Gå til innhold

BP og arvelighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan min bipolare arve-risiko gi seg utslag i ADHD hos jenta mi? Altså - kan det være min bipolaritet som rent genetisk fysiologisk er årsak til en slik utviklingsforstyrrelse? (Det er flere vanskelige faktorer i hennes liv: skilsmisse, to stemødre på 6 år, to hjemmebaser, et par av mine sykdomsepisoder med innleggelser - dog et relativt godt barnefokusert samarbeid mellom oss foreldre) Jeg spør ikke fordi jeg har behov for å ta på meg skyld. Jeg kan like lite for min bipolaritet som hun kan for sin ADHD - likevel lurer jeg på dette og ville vært takknemlig for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er en vis sammenheng mellom BP og ADHD. Slik sett kan din datters sykdom ha noe med din BP å gjøre.

De miljø/stressfaktorer du nevner har ingenting med hennes ADHD å gjøre bortsett fra at det generelt kan forverre symptomene.

Skrevet

Ja, det er en vis sammenheng mellom BP og ADHD. Slik sett kan din datters sykdom ha noe med din BP å gjøre.

De miljø/stressfaktorer du nevner har ingenting med hennes ADHD å gjøre bortsett fra at det generelt kan forverre symptomene.

Ok. Takk for svar. Herfra må vi bare jobbe fremover. Slik jeg ser det har min lidelse gitt meg en kompetanse som, hvis jeg bruker den rett, kan åpne opp muligheter for å komme henne i møte og hjelpe henne fram mot selvstendig mestring. (en kompetanse jeg på dårlige dager godt kunne greid meg uten, men som jeg likevel ser en viss verdi i når den først er der)

Gjest Northern Man
Skrevet

Svaret du fikk om arvelighet er nok rett. Jeg har ADHD og er bipolar. Den eldste dattera mi er bipolar og det er nok jeg som har vidererført dette. Ellers så har sønnen min epelepsi uten at det trenger å være en sammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...