Gå til innhold

Fødselspenger - er dette riktig?

Anbefalte innlegg

Ringte TK i dag og fikk følgende beskjed:

Fordi jeg ikke har inntekt de fire siste ukene før jeg går ut i permisjon, beregnes snittet av lønnsinntekt de 3 siste årene. (Har jobbet 6 av 10 siste mnd.)

1. Er TK pålagt ta snittet av de 3 siste årene her? Fikk beskjed om at slik var loven. Trodde selv at det i noe grad var basert på skjønn.

Føler meg litt snytt med den beregningen, for det er året 1998-1999 som trekker snittet veldig ned. Fra des.1999 til mai 2001 tjente jeg greit og hadde et fast og stabilt arb.forhold inntil jeg valgte å slutte. Jobbet riktignok 75% de siste 4 mnd., men hadde likevel håpet at jeg ikke skulle komme noe særlig _under_ denne inntekten.

TK har i alle fall funnet ut at min snittlønn derfor er på kr. 145.862 på årsbasis. Dette deles visstnok på 260.

Hvorfor 260? (Er det antall arb.dager i året?)

Nytter det å klage, og i så fall hvilken argumentasjon har jeg håp om å nå frem med?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35382-f%C3%B8dselspenger-er-dette-riktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 siste år er bare en del av vurderingen - men alt for ofte stopper vurderingen her fordi TK ikke har opplysninger om din faktiske situasjon i disse årene.

Se http://trygdehjelpen.no/fodsel/

Dersom 3 siste år ikke gir et riktig bilde av din normale inntekt, skal inntekten fastsettes ved skjønn. Og DA er det lurt om du selv skriver noe om hva som er din normale inntekt og hvorfor du mener den skal brukes.

Alle vedtak du er uenig i kan du klage/anke på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...