Gå til innhold

Skolebusskjøring med elevenes liv som innsats

Anbefalte innlegg

Gjest FAU-lederen

Jeg tror ikke det er det som er tilfellet her. Nannestad er en kommune med spredt bebyggelse, og det er nå engang adskillig færre ungdomsskoler enn barneskoler. Så jeg er ganske sikker på at busselskapet kalkulerer med at elevene skal stå selv om de har rett på gratis busstransport.

Det har de jo ikke lov til. Det er den enkelte skole som betaler for transport for sine skysselever, og skolen betaler ikke for ståplasser. De betaler for sikker transport til/fra skolen.

Så rart at ikke skolen gjør noe med det?!

Fortsetter under...

Gjest FAU-lederen

Det minner meg på noe fra da jeg var barn. Jeg kjørte buss, i likhet med de fleste elevene på "min" skole. Bussene hentet først elever på ungdomsskolen, deretter oss på barneskolen. Busskøene var organisert slik at de minste sto først. Da sjetteklassingene skulle inn på bussen, måtte vi stå i trappa fordi det var så fullt. Jeg husker jeg tok tak i stanga ved siden av trappa og dro meg inn i bussen og tviholdt mens sjåføren fikk stengt bussdøra. Når noen skulle av måtte ofte femten-tjue elever gå ut først for å slippe h*n ut.

Mine barn bor heldigvis ikke slik til at bussene er så fulle. Men her er bussene også vanlige rutebusser, så de er åpne for andre passasjerer.

Slik var det i min ungdom også, husker at bussjåføren stadig måtte telle for å se om de siste faktisk fikk være med. Bussen hadde et visst antall ståplasser, og det kunne ikke overskrides. Flere ganger ble elever som var sist på ruta hentet av taxi (de som hadde lang nok vei for skoleskyss, altså).

Trafikkbildet er nok helt annerledes i dag, så kravene til sikring er høyere.

Det har de jo ikke lov til. Det er den enkelte skole som betaler for transport for sine skysselever, og skolen betaler ikke for ståplasser. De betaler for sikker transport til/fra skolen.

Så rart at ikke skolen gjør noe med det?!

Jo, det er lov. Så lenge bussen er godkjent for ståplasser kan de ha med masse unger som står i bussen.

Jeg skjærer tenner over at det er slik, min ungdom reiser på samme måte hver dag.

Det er forresten ikke den enkelte skole som dekker skyssen, men kommunen. Men det kommer ut på ett egentlig. Fylket har ansvaret for at bussen går, og kommunen betaler for plassene.

Gjest FAU-lederen

Jo, det er lov. Så lenge bussen er godkjent for ståplasser kan de ha med masse unger som står i bussen.

Jeg skjærer tenner over at det er slik, min ungdom reiser på samme måte hver dag.

Det er forresten ikke den enkelte skole som dekker skyssen, men kommunen. Men det kommer ut på ett egentlig. Fylket har ansvaret for at bussen går, og kommunen betaler for plassene.

''Det er forresten ikke den enkelte skole som dekker skyssen, men kommunen.''

Her må skolene dekke skyss av den summen de får tildelt fra kommunen, men i sisterunde er det jo forsåvidt kommunen som dekker transporten siden pengene kommer derfra.

Jeg kan ikke skjønne at det er lov å gjøre slikt, jeg, her har de måttet sette opp egne ruter for skoleskyss selv om rutebussen går bare et par minutter senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...