Gå til innhold

Parabener i kosmetikk, hvordan forholde seg?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan....................ja
Skrevet

Leste nettopp at parabener i blant annet kosmetikk er helseskadelig og bør unngås. Det var en dame som fortalte at hun hadde fått brystkreft og mente at disse parabenene kunne være en rissikofaktor. Det er hormonforstyrrende og kreftfremkallende. Hvordan forholde seg til dette? når en daglig bruker kremer, lypsyler, hårshampo, våtservietter ovs blir man jo i tvil.

Hva tenker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parabener er konserveringsmidler som har blitt brukt siden 1920. Hadde de vært så farlige ville kvinner hatt mye oftere kreft enn menn.

Du kan lese om det her (jeg tror du kan anta at disse er nøytrale!)

http://dinhverdag.astma-allergi.dk/deklarationer/forbruger/parabener

Med vennlig hilsen

''Hadde de vært så farlige ville kvinner hatt mye oftere kreft enn menn.''

Man kan vel ikke akkurat utelukke parabener i forbindelse med brystkreft ut fra dette resonnementet... Brystkreft kan ha en hormonell sammenheng, og det er den aller vanligste kreftformen for kvinner.

Når det er sagt, har jeg likevel fått inntrykk av at hovedfrykten i fbm. parabenene er at hormonhermere i naturen generelt øker; påvirkning overfor en del sårbare dyrearter o.l. Og jeg har noen ganger merket at produkter uten parabener har dårligere holdbarhet...

Skrevet

''Hadde de vært så farlige ville kvinner hatt mye oftere kreft enn menn.''

Man kan vel ikke akkurat utelukke parabener i forbindelse med brystkreft ut fra dette resonnementet... Brystkreft kan ha en hormonell sammenheng, og det er den aller vanligste kreftformen for kvinner.

Når det er sagt, har jeg likevel fått inntrykk av at hovedfrykten i fbm. parabenene er at hormonhermere i naturen generelt øker; påvirkning overfor en del sårbare dyrearter o.l. Og jeg har noen ganger merket at produkter uten parabener har dårligere holdbarhet...

En slik mistanke ville vist at kvinner som ikke brukte kosmetikk da hadde langt mindre forekomst av brystkreft.

Jeg er enig i at hormonhermere er meget skumle saker, men det handler vel mest om ting relatert til kjønn (tvekjønnede fisker, og den type ting), trodde jeg?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Bruke sminke og hudpleie uten parabener? Det finnes mange merker.

Skrevet

En slik mistanke ville vist at kvinner som ikke brukte kosmetikk da hadde langt mindre forekomst av brystkreft.

Jeg er enig i at hormonhermere er meget skumle saker, men det handler vel mest om ting relatert til kjønn (tvekjønnede fisker, og den type ting), trodde jeg?

Med vennlig hilsen

''Jeg er enig i at hormonhermere er meget skumle saker, men det handler vel mest om ting relatert til kjønn (tvekjønnede fisker, og den type ting), trodde jeg?''

Ja, jeg tror det har med sånt å gjøre (flere individer av hunnkjønn, nedsatt fruktbarhet hos hannkjønn, særlig hos dyr som lever i vann - trur eg)

Man mener vel at østrogener kan øke risiko for brystkreft, og antall tilfeller øker. Man kan vel ikke utelukke at parabener spiller en rolle, men andre faktorer er minst like viktig (f.eks. mer alkohol og høyere alder). Men mange som blir syke vil gjerne ha en direkte årsak, ikke bare "uflaks"-momentet. Da kan man, som trådstarter skrev om, henge det på parabener ...

Skrevet

''Jeg er enig i at hormonhermere er meget skumle saker, men det handler vel mest om ting relatert til kjønn (tvekjønnede fisker, og den type ting), trodde jeg?''

Ja, jeg tror det har med sånt å gjøre (flere individer av hunnkjønn, nedsatt fruktbarhet hos hannkjønn, særlig hos dyr som lever i vann - trur eg)

Man mener vel at østrogener kan øke risiko for brystkreft, og antall tilfeller øker. Man kan vel ikke utelukke at parabener spiller en rolle, men andre faktorer er minst like viktig (f.eks. mer alkohol og høyere alder). Men mange som blir syke vil gjerne ha en direkte årsak, ikke bare "uflaks"-momentet. Da kan man, som trådstarter skrev om, henge det på parabener ...

Hei,

Jeg tror at det er såpass "enkelt" å finne grupper som bruker "ingen" og "mye" kosmetikk at en signifikant kreftrisiko ville vært avdekket. Det er dog langt skumlere hvis vi får dette inn gjennom drikkevannet - men igjen kan man undersøke byer hvor drikkevannet gjenbrukes (London) med byer hvor det ikke skjer.

Det som også er skummelt er kjemikaliene de har på nye klær for å få dem til å se pene ut. Du bør alltid vaske nye klær godt før du bruker dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har prøvd å unngå parabener i flere år. Synes det er spesielt skummelt i deodoranter, ettersom huden under armene er veldig tynn. Problemet mitt nå er at varedeklarasjonene har så liten skrift at jeg sliter, samt at parabener kan være skjult under andre navn.

Gjest Frk Rosenkranz
Skrevet

Jeg prøvde en hudkrem jeg fikk gratis prøve på en gang

og reagerte med voldsomt utslett, noe jeg aldri har gjort før... så leste jeg innholdsdeklarasjonen, det var det ene parabenet etter det andre!

Ikke rart jeg reagerte...

Skrevet

Jeg prøvde en hudkrem jeg fikk gratis prøve på en gang

og reagerte med voldsomt utslett, noe jeg aldri har gjort før... så leste jeg innholdsdeklarasjonen, det var det ene parabenet etter det andre!

Ikke rart jeg reagerte...

Dansk "Astma-Allergi" forbund sier akkurat det motsatte:

''For at mindske eksem er det nødvendigt, at producenten konserverer de produkter, der kommer i kontakt med huden. Parabener er gode at anvende sammenlignet med andre konserveringsmidler, fordi parabenerne virker aktivt over for et bredt spektrum af bakterier. Samtidig er de milde over for huden og kun meget få mennesker udvikler allergi over for dem.

Konservering med parabener er gode ved allergi, da de hindrer produkterne i at rådne og give infektion og dermed forværre fx kontakt- og børneeksem.''

Det er selvsagt mulig at du reagerer på parabenerne (hvordan vet du det var de, og ikke noe annet), men det er langt større sjanse for at du hadde reagert på andre konserveringsmidler.

Med vennlig hilsen

Gjest Frk Rosenkranz
Skrevet

''For at mindske eksem er det nødvendigt, at producenten konserverer de produkter, der kommer i kontakt med huden. Parabener er gode at anvende sammenlignet med andre konserveringsmidler, fordi parabenerne virker aktivt over for et bredt spektrum af bakterier. Samtidig er de milde over for huden og kun meget få mennesker udvikler allergi over for dem.

Konservering med parabener er gode ved allergi, da de hindrer produkterne i at rådne og give infektion og dermed forværre fx kontakt- og børneeksem.''

Det er selvsagt mulig at du reagerer på parabenerne (hvordan vet du det var de, og ikke noe annet), men det er langt større sjanse for at du hadde reagert på andre konserveringsmidler.

Med vennlig hilsen

Ja, men noen parabener er bra, men enkelte er direkte skadelige, både kreft- og allergifremkallende.

Kan selvsagt være andre tilsetningsstoffer osv...

uansett, jeg fikk vareprøven i håp om jeg ville abonnere på dette... noe jeg ikke ville pga dette :-)

Gjest Frk Rosenkranz
Skrevet

Med vennlig hilsen

Men der står om danske retningslinjer

at konsentrasjonene av parabener i produkter de godkjenner

ikke overstiger den grensen som skal utgjøre noen fare allergimessig.

Mulig kremen jeg prøvde inneholdt ekstremt mye av de allergifremkallende parabenene.

Endvidere er indholdet af parabener i Danmark reguleret i henhold til Miljøministeriets bekendtgørelse om kosmetiske produkter, så der højst må indgå 0,4% for et enkelt paraben og 0,8% for en blanding af parabener i hudplejeprodukter.

Det er koncentrationer, der ifølge hudlæger kun yderst sjældent giver allergi.

Skrevet

Ja, men noen parabener er bra, men enkelte er direkte skadelige, både kreft- og allergifremkallende.

Kan selvsagt være andre tilsetningsstoffer osv...

uansett, jeg fikk vareprøven i håp om jeg ville abonnere på dette... noe jeg ikke ville pga dette :-)

Men les det som står i linken jeg kopierte inn nedenfor.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men der står om danske retningslinjer

at konsentrasjonene av parabener i produkter de godkjenner

ikke overstiger den grensen som skal utgjøre noen fare allergimessig.

Mulig kremen jeg prøvde inneholdt ekstremt mye av de allergifremkallende parabenene.

Endvidere er indholdet af parabener i Danmark reguleret i henhold til Miljøministeriets bekendtgørelse om kosmetiske produkter, så der højst må indgå 0,4% for et enkelt paraben og 0,8% for en blanding af parabener i hudplejeprodukter.

Det er koncentrationer, der ifølge hudlæger kun yderst sjældent giver allergi.

Men slike regler gjelder ofte for hele EU/EØS.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Parabener kan gi allergi, i likhet med de fleste andre konserveringsmidler som benyttes i kosmetikk og pleieprodukter. Allergiske reaksjoner fra parabener er sjelden på frisk hud, men kan forekomme på eksemhud. /15/''

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Kosmetikk/Bakgrunnsstoff/Fakta-om-parabener

Men "alt" *kan* gi allergi. Poenget er at veldig mye annet i kosmetikk kan også gjøre det, inklusive ting som brukes som et alternativ til parabener.

Med vennlig hilsen

Gjest hvordan....................ja
Skrevet

Bruke sminke og hudpleie uten parabener? Det finnes mange merker.

Hvilke merker er uten parabener? deodoranter, kremer ovs. Er interessert i å kjøpe ufarlige produkter.

Skrevet

Hvilke merker er uten parabener? deodoranter, kremer ovs. Er interessert i å kjøpe ufarlige produkter.

Da må du jo sjekke hva de bruker i stedet for parabener. Parabenerne er jo ikke der fordi fabrikantene synes det er gøy å bruke dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det finnes flere merker. Du kan jo lese hvilke stoffer du bør unngå her, og lese på dine egne produkter i første omgang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...