Gå til innhold

Å hjelpe på spesialfelt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gi tips om andre gode rådgivere

Hvis jeg hadde en klar overbevisning om hva som var best, ville jeg sagt hva jeg mente. Var jeg usikker, eller ikke ønsket å stå ansvarlig i ettertid for de valgene som vennen min hadde tatt, så ville jeg forsøkt å henvise til nettsider, produsenter, butikker eller andre jeg visste hadde god kompetanse, og som kunne gi råd jeg visste var gode.

''Ville du ha hjulpet vennen din eller bedt han sjekke selv på nett?''

Tror jeg hadde blitt litt snurt om en venn hadde svart "sjekk på nettet sjæl!" når jeg ba om hjelp. Og jeg hadde prøved å hjelpe en venn hvis jeg hadde blitt spurt. Men hvis jeg til stadighet ble spurt om dette, av naboer og andre fjerne bekjentskaper, kunne jeg nok ha bedt dem sjekke på nett...

Synes det er naturlig å hjelpe venner litt om jeg kan. Jeg spør jo også venner om ting de har bedre greie på.

Men jeg synes ikke man skala spørre venner for å spare penger, dvs. be om råd en ellers måtte betale andre for. Det er misbruk av vennskap, synes jeg.

Annonse

Det kommer litt an på. I utgangspunktet ville jeg gitt råd og hjulpet så godt jeg kunne, spesielt hvis det var fprholdsvis nære venner. Men hvis det krevde mye arbeid fra min side kunne jeg nok nøyd meg med noen litt mer generelle svar og så evt henvist dem til gode fagfolk eller nettsider.

Jeg ville ha hjulpet, forutsatt at det ikke hadde vært for tidkrevende. Hadde det vært en forventning om at jeg f eks skulle bli med vennen rundt på en butikkrunde hele lørdagen for å se på de ulike materialene som finnes, hadde det vært "too much". Men¨å snakke om dette og komme med tips til hvordan man bør gå frem, hadde vært helt ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...