Gå til innhold

Skolebusskjøring med elevenes liv som innsats

Anbefalte innlegg

Gjest FAU-lederen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10033300

Artikkelen tar for seg det faktum at svært mange elever må stå i skolebussen, og det er som kjent livsfarlig.

Det artikkelen derimot ikke har noe om, er det faktum at skysskjøring i utgangspunktet _kun_ er for de elevene som har innvilget busskort, og det står ingenting om det er elever fra denne gruppen eller elever som tar buss som gjør at det blir så mange stående.

Fra mitt eget fylke vet jeg at skolene får beskjed om hvor mange elever som er innvilget busskort (mer enn 2 km vei for 1. klassingene, mer enn 4 km vei for de over 1. trinn eller spesielt farlig vei å gå langs uansett km-antall), og så bestiller skolen skyss ut fra det antallet. Skolen tar ingen høyde for at flere tar skolebussen, siden de kun betaler for skyss til de som har krav på transport.

At skolebussene kun er dimmensjonert ut fra elever med krav på skyss visste ikke jeg før i år, og jeg har nå hatt barn i skolen i 4 år. Kanskje det er slik for flere?

Fortsetter under...

Gjest skolens ansvar

Merkelig at ikke alle barna kan få skoleskyss. Barna er forpliktet til å gå på skolen. Det er dessuten skolen som har det hele ansvaret om noe skjer på skoleveien ut fra lover. Det er uforsvarlig og ikke gi alle et busstilbud når det er mer enn 2 km. synes jeg.

Gjest FAU-lederen

Merkelig at ikke alle barna kan få skoleskyss. Barna er forpliktet til å gå på skolen. Det er dessuten skolen som har det hele ansvaret om noe skjer på skoleveien ut fra lover. Det er uforsvarlig og ikke gi alle et busstilbud når det er mer enn 2 km. synes jeg.

Nja, det er jo ikke så smart at man skal kjøres overalt, da, og ungene tåler fint å gå. Synes kanskje 4 km er litt mye for en 2. klassing, der kunne det kanskje vært en 3-km-grense.

Skoleveien er et bra sted å hente fysisk aktivitet, men jeg er ikke så fanatisk at jeg synes man skal gå i all slags vær og vind uansett. F.eks. i vinter, da det var en laaaang periode med kaldere enn -20, da er det uansvarlig å slippe avgårde unger på en inntil 4 km lang gåtur.

Poenget mitt er bare at nyheten kanskje ikke er så stor om man tar en realitetsorientering først.

Gjest skolens ansvar

Nja, det er jo ikke så smart at man skal kjøres overalt, da, og ungene tåler fint å gå. Synes kanskje 4 km er litt mye for en 2. klassing, der kunne det kanskje vært en 3-km-grense.

Skoleveien er et bra sted å hente fysisk aktivitet, men jeg er ikke så fanatisk at jeg synes man skal gå i all slags vær og vind uansett. F.eks. i vinter, da det var en laaaang periode med kaldere enn -20, da er det uansvarlig å slippe avgårde unger på en inntil 4 km lang gåtur.

Poenget mitt er bare at nyheten kanskje ikke er så stor om man tar en realitetsorientering først.

Jeg er enig i at de kan ha gått av å gå når det er bra vær. Men alle elevene som bor et stykke unna bør ha tilbud om gratis skoleskyss. Om foreldrene da allikevel vil la sin syvåring gå til skolen så blir det jo foreldrenes ansvar. Men når skolen ikke har tilbud om skoleskyss, så er det også skolens ansvar om noe skjer på skoleveien ettersom barna har skoleplikt.

Da jeg gikk på skolen fikk alle ta bussen om de ville selv om det bare var en halv km. eller mindre.

Gjest mange tar rutebuss

Mine nieser tar rutebuss som skoleskyss hver dag, det tror jeg gjelder mange steder. De må ofte stå på bussen, sammen med andre passasjerer. De har gratis skyss (betalt av skolen fordi det er lang vei), men tar altså vanlig rutebuss.

Gjest FAU-lederen

Mine nieser tar rutebuss som skoleskyss hver dag, det tror jeg gjelder mange steder. De må ofte stå på bussen, sammen med andre passasjerer. De har gratis skyss (betalt av skolen fordi det er lang vei), men tar altså vanlig rutebuss.

Da har de grunn til å klage, da gjør ikke busskjørerne jobben sin.

Annonse

Gjest FAU-lederen

Jeg er enig i at de kan ha gått av å gå når det er bra vær. Men alle elevene som bor et stykke unna bør ha tilbud om gratis skoleskyss. Om foreldrene da allikevel vil la sin syvåring gå til skolen så blir det jo foreldrenes ansvar. Men når skolen ikke har tilbud om skoleskyss, så er det også skolens ansvar om noe skjer på skoleveien ettersom barna har skoleplikt.

Da jeg gikk på skolen fikk alle ta bussen om de ville selv om det bare var en halv km. eller mindre.

Jeg er helt uenig med deg i at man skal ha skoleskyss uansett avstand, det fysiske forfallet er stort nok allerede om man ikke skal aktivit gjøre det større. Det mases om mer fysisk aktivitet i skolen samtidig som man kjører ungene til døra. Det henger ikke på greip.

Poenget mitt er at man kanskje ikke er klar over at skolen _kun_ tar bussansvar for de av deres elever som har krav på gratis skyss.

Det minner meg på noe fra da jeg var barn. Jeg kjørte buss, i likhet med de fleste elevene på "min" skole. Bussene hentet først elever på ungdomsskolen, deretter oss på barneskolen. Busskøene var organisert slik at de minste sto først. Da sjetteklassingene skulle inn på bussen, måtte vi stå i trappa fordi det var så fullt. Jeg husker jeg tok tak i stanga ved siden av trappa og dro meg inn i bussen og tviholdt mens sjåføren fikk stengt bussdøra. Når noen skulle av måtte ofte femten-tjue elever gå ut først for å slippe h*n ut.

Mine barn bor heldigvis ikke slik til at bussene er så fulle. Men her er bussene også vanlige rutebusser, så de er åpne for andre passasjerer.

Mange skolebusser kjører på farlige strekninger med høy fart, så det er klart der blir litt annerledes enn å ta trikken i Oslo ;)

Trikken i seg sjøl er farlig nok. I rushtida er det f.eks ikke noe å holde seg i og den svinger og har skikkelig trege bremser. Jeg har ikke tatt trikken på minst 20 år, nettopp fordi jeg ikke klarte å stå når trikken svingte uten at jeg holdt meg i noe eller den bråbremset.

Trikken i seg sjøl er farlig nok. I rushtida er det f.eks ikke noe å holde seg i og den svinger og har skikkelig trege bremser. Jeg har ikke tatt trikken på minst 20 år, nettopp fordi jeg ikke klarte å stå når trikken svingte uten at jeg holdt meg i noe eller den bråbremset.

Joda, enig i at det burde vært sikring der også, men som regel kjører ikke trikken i 80 km/t.. og det er som regel heller ikke stupbratt utenfor trikkevinduet (det er det ofte i vestlandsområdet) ;)

Joda, enig i at det burde vært sikring der også, men som regel kjører ikke trikken i 80 km/t.. og det er som regel heller ikke stupbratt utenfor trikkevinduet (det er det ofte i vestlandsområdet) ;)

Nei, det har du helt rett i :o)

Annonse

Gjest skolens ansvar

Jeg er helt uenig med deg i at man skal ha skoleskyss uansett avstand, det fysiske forfallet er stort nok allerede om man ikke skal aktivit gjøre det større. Det mases om mer fysisk aktivitet i skolen samtidig som man kjører ungene til døra. Det henger ikke på greip.

Poenget mitt er at man kanskje ikke er klar over at skolen _kun_ tar bussansvar for de av deres elever som har krav på gratis skyss.

Mine barn sykler til skolen selv om de kan kjøre skolebussen gratis. Poenget er at skolen bør tilby barna å ta buss om det er det tryggeste. Det er skolen som har ansvaret for at barna kommer seg trygt frem.

Det kan du lese mer om her:

http://www.tryggtrafikk.no/Hvem+har+ansvar+for+barn+p%C3%A5+skolevei%3F.b7C_wBvU23.ips

''men som regel kjører ikke trikken i 80 km/t.. ''

Nei, man kan si det som Øyvind Thorsen en gang gjorde i et kåseri om Oslo-trikken på radioen: "..og hvis du akkurat mister trikken på holdeplassen din, kan du jo bare rusle til neste holdeplass og ta den derfra..."

Jeg tror ikke det er det som er tilfellet her. Nannestad er en kommune med spredt bebyggelse, og det er nå engang adskillig færre ungdomsskoler enn barneskoler. Så jeg er ganske sikker på at busselskapet kalkulerer med at elevene skal stå selv om de har rett på gratis busstransport.

''men som regel kjører ikke trikken i 80 km/t.. ''

Nei, man kan si det som Øyvind Thorsen en gang gjorde i et kåseri om Oslo-trikken på radioen: "..og hvis du akkurat mister trikken på holdeplassen din, kan du jo bare rusle til neste holdeplass og ta den derfra..."

Hehe, i rushtida kan nok det stemme, ja ;)

Slik er det her og, elever til 3 ulike videregående skoler fyller opp bussen min, og den er stappa full hver morgen. Aaaarrrrg.

Gjest FAU-lederen

Mine barn sykler til skolen selv om de kan kjøre skolebussen gratis. Poenget er at skolen bør tilby barna å ta buss om det er det tryggeste. Det er skolen som har ansvaret for at barna kommer seg trygt frem.

Det kan du lese mer om her:

http://www.tryggtrafikk.no/Hvem+har+ansvar+for+barn+p%C3%A5+skolevei%3F.b7C_wBvU23.ips

Jeg vet ikke om reglene er de samme i hele landet, men i vårt fylke må man fylle ett av disse kriteriene for å få gratis skoleskyss:

-2 km eller mer når man går i 1. klasse

-4 km eller mer fra 2. klasse

- farlig skolevei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...