Gå til innhold

vil aldri mer fly :-(

Anbefalte innlegg

Gjest jaikspaiks
Skrevet

Jeg elsker å være i syden, har alltid brukt sobril på flyturer, men i dag hadde jeg ikke. Det siste flyet tok jeg alene, satt nesten alene bakers i flyet og kom til et punkt der motoren brått forandret lyd og jeg trodde flyet var i ferd med å styrte. Det var helt j.... , alt gikk rundt, jeg hulket, skalv og hyperventilerte og fikk selvfølgelig mye oppmerksomhet. Greide å roe meg ved hjelp av en flyvertinne før landing, men dette var så forferdelig at jeg sier til meg selv at jeg fra nå av aldri skal sette meg i et fly igjen. Samtidig lever jeg lenge på en årlig tur til syden :-(

Er så fortvilet. Følte bare for å dele dette :-/

Gjest reisefeberen
Skrevet

Føler med deg. Jeg har opplevd noe lignende da flyet jeg satt i skulle lande på en meget vindfull flyplass. Var helt sikker på at vi skulle krasje. Aldri vært så redd i mitt liv! Holdt hardt rundt armlenene da, men klarte å holde meg fra å gråte. Det er så ekkelt å ikke ha kontroll i det hele tatt når man sitter helt hjelpeløs langt oppi luften.

Jeg har flydd to ganger etter dette. Har måttet psyke meg skikkelig opp for å klare det. Vet jo at fly er en av de sikreste måtene å reise på, selv om det er sinsykt skummelt.

Ta toget du! :-)

Gjest jaikpaiks
Skrevet

Føler med deg. Jeg har opplevd noe lignende da flyet jeg satt i skulle lande på en meget vindfull flyplass. Var helt sikker på at vi skulle krasje. Aldri vært så redd i mitt liv! Holdt hardt rundt armlenene da, men klarte å holde meg fra å gråte. Det er så ekkelt å ikke ha kontroll i det hele tatt når man sitter helt hjelpeløs langt oppi luften.

Jeg har flydd to ganger etter dette. Har måttet psyke meg skikkelig opp for å klare det. Vet jo at fly er en av de sikreste måtene å reise på, selv om det er sinsykt skummelt.

Ta toget du! :-)

Jeg vet at sjansen for en flystyrt er mikroskopisk x en million. Prøvde å konsentrere meg om å lese og spille kabal på telefonen min.... Men nei... Da flyet skiftet lyd fra lav dur til en høg hvinelyd samtidig som den la seg på siden... Da fikk jeg panikk.

Skrevet

Jeg vet at sjansen for en flystyrt er mikroskopisk x en million. Prøvde å konsentrere meg om å lese og spille kabal på telefonen min.... Men nei... Da flyet skiftet lyd fra lav dur til en høg hvinelyd samtidig som den la seg på siden... Da fikk jeg panikk.

Kanskje du skulle prøve et kurs mot flyskrekk? De skal visst ha god effekt.

Skrevet

Det er vanlig å flyet lager skumle lyder,eller brått forandrer lyder osv, si til deg selv at det ikke betyr at det holder på å styrte.

Gjest jaikpaiks
Skrevet

Kanskje du skulle prøve et kurs mot flyskrekk? De skal visst ha god effekt.

Har lest mye om hvordan fly virker, at det ikke er farlig med is på propellen, at flyet ikke styrter ved lynnedslag, lyder som soppstår o.s.v... Men kanskje forandrer mening med tiden. Er fortsatt skjelven...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Leste innlegget ditt, og synes det er synd du fikk så skummel opplevelse av flytur.

Et triks er å se på de andre. Se på flyvertinna- og andre med-passasjerer. Er det fortsatt rolige? Hvis så, så er det sikkert bare din egen redsel som spiller deg et puss.

Ta trikset med deg til neste gang.

Fortsett å nyte Syden du. :-)

Skrevet

Leste innlegget ditt, og synes det er synd du fikk så skummel opplevelse av flytur.

Et triks er å se på de andre. Se på flyvertinna- og andre med-passasjerer. Er det fortsatt rolige? Hvis så, så er det sikkert bare din egen redsel som spiller deg et puss.

Så du mener når man flyr med AeroPeru, og flyingeniøren smeller opp døren fra cockpit, peonrød i ansiktet, og styrter ned midtgangen mens han frantisk blar gjennom "How to keep a DC-9 in the air"-veiledningen, så er det grunn til å bli bekymret?

*erfaren*

Med vennlig hilsen

Gjest jaikspaiks
Skrevet

Det hjalp når flyvertinna satt seg ned og jeg så hvor rolig hun var og snakket. Flyet var ganske tomt bake. Jeg satt først med vinduet, byttet så til midtgangen for å slippe å se ned og til slutt løp jeg oppover midtgangen å spurte hva som var galt med flyet. Uff. Jeg gråt av redsel og gråt av lettelse da det hadde landet.

Gjest jaikpaiks
Skrevet

Så du mener når man flyr med AeroPeru, og flyingeniøren smeller opp døren fra cockpit, peonrød i ansiktet, og styrter ned midtgangen mens han frantisk blar gjennom "How to keep a DC-9 in the air"-veiledningen, så er det grunn til å bli bekymret?

*erfaren*

Med vennlig hilsen

Da vi landet i syden ba kapteinen personen som hadde røyket på tolalettet og satt alle liv i fare om å komme fram for å fortelle hvorfor han skulle få være med tilbake...

Kanskje det sitter igjen....

Skrevet

Da vi landet i syden ba kapteinen personen som hadde røyket på tolalettet og satt alle liv i fare om å komme fram for å fortelle hvorfor han skulle få være med tilbake...

Kanskje det sitter igjen....

Jeg flyr mye (ett år fløy jeg over 100 ganger), og er her fremdeles. Fly er solid bygget, og som de fleste vet er det større fare når du skal til flyplassen.

Du får tenke på at endring i lyd, og høyde og vind er helt vanlig, og flyet ble bygget for å klare det.

Med vennlig hilsen

Gjest jaikpaiks
Skrevet

Jeg flyr mye (ett år fløy jeg over 100 ganger), og er her fremdeles. Fly er solid bygget, og som de fleste vet er det større fare når du skal til flyplassen.

Du får tenke på at endring i lyd, og høyde og vind er helt vanlig, og flyet ble bygget for å klare det.

Med vennlig hilsen

Tror jeg har fløyet for siste gang... Jeg la hodet mellom knærne, konsentrerte meg om å puste rolig, så for meg fly lande kontrollert og rolig. Kjenner statistikken... samtidig kjenner jeg to som har vært innvolvert i flyulykker... sant den ene var et hellekopter. Uff. Blir tog og båtcruise neste år.

Skrevet

Jeg har selv flyskrekk, men var veldig mye verre av det før. Til og med opplevd noe litt guffent - men ikke guffent nok til at flyet ville styrtet!! Holder selv et sideblipp på crewet - de tar det med ro stort sett bestandig siden den negative statistikken er så lav :-)

Jeg skjønner jo at det blir verre for deg når to venniner har vært i flyuhell. Men husk at risikoen for at noe skjer i et helikopter er større enn for at noe skjer i et pasasjerfly med flere motorer som flyr høyt. Min erfaring er at det eneste som hjelper faktisk er å fly! Fortell eventuelt flyvertinnene at du har flyskrekk når du kommer på flyet, så vil de ta ekstra vare på deg under hele flighten. Det ville jo være kjempetrist om du ikke kom deg på ferie dit du kanskje ønsker fordi fly er eneste reisemiddel!

Jeg har faktisk vært oppe i både enmotors propellfly og et velbrukt militærhelikopter - ingen av de hadde hatt problemer, og de kjente ingen som hadde hatt det heller.

Det jeg ofte tror er grunnen til manges flyskrekk er mangelen på kontroll. Jeg merket nemlig at jeg følte meg mye roligere ved å se alt flygeren gjorde, samt høre all komnikasjon. Vi fikk utdelt headset med mic så vi kunne snakke med hverandre. Her kune vi og høre kontakten mellom flyger og tårn. Jeg var nesten ikke redd da merkelig nok. Jeg har heller så å si aldri vært redd i en bil, for jeg ser jo hva sjåføren gjør!

Flyskrekkurs er jo en mulighet, selv om det koster en slant. Sobril er en easy way. Går du tom i utlandet er det sikkert ikke noe problem å få en lege på stedet til å skrive ut litt. Men etter at jeg hadde brukt beroligende på noen flyturer, så tenkte jeg med meg selv at jeg skulle prøve uten siden det hadde gått helt fint med selve flygningene jeg hade brukt beroligendefor. Det gikk faktisk overraskende bra. En pille kan ikke gjøre noe fra eller til om noe mot nesten all formodning skulle skje. Da er det andre ting man trenger.

Å lære pusteteknikker og avslappingsøvelser er heller ikke noen dum ide. Angst blir mange ganger verre om man mister kontrollen på pusten. Jeg tror du har fått litt angst for angsten vel så mye som økt flyskrekk.

Skrevet

*erfaren*

Med vennlig hilsen

''Så du mener når man flyr med AeroPeru, og flyingeniøren smeller opp døren fra cockpit, peonrød i ansiktet, og styrter ned midtgangen mens han frantisk blar gjennom "How to keep a DC-9 in the air"-veiledningen, så er det grunn til å bli bekymret?

*erfaren*''

LOL, almost been there & done that ;.)

Min verste reiseopplevelse er dog i en avdanka amerikansk skolebuss over Andes-fjella - fullstappa med folk og fe, på smal vei og HØYT ned, med tuting i hver sving... Klimakset var turen over Titicaca-sjøen med bussen på en flåte :-/ Barna mine hadde blåmerker etter mine hysteriske "jerngrep" i lang tid etterpå.

Trenger forøvrig ikke dra så langt; min verste flytur var fra Notodden til Bergen. Det var et 8-seters fly, og i siste liten kom en av bakkemannskapene og spurte om vi kunne ta med en katt. Jada sa jeg, men den søte pusen utvikla seg til en løve etter avgang.. En rabiat katt som jeg har arr etter enda, samt kraftig turbulens som bokstavelig talt fikk kaffen til å stå i taket gjorde dette til min verste flytur noensinne - til tross for at den bare varte 45 minutter...

Eineste trøsta var de 7 trauste oljearbeiderne som sa at dette ikke var noe å bekymre seg for. Jaja, man lærer så lenge man lever ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...