glemte hagen nå, for å lese den.

Er enig med deg når det gjelder Camilla Läckberg :-) Har lest alle bøkene hennes, håper det snart kommer en ny!

Fortsetter under...

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

18

• morsan

9

• Katt-ja

7

• ShitDiddelyDo

7

Gjest krimleser

Leser en krim av ei som heter Ann Cleeves, "Svart som ravnen", og den virker veldig lovende. Ser også at hun har kommmet ut med to til bøker etter den. Så nå kaster jeg meg på henne. Også bøkene til Sharon Bolton likte jeg. Også krim.

Andre finurlige og bra bøker er skrevet av Robert Goddard og Fred Vargas. Annerledes og bra krim.

Har lest mye krim, så anser meg som ei som har litt peiling...

Gjest AtHomeMom

Jeg kviet meg lenge for å lese Mankellbøker uten Wallander, men endte opp med å like dem kjempegodt. Danselærerens tilbakekomst og Kennedys et eller annet. Øye?

Den siste med Wallander var også knallgod. Jeg var så redd han skulle stryke med selv i boka, siden det var den definitivt siste, men det gjorde han heldigvis ikke.

Jeg liker også Helen Tursten sine bøker, for ikke å snakke om Hypnotisøren, skrevet av et psevdonympar.

Jeg har kjøpt boka til Hans Olav Lahlum, men har ikke lest den ennå. Det må vel være hans krimdebut.

Kennedys hjerte:-)

Men, er det ikke litt dumt å skrive hva som skjer og ikke skjer i siste boka? Mange leser seg gjennom den med spenning...

Gjest AtHomeMom

Jeg kviet meg lenge for å lese Mankellbøker uten Wallander, men endte opp med å like dem kjempegodt. Danselærerens tilbakekomst og Kennedys et eller annet. Øye?

Den siste med Wallander var også knallgod. Jeg var så redd han skulle stryke med selv i boka, siden det var den definitivt siste, men det gjorde han heldigvis ikke.

Jeg liker også Helen Tursten sine bøker, for ikke å snakke om Hypnotisøren, skrevet av et psevdonympar.

Jeg har kjøpt boka til Hans Olav Lahlum, men har ikke lest den ennå. Det må vel være hans krimdebut.

Her gikk det fort i svingene, Kennedys hjerNe, mente jeg, ikke hjerte:-)

Gjest AtHomeMom

Du må ikke skrive at han ikke stryker med. Jeg skal lese den boka, og trodde etter å ha lest på coveret at han ville daue. Nå vet jeg at han ikke dauer. Argh!

Neida, jeg tenker at den siste Wallander-boka blir grei skuring på en strand til vinteren, og innen den tid har jeg nok glemt at han ikke stryker med. ;)

Det er også en god krimhistorie i "Den urolige mannen", ikke bare en avslutningsbok...

Annonse

Caloni Makaroni

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285620858' post='4443184]

''Jeg har lest mye av Harlan Coben i det siste også.''

Jeg også, mye bra der.

Jeg har lest de frittstående bøkene hittil, ikke noe med den serien han har, med en etterforsker eller noe. Myron B. eller noe sånt? Har du lest dem?

Husker du (eller andre) hvilken bok/serie/forfatter jeg mener her?:

Mener boken hadde to parallelle handlinger/hovedpersoner, og at det dreide seg om en katolsk kvinnelig journalistspire, som havner i alskens trøbbel, og eieren en butikkbil(?) var sterkt involvert i ett eller flere drap. Hennes nevø (eller var det eks-forlovendens nevø) var også involvert.

Husker den var veldig godt skrevet, og kunne tenke meg å finne flere bøker av samme forfatter :-).

Gjest Shira :o)

Jeg har lest de frittstående bøkene hittil, ikke noe med den serien han har, med en etterforsker eller noe. Myron B. eller noe sånt? Har du lest dem?

Jeg har også bare lest de frittstående bøkene, men har tenkt å kikke på dem med han der Myron (?) i også etterhvert.

Ann Cleeves sine bøker fra shetlandsøyene er veldig bra. Gode person og miljøskildringer.

Samme med Donna Leon sin serie fra venezia, med Brunetti i hovedrollen. Husk bare å starte med første bind av begge seriene, da du får best utbytte av bøkene da.

Denise Mina har skrevet en trilogi fra scotland som er bra.

Colin Dexter sine bøker om Morse er geniale, og det er også P D James sine bøker om Dalgliesh.

I grunnen finner du svært mye bra av krim på denne siden:

http://www.barum.folkebibl.no/voksenavd/krim.html

Caloni Makaroni

[quote name=Shira :o)' timestamp='1285669023' post='4443330]

Jeg har også bare lest de frittstående bøkene, men har tenkt å kikke på dem med han der Myron (?) i også etterhvert.

Si i fra om du leser dem da, om du kan anbefale dem! Jeg har særdeles dårlig tilgang på norsk litteratur for tiden, og svært begrenset med engelsk, så neste gang jeg kommer til Norge skal jeg sikkert hamstre noen bøker :D

Du må ikke skrive at han ikke stryker med. Jeg skal lese den boka, og trodde etter å ha lest på coveret at han ville daue. Nå vet jeg at han ikke dauer. Argh!

Neida, jeg tenker at den siste Wallander-boka blir grei skuring på en strand til vinteren, og innen den tid har jeg nok glemt at han ikke stryker med. ;)

''Du må ikke skrive at han ikke stryker med.''

Kanskje jeg hadde jugekors? :-)

Husker du (eller andre) hvilken bok/serie/forfatter jeg mener her?:

Mener boken hadde to parallelle handlinger/hovedpersoner, og at det dreide seg om en katolsk kvinnelig journalistspire, som havner i alskens trøbbel, og eieren en butikkbil(?) var sterkt involvert i ett eller flere drap. Hennes nevø (eller var det eks-forlovendens nevø) var også involvert.

Husker den var veldig godt skrevet, og kunne tenke meg å finne flere bøker av samme forfatter :-).

Jeg tenker så det knaker, og synes det lyder kjent, men jeg kommer dessverre ikke på hva det er.

Annonse

Jeg glemte å nevne min nye favorittforfatter Carin Gerhardsen. Har lest Pepperkakehuset og Tampen brenner, og gleder meg til nr. 3 som jeg har kjøpt, men ikke lest.

Jeg sier som forlaget: Liker du Liza Marklund, liker du Carin Gerhardsen.

Det ser ut til at jeg foretrekker svenske krimforfattere.

Camilla Läckberg er jo i en klasse for seg.

Var det ikke Kennedys hjerne da?

Syntes ikke den var noe god :-(

Jo, hjerne. Jeg likte den godt. Og blir hver gang fascinert av måten Mankell skildrer Afrika på, med så mye kjærlighet.

Men Kineseren og Danselærerens tilbakekomst er nok mer spennende enn Kennedys hjerne.

Jeg leser mye krim, men har også utrolig mange uleste bøker liggende. Må snart kjøpe en ekstra bokhylle!

Jo, hjerne. Jeg likte den godt. Og blir hver gang fascinert av måten Mankell skildrer Afrika på, med så mye kjærlighet.

Men Kineseren og Danselærerens tilbakekomst er nok mer spennende enn Kennedys hjerne.

Jeg leser mye krim, men har også utrolig mange uleste bøker liggende. Må snart kjøpe en ekstra bokhylle!

Du burde lese Håkan Nessers serie om Gunnar Barbarotti. Altså hans nye serie. Det er vel 3 eller 4 bøker som er gitt ut nå.

Det er krim av høy klasse. Han overgår etter min mening Mankell også (som jeg liker).

Hey duh, sånt må du merke med "spoiler"!

Du burde lese Håkan Nessers serie om Gunnar Barbarotti. Altså hans nye serie. Det er vel 3 eller 4 bøker som er gitt ut nå.

Det er krim av høy klasse. Han overgår etter min mening Mankell også (som jeg liker).

Ja, de er veldig bra. Jeg har lest Menneske uten hund og En helt annen historie. Nr. 3 er en av de uleste som ligger og venter på meg.

Jeg har også lest masse annet av Håkan Nesser, fra hans tidligere fase. Bl.a. bøkene som foregår i Nederland med Van Veteren & co.

Det er for øvrig en del krimforfattere som gjør det vanskelig å lese bøkene deres i tilfeldig rekkefølge. De snakker ofte for mye om tidligere saker. Bl.a. Nesbø gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...