Gå til innhold

Sobril/imovane - NHD

Gjest Nødvendige å få sove av medisinske grunner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med store søvnproblemer etter at jeg seponerte Tolvon for noen måneder siden. Jeg trenger store doser av ovennevnte medisin for søvn. Enten 30-35 mg imovane eller 40 mg sobril. Har variert litt. Venter på time på DPS for å finne bedre løsninger.

Det jeg lurer på i mellomtiden er hvilket av disse 2 preparatene som er minst skadelig for meg å bruke til nytt opplegg er funnet. Jeg prøver stadig med lavere doser men det funker ikke. Imovane tar jeg på sengekanten. Merker ingen virkning det blir bare plutselig svart men sover godt hele natten. Sobril må jeg ta ca 1-1,5 time før jeg legger meg for at det skal virke. Jeg merker ikke at jeg har det i kroppen men blir søvnig og opplever at det er godt å legge seg. Det føler jeg ikke med Imovane. Men sover mye lettere på sobrilen og er ikke like uthvilt om morgenen.

Men spørsmålet er hvilket produkt gjør minst skade frem til timen på DPS, og hvor lang tid må det gå fra inntak av hvert av disse produktene til det er forsvarlig å kjøre bil.

DPS har gått over fristen de selv har satt for påbegynt behandling men ikke hørt noe.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Et relevant spørsmål her vil vel være om du burde starte opp igjen med et sederende AD/AP? Det er jo relativt spreke doser Sobril / Imovane du må ha...

Skrevet

Forstår jeg det slik at du skal bruke dette hver natt, så kan du ikke kjøre bil i det hele tatt.

Skrevet

Forstår jeg det slik at du skal bruke dette hver natt, så kan du ikke kjøre bil i det hele tatt.

Jeg lar det gå ca 9 timer fra jeg

tar imovane til jeg kjører bil, og da skal den være ute av kroppen. Det blir å ta tidlig kveld når jeg skal tidlig på jobb neste dag

Skrevet

Jeg lar det gå ca 9 timer fra jeg

tar imovane til jeg kjører bil, og da skal den være ute av kroppen. Det blir å ta tidlig kveld når jeg skal tidlig på jobb neste dag

Ja, men da antar jeg du ikke bruker slike doser. Med slike doser kan en ikke kjøre bil dagen etter uansett tid på døgnet. Det er vel 10 mg imovane i døgnet som er grensen. Her er en nok milevis over.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen av dem gir særlig skade - bortsett fra at du har blitt avhengig av alt for store doser. I forhold til vanlige doser, er det på Imovane at avviket er størst.

Ingen av dosene er forenlig med bilkjøring noen tid på døgnet.

Skrevet

Ja, men da antar jeg du ikke bruker slike doser. Med slike doser kan en ikke kjøre bil dagen etter uansett tid på døgnet. Det er vel 10 mg imovane i døgnet som er grensen. Her er en nok milevis over.

Det stemmer nok det. Selv bruker jeg 5mg

Skrevet

Et relevant spørsmål her vil vel være om du burde starte opp igjen med et sederende AD/AP? Det er jo relativt spreke doser Sobril / Imovane du må ha...

Det er ikke aktuelt å starte opp med andre medisiner som også kommer i konflikt med bilkjøring. Men det var ikke det jeg lurte på. Spørsmålet er hvor lenge jeg må vente etter inntatt dose før jeg kan kjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke aktuelt å starte opp med andre medisiner som også kommer i konflikt med bilkjøring. Men det var ikke det jeg lurte på. Spørsmålet er hvor lenge jeg må vente etter inntatt dose før jeg kan kjøre.

Om du tar denne/disse dosene hver kveld, kan du ikke kjøre bil i det hele tatt.

Om du tar dem annenhver kveld, kan du kjøre bil dagen etter en medisinfri kveld.

Skrevet

Ingen av dem gir særlig skade - bortsett fra at du har blitt avhengig av alt for store doser. I forhold til vanlige doser, er det på Imovane at avviket er størst.

Ingen av dosene er forenlig med bilkjøring noen tid på døgnet.

Takk for svar.

Skrevet

Om du tar denne/disse dosene hver kveld, kan du ikke kjøre bil i det hele tatt.

Om du tar dem annenhver kveld, kan du kjøre bil dagen etter en medisinfri kveld.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...