Gå til innhold

Gruppearbeid, en som sliter

Anbefalte innlegg

Gjest gruppestudenten

Jeg går på et studium der det er lagt opp til _mye_ gruppearbeid. Det meste presenteres muntlig for hele/deler av kullet, noe presenteres både muntlig og skriftlig, og enkelte, ytterst få oppgaver er kun skriftlige.

Gruppene er faste, og satt sammen av skolen. I min gruppe er det 7 stykker. En av deltakerne sliter voldsomt med det muntlige, både når vi diskuterer i gruppa, og ikke minst når vi har framlegg for resten av kullet. Hun jobber som en helt skriftlig, er særdeles god til å formulere seg, hun er en racer på pc/powerpoint/tegninger og vi har også hatt god nytte av henne til oversetting av artikler, da hun er språkmektig.

Men; siden det meste skal foregå muntlig, sliter hun/vi. Det er et krav fra skolen sin side at alle studentene deltar aktivt i gruppearbeid og framlegg, og vi har flere ganger fått kritikk og dårligere karakter på grunn av hennes manglende og dårlige innsats her. Det går både på form og innhold. Vi har hatt mange presentasjoner, og det virker som om hennes prestasjoner bare blir dårligere jo mer erfaring hun får. Noen ganger har vi vært "snille" med henne og latt henne si minst (også fordi det går ut over våre egne karakterer), men det fungerer jo ikke hver gang. I tillegg skal man komme med kommentarer og innspill til andre gruppers framlegg, og da er hun fullstendig taus.

Hvordan angriper vi dette? Hun er den av oss som jobber desidert mest, så hun er jo ingen "snylter" i gruppa, og flere ganger etter skriftlig innlevering har hennes kapitler/temaer blitt trukket fram som langt over det man forventer på dette nivået (hun har skrevet til soleklar A, det har ingen av oss andre gjort) Men det med muntlig fremføring takler hun altså ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/353872-gruppearbeid-en-som-sliter/
Del på andre sider

Fortsetter under...